שר האוצר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על סיום מבצע "שומר החומות", טען כי המבצע הסתיים בהצלחה גדולה ודחה את הטענות לשיקול פוליטי בתזמונו.

"אנחנו ניצחנו. החמאס הוכה מכה קשה מאוד חסרת תקדים. המבחן יהיה ביישום המדיניות החדשה - דין שדרות ואשקלון כדין תל אביב וירושלים", פתח כ"ץ את דבריו, והוסיף: "על כל פגיעה בדרום צריכים להיות סיכולים ממוקדים ומכת אש על מטרות בעזה. לגבי מה שקורה בירושלים, היום חזרה האפשרות ליהודים לעלות ולבקר בהר הבית, בסופו של דבר החמאס נשאר עם חורבות עזה וישראל שולטת בירושלים ותטפל בדברים. אני מבין הייתה החלטה לאיפוק טקטי, תפסו את התוקף, אנחנו נשליט את מרותנו על כל מה שיידרש".

שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"לא ראיתי שיחיא סנוואר שמח אלא חיוור ומבוהל, אבל יש הפסקת אש. אבל אמרתי, כל פגיעה שתהיה טיל שיהיה בגלל ברק או כל הסיפורים, הוא ישלם בראשו. המדיניות מאוד ברורה, כך הצבענו בקבינט, אני הצבעתי בעד הפסקת הירי בתנאי שהמדיניות תהיה ברורה וזו הייתה רוח הדברים. לא יהיה מצב שירי על אשדוד ואשקלון הוא לא כמו ירי על תל אביב. הם יכולים לבוא ולהריע לעצמם, מאז 48 הם מובסים וכל פעם חוגגים", הוסיף.

"בעבר הדברים לא חודדו בדרך הזאת. בעקבות המכה הקשה מאוד שהם חטפו מתחת ומעל הקרקע, ביכולות ייצור הטילים, באוויר ובים, תיגזר מדיניות חדשה. הפסקנו את האש לא כי איימו לירות על תל אביב, כי העורף חזק ואני חייב לשבח אותו, גם אנשי תל אביב לא מוכנים שיירו על שדרות וגם אנשי ירושלים, ולכן האתגר הוא להפוך את עזה לגבול כמו לבנון וסוריה. אנחנו נירה ונפגע לפי תוכנית סדורה, אם צריך להכות במטרות של החמאס ואם צריך לבצע סיכולים ממוקדים שסנוואר ישמור על הטילים משום שברגע שירו טילים הוא ישלם בראשו על הדבר הזה"", המשיך כ"ץ.

על העברת הכספים לחמאס אמר כ"ץ: "הדבר הזה צריך להיפסק, הוא התחיל כי אבו מאזן סירב להעביר את הכספים באופן ישיר ממנו ,הוא עשה סנקציות על החמאס בעזה וחיפשו פתרונות. כל המצב הזה, צריך לשנות את טיב היחסים בין עזה לישראל, דיברתי על אי בים שהעולם יפעיל תוך בקרה ישראלית, אנחנו לא צריכים לספק להם מים חשמל או מזון. הכסף לא צריך להיות מועבר בדרך בה הועבר ולא ישירות לחמאס, אם יש יכולת להידבר עם אבו מאזן גם בסיוע גורמים עולמיים, ודאי שזה עדיף".

כשנשאל האם נתניהו החליט לחזק את החמאס על חשבון הרשות הפלסטינית, השיב: "לא נכון, מי שהפסיק זה אבו מאזן בגלל העימות עם החמאס ובגלל זה הפסיק להם כספים במידה ניכרת ואז חפשו מקורות משלימים. חייבים להפסיק עם זה, לפני כל שיקום אזרחי בעזה חייבים להחזיר את חללי צה"ל והשבויים. המדיניות הזאת לא ננקטה עד עכשיו בחדות".

"סעיף ראשון בתוכנית צריך להיות החזרת חללי צה"ל והשבויים הביתה. למה לא הורדנו וסיכלנו את ראשי החמאס? כי כל דבר כזה היה כרוך בכניסה למלחמה, מאחר וזה קרה ויש תוצאות", המשיך כ"ץ. כשנשאל האם משמעות הגישה החדשה היא "עפיפון שווה מלחמה", השיב: "לא אמרתי כניסה קרקעית, אבל כל פגיעה צריכה להיות ברורה, אנחנו רוצים לשנות את המציאות של חיים תחת טרור".

לטענה על שיקול פוליטי בתזמון המבצע השיב כ"ץ: "אלה דברי הבל מוחלטים, מי שמעלה אותם בטיעונים, פוליטיקאים ואנשי צבא לשעבר, דברי הבל. המלחמה הזאת, המבצע הזה יצא לפועל אחרי שהחמאס ירה על ירושלים. השב"כ וכולם המליצו על פעילות כפי שסוכמה ובוצעה ובוקרה תוך כדי ישיבות והייתה אחידות מלאה".

"הגישה של נתניהו מאוד שמרנית כראש ממשלה, ידוע שהוא לא נחפז להיכנס מערכות שאפשר להימנע מהם. לא הייתה ברירה ברגע שהחמאס פתח במלחמה, ישראל הגיבה. לקח יום לשלוף את התוכניות והן הופעלו בצורה שהדהימה את החמאס ואין ספק שהוא מתחרט כבר על מה שהוא עשה", הוסיף.  כשנשאל למה זה קרה כשהמנדט אצל לפיד, השיב: "אין קשר, זה נורא לחשוב שמישהו יקבל החלטות, הרמטכ"ל כוכבי, ראש השב"כ ארגמן, חליוה, מי עושה שיקולים של העברת מנדטים? היו המלצות ברורות".

כ"ץ התייחס גם למהלך של ח"כ איתמר בן גביר, שהקים לשכה בשייח ג'ראח: "יש שם סוגיה מורכבת עם היבטים משפטיים ואחרים, צריך לטפל בה. יש סתירה בין העניין המשפטי למדיני. סנוואר והחברים המטורפים שלו עם הפנטזיות שלהם שהם צלאח א דין חדשים, הם הובסו ומתגאים במכות שהם קיבלו. כל מה שקורה ויקרה בשייח ג'ראח לא יהיה קשור לחמאס".