הפסקת האש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקפה הלילה (בין חמישי לשישי) בשעה 02:00. זאת, לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני אישר מוקדם יותר את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי.

במהלך הדיון בקבינט, הדרג הצבאי ובראשו הרמטכ״ל וראש השב״כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה. מהדרג המדיני נמסר כי המציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה.

דובר צה"ל מדווח כי בתום הערכת המצב בפיקוד העורף, הוחלט על הסרת הגבלות ההתגוננות, למעט פעילויות חינוכיות באזורים שהיו תחת הנחייה ב-24 שעות האחרונות. 

לצד זאת, לאחר שהפסקת האש עם חמאס נכנסה לתוקפה, במועצה אזורית אשכול הנחו את התושבים להמשיך לשמור על ההנחיות וההגבלות. המועצה הנחתה להישאר בסמוך למרחבים מוגנים או הכי מוגן שיש ולהימנע מתנועה לא חיונית במרחב. כמו כן, כל הצירים שנחסמו עדיין סגורים לתנועה. 

שר הביטחון, בני גנץ מסר לאחר קבלת ההחלטה על הפסקת האש כי "מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות".

הבוקר כתב שר החוץ, גבי אשכנזי, בחשבון הטוויטר שלו: "שוחחתי במהלך הלילה עם מזכיר המדינה האמריקאי, בלינקן, ועדכנתי אותו על החלטת הקבינט המדיני הבטחוני. הודיתי למזכיר המדינה על התמיכה האמריקאית הבלתי מתפשרת בישראל ובזכותה להגן על עצמה. מזכיר המדינה עדכן אותי כי בכוונתו להגיע לאזור בקרוב. בירכתי אותו על כוונתו ואמרתי לו כי נשמח לקבל את פניו, להמשיך ולדון בקידום הסוגיות האסטרטגיות האיזוריות לשמירה על ביטחונה של ישראל והיציבות האיזורית".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בירך על הפסקת האש בין ישראל לחמאס וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מנהיגי האזור חייבים כעת לעבוד על מנת למצוא פתרון בר-קיימא לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

בתוך כך, ח'ליל אל-חיה, סגן נשיא חמאס בעזה, הכריז הלילה "ניצחון על אויבינו". בד בבד, המונים יצאו לחגוג ברחבי הרצועה.

"היום ההתנגדות מכריזה ניצחון על אויבינו. השבח לאל שדחה את סעודתנו כדי שנוכל לשמוח בשתי שמחות, שמחת העיד ושמחת הניצחון", אמר אל-חיה, שצה"ל הפציץ את ביתו השבוע, בהתייחסו גם לעיד אל פיטר שהתקיים במקביל למבצע. 

חגיגות ברצועת עזה לאחר הפסקת האש (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
חגיגות ברצועת עזה לאחר הפסקת האש (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

חגיגות ה''ניצחון'' של חמאס ברצועת עזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
חגיגות ה''ניצחון'' של חמאס ברצועת עזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

חגיגות ברצועת עזה לאחר הפסקת האש (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
חגיגות ברצועת עזה לאחר הפסקת האש (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

כמו כן, עיזאת אל-רשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הבהיר הלילה לרויטרס כי חובה על ישראל להפסיק את הפרותיה בירושלים ו"לטפל בנזקים" שגרמה בעזה בעקבות הפצצותיה. "נכון שהקרב הסתיים היום, אך נתניהו והעולם כולו צריכים לדעת שידינו על ההדק ואנחנו נמשיך להתעצם", אמר.

עוד הסביר כי דרישות התנועה כוללות גם הגנה על מסגד אל-אקצא בירושלים והפסקת הגירוש של הפלסטינים מביתם במזרח ירושלים, בהתכוונו לשכונת שייח ג'ראח, אשר הגדיר רשיק כ"קו אדום".

עוד קודם לכן, גורם בארגון הטרור חמאס אישר את הדיווחים ואמר כי הפסקת האש היא "הדדית וסימולטנית", כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. גם זיאד נח'אלה, מזכ"ל ארגון הג'יהאד האיסלאמי, הבהיר כי ארגונו "הסכים להצעה המצרית להפסקת אש הדדית. אנו מחוייבים אליה כל עוד האויב מחוייב לה, ונגיב לכל הפרה".

אביב כוכבי, בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אביב כוכבי, בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הקבינט התכנס ברקע הלחץ האמריקאי והבינלאומי ההולך וגובר על ישראל להסכים להפסקת אש. אתמול אף נרשמה אמירה יוצאת דופן מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שקרא בהצהרה חד משמעית לשים סוף לאלימות. אם ישראל תבחר להמשיך במבצע, היא מסתכנת באובדן הגיבוי האמריקאי. 

גם הלחצים הבינלאומיים על הפסקת אש עשו את שלהם, כאשר עצרת האו"ם דנה היום במצב הביטחוני בישראל. זאת, ברקע ביקורו בארץ של שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שאמר: "גרמניה עומדת לצידה של ישראל ועל זכותה להגן על עצמה. הגעתי לישראל להפגין סולידריות ולתמוך בישראל בעקבות ירי הטילים מעזה".