זהו סיפור שראשיתו אי אז ב-72', כשאילן ואילנית, אז צמד מצליח ביותר, הגיע להקלטות בגרמניה, שם הוציא תקליט זמן קצר קודם לכן.

"מנהל חברת תקליטים מקומית העלה את הרעיון שנייצג את ישראל באירוויזיון, שנערך באותה שנה באדינבורו, שבסקוטלנד", מספר שלמה צח, אילן מהצמד הפופולרי. אז קמה שם אחת היח"צניות ושאלה מדוע ישראל, חברת איגוד השידור האירופאי, איננה משתתפת באירוויזיון, המאורגן על-ידו".

"העדפתי לשתוק", הוא נזכר. "כבן של אם שמשפחתה מיוון הושמדה באושוויץ, היו לי רגשות מעורבים. שאני אייצג את גרמניה? - זה נראה לי מעבר לגבעה. מצד שני, אמא שלי דווקא עודדה אותי להופיע בגרמניה. מה עושים? - שותקים.

"כשחזרנו לארץ, התקשרתי מיד לאסתר סופר וליצחק שמעוני מרשות השידור ושאלתי מדוע הם לא שולחים נציג לאירוויזיון, הגם  שאנחנו באיגוד. ענו לנו מה שענו והתקשרו לאיגוד,  משם נאמר להם שההרשמה כבר סגורה, אבל אם נירשם בזמן כעבור שנה, נוכל להשתתף".

כך היה. ישראל נרשמה בזמן לאירוויזיון 73', שנערך בלוקסמבורג וצח, שעבר להפקות, בטענה ש"יש זמרים יותר טובים ממני", פינה את מלוא הבמה לאילנית, שהייתה גם בת זוגו. ומה תשיר? - "אהוד מנור ואני התבקשנו על-ידי רשות השידור לכתוב שיר שיתאים לאירוע המיוחד", מעידה המלחינה נורית הירש. "אהוד כתב את המילים ואני התאמתי להן לחן. זה היה השיר 'אי שם'".

"קיבלתי את רשימת כלי התזמורת שתלווה את הזמרים בתחרות ותזמרתי את השיר", היא מוסיפה. בזמנו היו שרים בליווי תזמורת חיה בהרכב סימפוני, ולא חלילה בפלייבק - וזה היה כיף".

הייתה רק בעיה "פצפונת" שכמעט מנעה השתתפות ראשונה של ישראל באירוויזיון  לאחר שנות אלפיים - כסף! הבעיה נפתרה על-ידי אורי אלוני, אז מעורכי שבועון הבידור "להיטון" והשבוע מלאה שנה למותו. הוא רקם עסקה סיבובית, שבה חברת הנסיעות "דפנה", הבטיחה לממן את נסיעת המשלחת הישראלית, תמורת שער ב"להיטון" עם אילנית, כשבידיה תיק-נסיעות של החברה. ובא לציון גואל.

צח לא ישכח את נסיעתם הדרמטית לאירוויזיון 73': "זאת הייתה תקופה של פיגועים בעולם ולא זזנו מטר בלי אנשי-ביטחון, כשהיה הרבה מתח באוויר. מכאן נפוצה שמועת השווא שאילנית הופיעה שם עם שכפ"ץ בעוד שהיא לבשה מעין שמלה בדואית של 'משכית', שמאוד ייצגה את האזור שממנו באנו".

הירש: "אכן, אפילו היו שמועות שמתחת לשמלת ההופעה הרחבה של אילנית היא חגרה אפוד-מגן, מה שלא היה ולא נברא. עלינו לבמה בידיעה שמדינה שלמה - אז הרייטינג היה מאה אחוז - צופה בנו ושאנחנו חייבות לייצג את ישראל בכבוד. אילנית הייתה במיטבה ונתנה הופעה מרשימה. השיר זכה במקום הרביעי, כשלפניו במקום השלישי היה קליף ריצ'רד".

וכיום?
"כיום, האירוויזיון מושתת על גימיקים, כולל מעין התעמלות בוקר מאחורי הזמר", אומר צח.

צח מתייחס גם למתמודדת הנוכחית של מדינת ישראל, עדן אלנה: "כמי שהפיק את השתתפות ישראל ב-11 מ-44 ההשתתפויות שלנו באירוויזיון, מה ששווה לדעתי שיא גינס, היא עשתה כמיטב יכולתה וכשלעצמה אולי הייתה הכי טובה.  אולי היה עדיף הופעת זמרת עם שיער ארוך ועם  גיטרה בלבד, שהייתה שרה משהו כמו 'דונה דונה'".

עדן אלנה  (צילום: EBU / ANDRES PUTTING)
עדן אלנה (צילום: EBU / ANDRES PUTTING)