אנשי ממשל, מנהלים, בעלי עסקים, פילנתרופים ומובילי דעת קהל התכנסו היום (רביעי) לפורום אקסקלוסיבי שמתקיים בדובאי, בהובלת הג'רוזלם פוסט הישראלי והחאליג' טיימס האמירתי. מנהיגים מאיחוד האמירויות ומישראל, מרוקו, הודו וממדינות אחרות דנו במפת הדרכים הנדרשת ליצירת כלכלה בינלאומית. בנוסף, דוברים וחברי פאנל דנו בטכנולוגיות חדשות בענפי הפיננסים, הרפואה, המים והתיירות, ופיתוחים חדשים בתחום הנדל"ן, אבטחת סייבר ומנהיגות מעצבת היוו חלק מהדיונים שהתקיימו בפורום. 

ראשון הנואמים היה ד"ר ת'אני בן אחמד אל זיודי, השר האמירתי לענייני סחר בינלאומי, שאמר כי "הוועידה היום היא ועידה מכריעה עבור מדינותינו. נותרו קצת יותר מ-200 ימים להשגת החזון של 2021, ויש עוד הרבה עבודה לעשות. לאחרונה אפשרנו 100% בעלות זרה של חברות באיחוד האמירויות עם תקנות רבות חדשות", הוסיף אל זיודי, שציין כי "נשפר עוד יותר את הגישה למוצרים הלאומיים שלנו". לדבריו, "האופק שאנחנו מדברים עליו לא קשור רק לאזורנו, אלא גם למזרח הרחוק ומערב אפריקה". 

אל זיודי ציין עוד כי "יחסי ישראל ואיחוד האמירויות מתבססים על אג'נדה עולמית ארוכת טווח. זה חיוני עבור שותפים לתמוך ביסודות של סחר בינלאומי על מנת להפיק שפע של יתרונות". 

ד"ר טאריק בין הנדי, מנכ"ל משרד ההשקעות של אבו דאבי, נשא גם הוא דברים במסגרת פורום ההשקעות העולמי, ואמר: "ישראל ואיחוד האמירויות חולקות נושאים משותפים כדוגמת מזון, מחסור במים ותעסוקה לצעירים. אנו מעוניינים שאנשי העולם יצטרפו למסע המשותף שלנו".

ד''ר טאריק בין הנדי, מנכ''ל משרד ההשקעות של אבו דאבי  (צילום: מרק ישראל סלם)
ד''ר טאריק בין הנדי, מנכ''ל משרד ההשקעות של אבו דאבי (צילום: מרק ישראל סלם)

לכתבה המלאה

נשיא הקונגרס הציוני העולמי, רונלד לאודר, אמר כי "הסכמי אברהם שינו את שפתנו ואת כל שטח המזרח התיכון לטובה". לדבריו, הרוב המכריע של הערבים והיהודים במזרח התיכון רוצים לחיות בשלום, וציין כי סדר העדיפויות שלהם הוא לספק עולם בטוח יותר, חינוך טוב יותר ושיפור ההזדמנויות הכלכליות לילדיהם. לדבריו, לא ניתן להשיג את השגת המטרות הללו באמצעות נקמה ועימות. "זה יכול לבוא רק משקט והרמוניה בין מדינות".

רון לאודר בוועידת הפסגה בדובאי

לכתבה המלאה

מנכ"ל משרד האנרגיה, אהוד (אודי) אדירי, השתתף בפאנל מיוחד בהנחיית מעיין הופמן, ואמר כי שינויי האקלים מהווים את אחד האתגרים הגדולים ביותר שבפניהם ניצב העולם, וטען כי ישראל ואיחוד האמירויות יכולות להיות שותפות בהתמודדות מולם. 

אתגר נוסף שעליו הצביע אדירי הוא "לייצר אנרגיה בעלות נמוכה". הוא הסביר כי "חברות רבות בישראל עובדות על פתרונות שיוצרים הזדמנויות לשיתוף פעולה בין איחוד האמירויות הערביות, כמו גם עם מצרים, ירדן וקפריסין".

לכתבה המלאה

גיל שוויד, מנכ"ל צ'ק פוינט טכנולוגיות תוכנה, שוחח עם מעיין הופמן והתייחס בדבריו לאיומי הסייבר בעידן פוסט הקורונה. "העולם פגיע יותר מאשר בעבר למתקפות סייבר והדור החמישי", אמר, "מדובר באיום של מתקפות סייבר בחסות מדינות או ניסיונות פרטיים". לדבריו, "יש גידול עצום במתקפות. באיחוד האמירויות יש מתקפות רבות יותר על חשבונות בנק. אחת מכל 10 חברות באמירויות היא קורבן למתקפה כזו".  

לכתבה המלאה

איש העסקים והפילנתרופ הישראלי, מייסד SpaceIL ו-Amdocs, מוריס קאהן, אמר בפורום כי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות צריכות להקים תוכנית חלל משותפת: "אני לא יכול לחשוב על שום דבר טוב יותר, זה יהיה נפלא אם נוכל לפתח תוכנית חלל שתהווה שילוב של ישראל והעולם הערבי".

