שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על המצב הפוליטי, המתיחות הביטחונית וגל האלימות בערים המעורבות, וביקר את התנהלות הממשלה מול החברה הערבית.

"היום הערבים רוצים להשתלב פה, הם רוצים לחיות", אמר יעלון. "אנחנו מוצאים אותנו בבתי החולים, בהייטק, בכל מקום. ממשלת ישראל חייבת לקחת אחריות על הדבר הזה, לכן כשנכנסתי לפוליטיקה אחד הדברים שהעסיקו אותי - היה דווקא הדרום. הכביש באר שבע\ערד הוא מאוד בעייתי, ברור לי שהדרום הוא פרוע. ב-2011 הבאנו תוכנית על מנת להסדיר את נושא הקרקעות ולהשקיע בתעסוקה ובחינוך". 

יעלון סיפר כי "אני לחצתי כדי שייכנס מועמד ערבי ברשימה של כחול לבן, אבל לצערי זה לא קרה. כשאני באתי לדבר עם הערבים ועשיתי כנסים בגליל ובנגב, אמרתי להם שהממשלה צריכה לקחת אחריות ולדאוג להם, אבל שגם המנהיגות המקומית צריכה לעשות סדר. אני חושב שפה פספסנו".

הוא ציין כי "היום אני מודאג יותר ממה שקורה עם ראש הממשלה מאשר שהרשימה המשותפת או רע"מ יתמכו בממשלה. כשאני שומע חבר כנסת ישראלי אומר שאישתו לא תלד בחדר עם ערבייה, אני נזכר בספר שסבא שלי כתב על הפוגרומים באוקראינה".      

על המאמצים בגוש השינוי להרכבת ממשלה אמר: "אני מעריך שעד שלא ייגמר המנדט של יאיר לפיד, הכל פתוח וכל השאר הם משחקים טקטים. אני קורא בעיקר לבנט וסער ואומר להם שהכדור כרגע אצלם. אתם רוצים שנמשיך ככה? מה עוד צריך לקרות? זה לא העת לשיקולים אישיים. עשו מעשה והושיעו את מדינת ישראל".  

בהמשך התייחס יעלון לתוצאות מבצע "שומר החומות" ואמר: "אפשר להצהיר הצהרות לקראת בחירות ש'נמוטט ונחסל'. צה"ל יודע לעשות זאת, אבל כמובן שיש לזה עלות ותמיד צריך לבחון את המצב במונחים של עלות ותועלת. כן אפשר לצפות לשקט לטווח הארוך והעובדה לכך היא ששלוש וחצי שנים לאחר צוק איתן - חמאס לא ירה אפילו כדור אחד, כי הוא היה מורתע".

"מה שקרה ממרץ 2018 זה שהממשלה התחילה לזלזל בעפיפונים ובלונים. מי שמזלזל בהם בסוף יקבל רקטות. לכן צריך להגיב תגובה חריפה על כל בלון תבערה. בתקופתי העברנו משכורות לאנשי המגזר הציבורי כדי שיוכלו לתפקד: 23,000 רופאים ומורים ברשימה בדוקה שקיבלו את הכסף ישירות בבנק הדואר שלהם ולא בבנק החמאס. המבחן של המבצע הזה הוא כמה שקט יהיה במדינה וכמה זמן נצליח לשמור עליו".

יעלון ציין כי "כרגע הצלחנו לפתח יכולות מבצעיות הגנתיות, אבל בעיקר התקפיות. אני חושב שאחד הדברים המרשימים של צה"ל, הוא היכולת המודיעינית. לאתר את המנהרות ולהביא את החימוש המדויק באופן אפקטיבי. הראנו לחמאס שזו טעות להתחבא מתחת לאדמה כי הם ימותו שם, במנהרות הללו. יש הרבה דברים שחשוב שגם האיראנים וגם חיזבאללה יראו אותם, מבחינת ההרתעה שלנו".