בצל מבצע “שומר החומות” ומתקפת הטילים על ישראל, התרגשות אפפה את המדינה שלשום כשנציגתנו באירוויזיון, עדן אלנה, ושירה Set Me Free, העפילו לגמר האירוויזיון, שייערך ברוטרדם שבהולנד במוצאי השבת הקרובה. מאז שהחל המבצע, ובעיקר על רקע הביקורת הקשה הנמתחת על ישראל ברחבי העולם, עיניים רבות נישאו לעבר המשלחת הישראלית לאירוויזיון, שנסיעתה לוותה בקריאות לחרמות נגד ישראל וקריאות שלא להצביע לאלנה בשל המצב.

“בגלל המצב בארץ והקריאה לחרם על ישראל עם התחושה שכל העולם נגדנו, הניצחון בחצי הגמר היה מרגש במיוחד והתחושה הייתה שעשינו את הבלתי ייאמן”, מתאר עידו נצר, מיוצרי השיר. “אתה פותח חדשות בהולנד ורואה כתבות מוטות נגדנו על כך שישראל מפגיזה בעזה, וזה יוצר תחושה מוזרה. לכן הניצחון הזה היה כל כך מתוק ונגד כל הסיכויים”.

“זה באמת היה הישג מרגש, בייחוד בגלל מה שקורה בארץ”, מוסיף עמית מרדכי, שותפו של נצר להרכב Triangle ומיוצרי השיר (לצד נועם זלטין). “הדריכו אותנו לחשוש ברוטרדם ולשמור על עצמנו, אמרו שיש איומים נגד הישראלים, הפגנות, ושההולנדים לא באמת מסמפטים אותנו, אבל כשהגעתי, הסתובבתי בעיר וראיתי שניפחו את זה יותר מדי. אנשים לא מתייחסים אלינו באנטישמיות או רואים אותנו בעין לא יפה בגלל המצב”.

“אני מודה שהזכייה הזו הייתה עבורי קצת הפתעה”, אומרת הדר בן מנשה, סגנית ראש המשלחת הישראלית. “לנוכח מה שאני שומעת בחדשות הייתי בטוחה שזה ישפיע על ההצבעה”.

בימים האחרונים, ככל שהמצב בארץ החמיר, הוגברה האבטחה על המשלחת הישראלית ונשלחו כוחות אבטחה נוספים מישראל להולנד, בנוסף לאבטחה ההולנדית על המשלחת. “אנחנו שומרים על ערנות וחייבים להיות דרוכים”, מספרת המפיקה טלי אשכולי, מנהלת האמנית מטעם "ארומה מיוזיק". “בעיקר יש פה הנחיות אבטחה נוקשות מאוד, ותוסיף לזה את עניין הקורונה שעדיין משתוללת בהולנד".

"חברי המשלחת הישראלית נמצאים רוב הזמן בחדרים. אנחנו לא באים במגע או מתערבבים עם שאר המשלחות. יש אולם שבו המשלחות יכולות לשבת בקפסולה ולאכול ביחד, וזו הפעם היחידה שאנחנו ביחד. בשאר הזמן אנחנו או בחדרים או בחזרות. שומרים עלינו מאוד חזק. גם ראש העיר רוטרדם, שהוא מוסלמי (אחמד אבו טלב – ד”פ), העביר לנו מסר אישי שחשוב לו מאוד לשמור על הביטחון האישי שלנו לנוכח מה שמתרחש בישראל ובעולם כרגע, ובשל המתיחות מול עזה, המשטרה המקומית תגברה משמעותית את השמירה עלינו”.

“בתקופה הנוראית הזו לא אסתובב ברחובות הולנד ואסגיר את הישראליות שלי”, מספר מתן און־ימי, אחד הרקדנים בצוות. “אני מודה שבהתחלה היו לי חששות, אבל כשהוסיפו עוד מאבטחים ישראלים שמדברים עברית, זה הוריד לי את רף המתח”.

קיבלתם הנחיות אבטחה מיוחדות?
“הדריכו אותנו לא לצאת כמעט מהמלון, אלא אם זה לריצה או לסוג ספורט אחר, לא לטייל בעיר או להסתובב ללא סיבה. צריך לצאת בקבוצות קטנות וצריך לשמור זה על זה. הדריכו אותנו גם לשלוח הודעה למאבטחים כשאנחנו יוצאים מהמלון לפעילות גופנית כדי שכולם יהיו רגועים, וכן לא להסגיר יותר מדי את הישראליות בחוץ”.

איך ההרגשה להיות בהולנד במצב הזה?
“אנחנו בעיקר מנסים לתת כל מה שיש לנו כדי לשמח את מי שרואה אותנו בבית בישראל, ופשוט רוצים לעשות טוב כי אנחנו מודעים לכל הבלגן בארץ. אנחנו מנסים לעשות את האיזון בין לתת בראש לבין להרגיע את המשפחות שלנו. אנחנו מתגעגעים לארץ ושמחים לייצג את המדינה ולעשות שמח בתקופה הלא פשוטה הזו”.

לחיות עם הקונפליקט

האבטחה על המשלחת הישראלית תוגברה בעקבות המצב הביטחוני. בימים האחרונים נערכו ההפגנות ברוטרדם נגד ישראל. “סופר לי שבעיתונות ההולנדית יש גינוי של ישראל ושל כל מה שקורה בעזה, ולכן גם מגנים אותנו, המשלחת, וגם יש הפגנות נגד ישראל מול בניין השגרירות”, אומרת אשכולי. “אנחנו בתקופה מאוד מוזרה. אנחנו מודעים לכך שאנחנו מייצגים את המדינה בארץ זרה, ויש פה אנשים שמביעים את המחאה שלהם כי אנחנו, הישראלים, פה, אבל מנגד אנחנו מקבלים חיבוק חם מהמשלחות השונות ומהצוות ההולנדי. כבר יצא לי להיות עם משלחות בתקופות של פעילויות מבצעיות בישראל, אבל אף פעם לא הרגשתי כמו שהרגשתי פה מבחינת החיבוק והרצון להגן עלינו ולשמור עלינו”.

איך מקבלים חברי המשלחות האחרות את מה שקורה בארץ?
“חלק הביעו תמיכה בישראל בצורה מוחצנת ואפילו שינו בפייסבוק ובאינסטגרם את תמונת הפרופיל שלהם לדגל ישראל והעלו פוסטים תומכים בישראל ללא חשש, ויש כאלה שפחדו להביע תמיכה. בסך הכל אני מרגישה את הסולידריות והחיבוק מכולם, כי הם מודעים למצב אצלנו”.

יובל פישר, ראש המשלחת הישראלית, מספר מצדו כי לא כל המשלחות ראו בעין יפה את ההשתתפות הישראלית. “הפרשן שמלווה את המשלחת האיסלנדית פרסם כמה דברים נגד ישראל וגידף אותנו, אבל שאר המשלחות מקבלות אותנו מצוין ומגלות אמפתיה לגבי מה שקורה”, אומר פישר. “למרות שאנחנו מאובטחים, עדיין יש לנו משפחות בארץ ואנחנו דואגים להן ושומעים כל מה שקורה וצריכים לחיות עם הקונפליקט הזה, בייחוד עכשיו”.

לדעתכם יש סיכוי לקחת את הגמר?
אשכולי: “אני מאמינה בעדן, היא יודעת בדיוק מה היא רוצה. גם בחצי הגמר הסיכויים החיצוניים לא היו לטובתנו, אבל קיבלנו פידבקים מעולים ועשינו את זה”.