"אברך על כך אם זה יתאים לתוכנית שיש לאמירויות, יש להם תוכנית שאפתנית", הוסיך קאהן, שאמר כי "יוזמה משותפת כזו תהיה הישג השיא שלי בכל הקשור למעורבותי בתחום החלל".

לכתבה המלאה

מוריס קאהן (צילום: מרק ישראל סלם)
מוריס קאהן (צילום: מרק ישראל סלם)

מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת לבנקים, נותני שירותים פיננסיים ועסקים להפעיל מערכת העברת כספים מאובטחת וחכמה, סיפר בפורום על הפיתוח של החברה: "אנחנו משתמשים בבינה מלאכותית ייחודית מאוד, המדמה אינטואיציה אנושית ויכולות של חוקרים אנושיים מנוסים בקבלת החלטות, המסייעת לבנקים לפתור את בעיית העברות התשלומים הגלובליות".

"העולם הפך לגלובלי, הכסף עובר ממקום למקום באופן דיגיטלי, וארגונים עוינים, בין אם הם גופי טרור ובין אם הם סוחרי אנוש, מנצלים את הפרצות במערכת ואפילו גונבים כסף מבנקים", אמר גזית. "תשלומים חוצי גבולות לוקחים היום מספר ימים, עולים הרבה מאוד כסף ולא תמיד ניתן לאמת את מקור ההעברה. אנו פותחים את הסתימה בצינור ההעברות, שנוצרה כתוצאה מכך שהעולם חשש מהלבנת הון ומימון טרור".

לכתבה המלאה

מארק גזית (צילום: מרק ישראל סלם)
מארק גזית (צילום: מרק ישראל סלם)

שגריר המדינה באיחוד האמירויות, פאבן קאפור, השתתף אף הוא בפורום, ואמר כי "הקשרים החדשים שנרקמו בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות מסייעים בשיפור הקשרים בין שתי המדינות עם הודו. אנו זוכים להיות בשותפות אסטרטגית לא רק עם ישראל אלא עם איחוד האמירויות הערביות".

"הודו עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל בנושא מזון, חקלאות ומים", סיפר קאפור, והוסיף כי איחוד האמירויות יכול להפיק תועלת משיתופי פעולה דומים. "יש לאיחוד האמירויות הרבה מה ללמוד מישראל, הן במזון והן בשירותי בריאות, במיוחד בנושא מכשירים רפואיים", אמר. "כל כך הרבה קורה שם, אנחנו נהיה שם שמחים לתמוך ביוזמות משותפות", הוסיף.

לכתבה המלאה

פאבן קאפור (צילום: מרק ישראל סלם)
פאבן קאפור (צילום: מרק ישראל סלם)

אילנית מלכיאור, מנהלת התיירות של הרשות לפיתוח ירושלים, אמרה למשתתפים בפורום כי העולם בוחר בירושלים כיעד תיירותי מרכזי. "ירושלים היא נקודת המפגש המרכזית בעולם", אמרה, "ותערובת אמיתית של מזרח ומערב". מלכיאור הסבירה כי בעוד שהעיר היא היעד המוביל עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות, היא מציעה מגוון רחב של תחומי עניין.

היום, הסבירה מלכיאור, תיירים מחפשים אותנטיות, חוויות מעמיקות, מטיילים במטרה, יעדים חכמים, קיימות וחוויות מקומיות, וירושלים מציעה מגוון רחב של חוויות שונות כדי לענות על צרכים אלה. העיר העתיקה היא אזור של תיירות דתית, ואילו מרכז העיר מייצג תיירות עירונית. הכניסה לעיר, עם מרכז הכנסים בירושלים ופרויקט שער ירושלים, היא מרכז תיירות עסקית; אזור המוזיאונים בו הוא אזור של תרבות עירונית ועין כרם הוא מרכז של קיימות.

לכתבה המלאה

בתוך כך, חבר המועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות הערביות לאמירות אבו דאבי ויו"ר ועדת הפנים לענייני ביטחון, ד"ר עלי אל נועמי, אמר כי הוא יהיה מעוניין לראות יוזמות עסקיות משותפות של ישראל ואיחוד האמירויות, והזמין משלחות מישראל לבקר במדינה.

שגריר ישראל באיחוד האמירויות, איתן נאה, התייחס בפורום לאפשרות של חילופי שלטון בישראל. "קשריה של ישראל עם איחוד האמירויות יישארו חזקים גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוחלף על ידי יו"ר ימינה, נפתלי בנט, או כל מנהיג אחר", אמר. 

