היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר היום (שני) את מינויו של דוד ברנע לתפקיד ראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, באופן קבוע. 

מנדלבליט נדרש לנושא לראשונה בשלהי 2020, לאחר שראש הממשלה הודיע על כוונתו למנות את ברנע בן ה-56, שכיהן באותה עת בתפקיד סגן ראש המוסד ולאחר שהוועדה המייעצת למינויים בכירים אישרה את המינוי המבוקש. 

ראש המוסד החדש דוד ברנע (משמאל), יחד עם ראש הממשלה ויוסי כהן (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)
ראש המוסד החדש דוד ברנע (משמאל), יחד עם ראש הממשלה ויוסי כהן (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)

באותה עת, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי לנוכח הכללים החולשים על פעילות הממשלה בתקופת הבחירות, לא ניתן היה למנות את ד' במינוי קבע. זאת, בין היתר, מפאת מועד סיום תפקידו של ראש המוסד המכהן, כחצי שנה ממועד הפנייה ולמעלה מחודשיים לאחר המועד שנקבע לבחירות.

בשבוע האחרון לאחר שהובן כי לא תוקם ממשלה חדשה עד לתום כהונתו של ראש המוסד הנוכחי, החלה בחינה מחודשת של הנושא. בסיומה, קבע מנדלבליט כי לא קיימת מניעה משפטית למנות את ברנע לתפקיד. זאת, על אף קושי משפטי משמעותי, הנובע מכך שבממשלת מעבר, כמו זו שקיימת בנקודת הזמן הנוכחית, יש לנקוט בריסון ובאיפוק בהפעלת סמכויות שלטוניות, לרבות בהקשר של מינוי בכירים.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה מבוססת על ייחודיותו של הארגון והרגישות המוגברת של הסוגיות הביטחוניות והמדיניות שבטיפולו, וכן העובדה שמדובר במועמד מתוך המערכת, אשר ועדת גולדברג אישרה זה מכבר את מינויו לתפקיד מבחינת ההיבטים עליהם היא אמונה, לצד נסיבות נוספות ונימוקים שהובאו בפני היועץ.

קודמו בתפקיד, יוסי כהן, בירך אותו ואיחלו לו הצלחה. הוא הוסיף כי הוא משוכנע שראש המוסד הנכנס יעשה חיל וימשיך להוביל את המוסד להצלחות. 

ברנע נשוי ואב לארבעה, שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל. לברנע תואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק. שימש כמנהל עסקי בכיר בבנק להשקעות בארץ. התגייס למוסד בשנת 1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן, היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2013-2019 פיקד על אגף צומת במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו 4 פרסי ביטחון ישראל. משנת 2019 ועד היום מכהן ברנע בתפקיד סגן ראש המוסד. בתחילת חודש יוני ייכנס ברנע לתפקידו כראש המוסד.

דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד החדש (צילום: ללא קרדיט)
דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד החדש (צילום: ללא קרדיט)