העצרת הכללית של האו"ם התכנסה היום (חמישי) לדיון מיוחד בעקבות מבצע ''שומר החומות''. במהלך הדיון, שהחל בשעה 17:00 שעון ישראל, עזב השגריר גלעד ארדן את האולם, בעקבות דבריו של השגריר הפלסטיני ריאד אל מלכי . לאחר מכן חזר ארדן על מנת לנאום בעצמו.

כאמור, ארדן בחר לצאת מהמליאה בעת דבריו של שגריר הרשות הפלסטינית, לאחר שהאשים את ישראל בטבח מכוון של ילדים בשנתם ובפשעי מלחמה.

עם תחילת נאומו אמר השגריר כי "ישראל תמשיך להתקיים עד שהאיסלאם ימחק אותה, כפי שמחק אחרים לפניה". לאחר מכן הציג ציטוט נוסף מהאמנה לפיו "יום הדין לא יגיע עד שהמוסלמים ילחמו ביהודים ויהרגו אותם". זאת כיוון שאף מדינה ערבית או מוסלמית לא התייחסה לחמאס כארגון טרור.

ארדן התייחס לאמנת האו"ם, שנכתבה לאחר השואה ובה נאמר שמטרת הארגון היא "להחזיר מחדש את האמונה בזכויות אדם בסיסיות, לנהוג בסובלנות ולשמור על השלום והביטחון בעולם". לצערי, מה שאנחנו רואים היום זו לא הגנה על מטרות האו"ם, אלא אדישות לאמנת החמאס, אשר כמו הנאצים קוראת להשמדת העם היהודי. אנחנו רואים ניסיון מעוות מוסרית להשוות בין דמוקרטיה שוחרת שלום שמצייתת לחוק הבינלאומי לארגון טרור רצחני בעל אידיאולוגיה זהה לדאע"ש, שמבצע פשע מלחמה כפול ומשתמש באזרחים המגינים אנושיים" אמר. 

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אהיה ברור: זו לא מלחמה בין ישראל לתושבי עזה. זו לא מלחמה בין ישראל לפלסטינים. זו מלחמה אך ורק בין ישראל לחמאס. לעולם לא נתנצל על כך שאנו מגינים על אזרחינו, גם אם יש כאן מדינות שהיו שמחות לראות יותר יהודים מתים. הדיון היום אמור להיות על מי תומך באמנת האו"ם, ומי פועל להתעלם מאמנת חמאס. מי בצד של השנאה והקיצוניות, ומי בצד של המתונים ומעודד דיאלוג. מי יש לו האומץ המוסרי לתמוך בדמוקרטיה שנלחמת בטרוריסטים, ומי הגיע לשפל מוסרי שהוא בכלל מעז להשוות בין שני הצדדים", הוסיף ארדן.

עוד הוא אמר כי "כל מי שמדבר כאן היום ולא מגנה את טרור חמאס באופן ברור ולא מצליח להבחין בין פשעי מלחמה של ארגון טרור לזכות ההגנה העצמית של ישראל – מחזק את הכוחות הקיצוניים ומעודד קבוצות טרור  בעולם להשתמש באזרחים כמגנים אנושיים, ופוגע בסיכויים לשלום. לקח לעצרת האו"ם חודשים כדי לקיים דיון על המאבק הנדרש בקורונה, מגיפה שגבתה את חייהם של מיליונים ברחבי העולם. אבל ברגע שמדובר על כינוס דיון למטרת לחץ על ישראל ועידוד ארגון טרור, לקח לכם רק 11 ימים. איזו בושה. בשביל זה האו"ם נוסד? אלו העדיפויות שלו?".

ארדן המשיך לתקוף את האו''ם והוסיף: "אם עצרת האו"ם הייתה קיימת בזמן השלטון הנאצי, האם היא הייתה מתכנסת לדיון מיוחד כדי לגנות את בעלות הברית על תגובתם הבלתי מידתית ועל המספר הרב של נפגעים גרמנים? האם האו"ם היה קורא לאיפוק מול היטלר, צבא הנאצים ותומכיהם? האם העצרת קיימה דיון חירום לגינוי כוחות הקואליציה על שפעלו באופן לא פרופורציונלי במאבקם נגד דאע"ש? כולכם יודעים את התשובה לשאלה הזו".

לסיום, השגריר הודה לארצות הברית על תמיכתה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הטילים. הוא אף התייחס לאירועים האנטישמיים האחרונים ברחבי העולם: "ישראל לעולם לא תשתוק מול התקפות אנטישמיות. אנחנו קוראים לממשלות לפעול במהירות כדי להגן על הקהילות היהודיות ולפעול נגד התוקפים האלימים והפעם הוכח יותר מתמיד שאנטי ציונות היא אנטישמיות כיוון שהאירועים מתרחשים לאור הדמוניזציה שנעשית לישראל". השגריר ארדן תקף בעיקר את ההנהגה התורכית שהסיתה נגד ישראל באמצעות ביטויים אנטישמיים ואמר שתורכיה היא האחרונה שיכולה להטיף למישהו בנושא של זכויות אדם".

שגריר ישראל באו"ם ובארה"ב, גלעד ארדן עשוי לתקוף בנאומו בעצרת את המדינות החברות אשר לדבריו נותנות לגיטימציה לטרור של חמאס בכך שהן עושות השוואה פסולה מוסרית בין ארגון הטרור הג׳יהדיסטי לבין ישראל. בנוסף לכך, ארדן יקרא למדינות לתמוך בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולגנות פשעי המלחמה שמבצע החמאס. כמו כן, הוא יציג את העיוות המוסרי השורר באו״ם בהקשר זה ואת מחירו בעתיד.

קודם לכן היום, שוחח ארדן עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ודרש ממנו לגנות בנאומו היום את חמאס שיורה טילים על אוכלוסייה אזרחית וכן את הירי של חמאס על מעבר כרם שלום,  כשישראל פתחה אותו להכנסת סיוע הומניטרי של האו״ם לעזה. במהלך השיחה, המזכ"ל גוטרש ביקש שישראל תסכים להפסקת אש עוד לפני הדיון בעצרת הכללית. בתגובה הדגיש השגריר את אכזבתו מההשוואה שהאו״ם עושה בין הצדדים וכן את זכותה של ישראל להגן על אזרחיה ואת הצורך בהשבת ההרתעה מול טרור החמאס לפני הגעה להפסקת אש.

כזכור, בתחילת השבוע התכנסו 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם לדיון פומבי ראשון שעסק בהסלמה בין ישראל לעזה. שהסתיים ללא החלטות. במהלך הדיון, קרא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לכל הצדדים המעורבים להפסיק את האש, ולאפשר "למאמצי התיווך לצבור תאוצה במטרה לסיים את הלחימה באופן מיידי". 

במסגרת הדיון שיתקיים היום, יורשו חברות האו"ם לנאום מהפודיום באולם העצרת הכללית, לראשונה מאז התפרצות נגיף הקורונה בעולם. הדיון יתקיים בהשתתפות מזכ"ל האו"ם שיפתח את הדיון, נשיא העצרת הכללית, השגריר ארדן, שר החוץ הפלשתיני ריאד אל-מאלכי ושרי חוץ מסעודיה, טורקיה, תוניסיה, אלג'יריה ועוד, סגן רה"מ ירדן, סגן רה"מ קטאר. כמו כן, עשרות שגרירים עשויים לקחת חלק בדיון.