מבצע "שומר החומות": בעיתון "א-שרק אל-אווסט" פורסם הבוקר (שלישי) כי חמאס דחה באופן מוחלט את המדיניות הישראלית הקושרת בין השלמת עסקת חילופי השבויים לבין שיקום הרצועה והסרת המצור. עם זאת, מקורות מסרו למערכת העיתון כי התנועה רוצה להגיע לעסקה ומוכנה לנהל משא ומתן בנושא. 

עוד הודגש כי הארגון איים להשתמש בשיטות אחרות, לא בהכרח צבאיות, המאתגרות את ישראל, אם המדיניות הנוכחית שלה תימשך. כזכור, שר הביטחון בני גנץ הבהיר את עמדתו ביום ראשון בנושא, ואמר כי הוא "מתנה את שיקום רצועת עזה בהחזרת השבויים והנעדרים".

כמו כן, מצרים, מי שהצליחה לתווך בין ישראל לחמאס בהסכם הפסקת האש, חותרת לעבר הסכם הפסקת אש ארוך טווח ברצועת עזה, שעתיד לאפשר את שיקומה.

לפי הדיווח בעיתון היוצא לאור בלונדון, בראשון סיימה משלחת הביטחון המצרית את ביקורה השני ברצועת עזה לאחר 48 שעות בו נפגשה עם נציגי חמאס והפלגים הפלסטינים.

אורון שאול (צילום: יח''צ)
אורון שאול (צילום: יח''צ)

דובר חמאס עבד א-לטיף א-קאן אמר כי משלחת הביטחון המצרית עודכנה בדבר היקף ההרס שנגרם ברצועת עזה, ודנה במנגנון השיקום ושבירת המצור שהוטל עליה.

בתוך כך, היום, לראשונה מאז הסתיים מבצע "שומר החומות", ישראל אפשרה לדלק, תרופות ומזון להיכנס לרצועת עזה.

כאמור, בשיחה עם עיתונאים, הדגיש גנץ בתחילת השבוע כי "הרעיון המסדר הוא שלא חוזרים אחורה ומה שהיה הוא לא שיהיה, הן בתחום המדיני והן בביטחוני. האתגר המרכזי שדרכו אני מנסה להסתכל על המציאות הוא לא לחזור למצב ערב 'שומר החומות' וביטול הסטטוס קוו. המערכה הצבאית הייתה מאוד מוצלחת וצריך למנף אותה כדי לייצר שינוי".

הדר גולדין ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
הדר גולדין ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

עוד דיבר גנץ על הרצון לחזק את הרשות הפלסטינית, "ולא לתת לחמאס להיות זה שקובע את סדר היום. הדרך לעשות זאת היא לחזק את ברית המתונים, יחד עם ארה"ב והאיחוד האירופי, לגייס כמה שיותר מדינות לנורמליזציה של ציר מתון, בשילוב הרשות ומשם בצורה של מנגנונים מפוקחים בתוך רצועת עזה. אני חושב שהכסף הקטארי צריך להיכנס רק דרך מנגנון של הרשות הפלסטינית, ומתקיימת עבודת מטה ברגעים אלו לגבי מנגנון העברת כספים אפשרי".

עם זאת, כנשאל האם מתקיימת תמימות דעים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא חיזוק הרש"פ, הבהיר כי "לא. זו דעתי האישית, אני לא חושב שראש הממשלה בדעה אחת איתי בנושא זה".