כולנו מכירים את המזונות החדשים שזוכים לכינוי מזון-על, כמו ספירולינה, גוג'י ברי, שמן המפ ונוספים. אך האם מזונות העל האלו באמת יכולים לשפר את הבריאות בצורה יוצאת-דופן, או שמא מדובר בסך הכל בתעלול שיווקי? ד"ר מאיה רוזמן הביעה דעתה בסוגיה בתוכניתה ב-103FM, וסיפרה גם על מספר מאכלים נגישים הרבה יותר שמכילים את כל אבות המזון שאתם צריכים:

"מוצרי המזון שמכונים 'סופר פוד' עולים יותר ממצרכים רגילים בעלי תכונות תזונתיות דומות. המוצרים האלה מבטיחים לנו ניסים ונפלאות, אך לפעמים בלי מחקרים שתומכים בכך. רוב המוצרים שנקראים 'סופר פוד' אולי לא מזיקים ויכולים להיות חלק מתפריט בריא - אבל התועלת שלהם קטנה בהרבה ממה שמבטיחים לנו.

מאקה, גוג'י ברי, ספירולינה, כלורלה, שמן המפ, עשב חיטה - המחקרים שבוצעו לא הוכיחו יעילות בריאותית כלשהי למזונות האלה, מעבר למזון רגיל. אולי מדובר בגימיק שיווקי של מזון טרנדי שמתחלף מדי פעם, והמטרה היא רק עסקית וכלכלית? למזון-על אין הגדרה חד-משמעית או פירוש מדויק, ורוב הסיכויים שזו המצאה שנועדה להגדיל מכירות של כל מיני מוצרים או מזונות חדשים ולא מוכרים. חיפשתי באינטרנט מהי ההגדרה של 'סופר פוד', ובכל אתר היו הגדרות אחרות ורשימת מזונות אחרת.

אבל האם יש מאכלים שמכונים 'מזון-על' שעדיפים על פני אחרים? בהחלט יש. כל מזון שהוא טבעי וגולמי, עדיף עשרות מונים על כל מזון מתועש ועל כל מוצר שיש לו רשימת רכיבים. כדאי לשים לב שלא מעט ממזונות העל האלו מכילים נוגדי חמצון, שעוזרים למערכת החיסון כשהיא חלשה אך בכמויות יומיומיות וגדולות מדי הם עלולים לעשות את ההיפך, ולהחליש.

אם נרצה למצוא מזונות טבעיים שעדיפים על פני אחרים, אלה יהיו מזונות שמרוכזים באבות המזון שהגוף צריך. למשל, ביצה מכילה את כל מה שצריך כדי שבעל חיים שלם יתפתח - יש בה את החלבונים הכי איכותיים מכל המזונות, ויטמין B12, אבץ, ברזל, לציטין, ועוד; טחינה גולמית משומשום מלא מכילה כמות ענקית של ויטמינים מקבוצה B, המון סידן, מגנזיום, ברזל ועוד מינרלים חשובים; ולגבי פירות וירקות, מילת המפתח היא גיוון. ככל שאוכלים יותר סוגים של ירקות ופירות בכל הצבעים, מקבלים את כל מה שיש לכל אחד מהם להציע לנו - ויטמינים ונוגדי חמצון שונים.

מזון כזה או אחר שהוגדר בתקופה מסויימת כמזון על, לא יכול להיות תרופה ופתרון לכל הבעיות הרפואיות - ובמיוחד אם לא אוכלים נכון.