הקרב על הנשיאות: בתום המועד להגשת המועמדות, הודיע היום (חמישי) הכנסת כי יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ואשת החינוך מרים פרץ הם המועמדים  לנשיאות המדינה. הבחירות לנשיאות המדינה ייערכו בהצבעה חשאית בישיבת מליאה מיוחדת שתתכנס לשם כך בעוד שבועיים - ה-2 ביוני 2021.

כאמור, מוקדם יותר חבר הכנסת לשעבר פרופ' מיכאל בר זהר, הזמר יהורם גאון וחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק הודיעו על פרישה מהתמודדות. 

בהודעה מיוחדת שפרסם היום, כתב הרצוג כי הוא "מאמין שהנשיא הבא של מדינת ישראל יידרש לחבר מחדש את הקרע בינינו; לסמן יעד ולהתוות דרך אל מעבר למחר; לתכנן ולבנות את הפרק הבא בסיפור של כולנו: החזון למדינת ישראל בשנת ה-100 לעצמאותה; לשמר ולטפח את הגשר המחבר בינינו, היושבים בציון, לבין העם היהודי בתפוצות".

כמו כן, הרצוג הציג את רשימת 27 התומכים במועמדותו, ביניהם גם חברי כנסת מהליכוד (גדי יברקן וקטי שטרית), יהדות התורה (יעקב אשר, יצחק פינדרוס ויעקב טסלר) והציונות הדתית (שמחה רוטמן). רק שלושה חברי כנסת ממפלגת העבודה, בה הוא חבר, הביעו תמיכה בו, עמר בר-לב, אפרת רייטן ורם שפע.

יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ללא קרדיט)
יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ללא קרדיט)

גם מרים פרץ, אשת החינוך ששכלה את שני בניה, הגישה את הטופס, ובעמוד הפייסבוק שלה כתבה: "לא כך דמיינתי את הכרזת התמודדותי, לא בעת הזו כשהמראות של הפצועים וההרוגים ניבטים מכל עבר. רצה הגורל, וסד הזמנים שהוכתב בכנסת מחייב אותי להגיש את מועמדותי היום, כשברקע קולות הטילים. אבל דווקא בעת הזו, כשהמדינה שלנו משוסעת ומפולגת, זה הזמן לאחדות.

"בשנים האחרונות אני מסתובבת ברחבי הארץ, וזכיתי להפגש עם החברה הישראלית על גווניה. במפגשים האלו שמעתי את קולכם הקורא לי להתמודד, על תפקיד שמעולם לא ייחלתי לעצמי. כל חיי הקדשתי לאיחוד לבבות וקרבה, וכך ייראה בית הנשיאה בראשותי – בית של שלום ואיחוד, בית של קירוב לבבות ואחדות בעם..".

עשרת חברי הכנסת שחתמו עבור פרץ הם יעל רון בן משה, אורית סטרוק, מיכל וולדיגר, יואב גלנט, אופיר סופר, פטין מולא, ינון אזולאי, חיים ביטון, מתן כהנא, ניר אורבך ושלמה קרעי. בניגוד לתמיכה חוצת המפלגות בהרצוג, התמיכה בפרץ מגיעה כמעט כולה מגוש הימין.

הח"כ לשעבר פרופ' מיכאל בר זהר החליט לפרוש מהתמודדות וציין כי "לפי הלך הרוחות והתוצאות המסתמנות מאיסוף החתימות, נראה שהמועמד המוביל הוא חברי יצחק בוז'י הרצוג". בר זהר סבור שהמשך מאמציו לגיוס חתימות ותומכים עלול רק לשבש את סיכויו של הרצוג להיבחר לנשיא ולכן החליט להסיר את מועמדותו ולהמליץ בפני תומכיו והחותמים עבורו להעניק את תמיכתם להרצוג.

בר זהר העביר להרצוג את עשרת העיקרים שניסח ובהם גלומים חזונו ותכניותיו למוסד הנשיאות, מתוך כוונה שהרצוג יאמץ אותם לכשייבחר. בשיחת טלפון לבבית וחברית איחל בר זהר להרצוג הצלחה בבחירות והרצוג הודה לו במלים חמות.

מרים פרץ והנשיא ריבלין השבוע במושב אליקים (צילום: ללא קרדיט)
מרים פרץ והנשיא ריבלין השבוע במושב אליקים (צילום: ללא קרדיט)

הבחירות לנשיאות צפויות להיערך ב-2 ביוני, וכהונתו של של הנשיא הנוכחי, ראובן ריבלין, תסתיים ב-9 ביולי לאחר שבע שנים.

כזכור, אתמול דווח כי כמה מחברי הליכוד פנו לחבר הכנסת לשעבר דוד לוי, על מנת לבדוק האם הוא מעוניין להגיש מועמדותו. לוי אמנם סירב, אך תומכיו מאמינים כי לו הסיעה הייתה תומכת בו, היה משנה את עמדתו ורץ, ואף היה זוכה לניצחון בהצבעה החשאית. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לכנס את סיעת הליכוד כדי לדון בפנייה, ועל כן הנושא ירד מן הפרק.