"אכן, שמעתי באמצעי התקשורת כי כמה מעסיקים הודיעו שעובד שלא יתייצב לעבודה עקב אותה שביתת הזדהות ייחשב כמפוטר. הודעה כזו אינה עומדת במבחן משפטי. קרוב לוודאי שבית הדין לעבודה, ללא התייחסות לעמדתו האידיאולוגית בנושא, לא יאפשר פיטורים של עובד שנעדר יום אחד מבלי שהתכוון להתפטר מעבודתו", כך אומר עו"ד נחום פינברג - מומחה בדיני עבודה, גישורים ובוררויות.

"לא ניתן לסיים את התשובה מבלי להציע למעסיקים להיות חכמים ולא תמיד צודקים, ובכל מקרה, עובד שאינו מתייצב לעבודה אינו זכאי לשכר עבודתו. האמור לעיל הוא כללי, אולם יכולים להיות מקרים מיוחדים שבהם היעדרותו של עובד ממקום עבודה גורמת לנזק בלתי הפיך למעסיק - העובד מודע לנזק שייגרם - ואז במקרים חריגים כאלה בלבד, ייתכן שפיטוריו של העובד יאושרו", הוא מוסיף.

עו"ד ענת לוי ממשרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש מסבירה על ההיבטים החוקיים: "השביתה במתכונת זו אינה עומדת בכללים המוסדרים של דיני העבודה. לא התבצעה הכרזה מראש על סכסוך עבודה, וגם מאפייני ההשבתה ללא ארגון מייצג או עם דרישות בתחום יחסי העבודה אינה מתקיימת כאן. עם זאת, ישנן גם הגנות שעומדות לעובדים. לא ניתן לפטר עובד ללא שימוע על פי חוק, שבו יוצגו הטענות על תפקודו והוא ישיב להן".

עו"ד הילה אראל־שמש מוסיפה: "נשאלת השאלה, האם ה'שביתה' שעליה הכריזו ערביי ישראל היא בת הגנה במובן זה שאסור לפטרם? לא בטוח. התשובה טמונה בשאלת הסיווג. האם מדובר בשביתה כלכלית לגיטימית? או שמא פוליטית? או שמא מעין־פוליטית. כמובן שלסיווג משמעויות כבדות משקל ביחס לשובתים".