נאה דיבר רק שבועיים לאחר מבצע "שומר החומות", שהסתיים ב-21 במאי. כל ארבע המדינות שמקיימות נורמליזציה עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם בשנה שעברה, כולל איחוד האמירויות, שמרו על קשריהן עם ישראל. "העובדה ששום דבר לא פוגע ביחסים הוא הסימן הטוב ביותר למה שאנחנו בונים כאן. ישראלים יכולים לבוא לכאן, ובקרוב, עם הסרת מגבלות הקורונה, אזרחי האמירויות יוכלו לבקר בישראל", אמר.

לכתבה המלאה

שגריר ישראל באמירויות, איתן נאה (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ישראל באמירויות, איתן נאה (צילום: מרק ישראל סלם)

 נועם סולומון, מייסד-שותף ומנכ"ל "אימיונאיי" (Immunai), שפיתחה טכנולוגיה למיפוי המערכת החיסונית, סיפר הסביר בפורום כיתד בינה מלאכותית בשילוב נתונים יכולה לעזור בריפוי מחלות באמצעות מיפוי מערכת החיסון. "בנינו מאגר מידע שכולל עשרות מיליוני תאי מערכת החיסון יחד עם מידע קליני תואם, שאספנו מאלפי חולים. מתוך מאגר המידע הזה בנינו מפה אימונולוגית עצומה, ואנחנו כורים מתוכה תובנות תרפויטיות באמצעות למידת מכונה ובינה מלאכותית", הסביר.

לכתבה המלאה

נועם סולומון (צילום: מרק ישראל סלם)
נועם סולומון (צילום: מרק ישראל סלם)

בראיון אחד על אחד עם יעקב כץ, העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט, תיאר ד"ר רפאל נגל, מייסד ויו"ר Abrahamic Business Circle, כיצד הסכמי אברהם יצרו דרך לשלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, ודן באפשרויות ההשקעה הרבות בין ישראל למדינות המפרץ.

"הייצוא הגדול ביותר של ישראל הוא טכנולוגיה, וכשיש לך מגוון רחב של טכנולוגיות, יש המון דברים שאתה יכול לייצר שיתוף פעולה עם מדינות המפרץ, ובמיוחד עם איחוד האמירויות", אמר ד"ר נגל. הוא הוסיף כי לעסקים ישראליים יש ידע מבוסס, ניסיון ומומחיות במגוון תחומים, שכעת יכולים גם באיחוד האמירויות ליהנות מהם, בהם אנרגיה (כולל אנרגיה מתחדשת), מים, תעופה, מימון והשקעות וטלקומוניקציה. נגל אמר כי ההסכמים יובילו להגדלת התיירות, העסקים, היזמות, חקר החלל והשקעות. באירוע הגאלה שקדם לכנס, ד"ר נגל קיבל את פרס הג'רוזלם פוסט עבור דיפלומטיה כלכלית עבור מאמציו לטפח את חזון הסובלנות ושגשוג כלכלי.

לכתבה המלאה

ד''ר רפאל נגל – יו''ר ומייסד The Abrahamic Bussiness Flrcle (צילום: מרק ישראל סלם)
ד''ר רפאל נגל – יו''ר ומייסד The Abrahamic Bussiness Flrcle (צילום: מרק ישראל סלם)

לי זיו, סמנכ"לית פרויקט המגורים פורט TLV של האחים חג'ג', הציגה בפני משתתפי הפורום את המיזם, הממוקם רק שלוש דקות מחוף הים, ממרינת גורדון ומלון הילטון, PORT TLV תוכנן על ידי אילן פיבקו, מבכירי האדריכלים בישראל, שיצר פרויקטים רבים בארץ ובחו"ל. פרויקט PORT TLV ממוקם בסמוך לאזור נמל תל אביב הישן, שהוקם בשנות השלושים של המאה העשרים. האזור שופץ בעשור האחרון וכיום יש בו מסעדות, ברים, אירועי תרבות, שוק איכרים בוטיק, וחנויות אופנה מובילות. "שם המשחק הוא מיקום, מיקום, מיקום", אמרה זיו.

לכתבה המלאה

לי זיו, סמנכ''לית פרויקט המגורים פורט TLV של האחים חג'ג' (צילום: מרק ישראל סלם)
לי זיו, סמנכ''לית פרויקט המגורים פורט TLV של האחים חג'ג' (צילום: מרק ישראל סלם)

מנכ"ל חברת מקורות, אלי כהן, אמר בפורום כי "עכשיו שגלי התיירות חלפו והקורונה עומדת להסתיים אנחנו עוברים לעבודה עסקית לאור הסכמי השלום והתחושה היא שחברה כמו מקורות תורמת לשלום יציב וכלכלי-עסקי בין המדינות". לדבריו, "ישראל הגיעה למצב אופטימלי בתחום ייצור ואספקת המים. אין כרגע בעיה של מים לשתייה או לחקלאות, אנו מספקים גם מים לירדנים, לפלסטינים ויכולים לספק מים לכל אזור. עד לפני כמה שנים בעיות מים היוו סיבה ליציאה למלחמה והיום זה כבר לא רלוונטי, יש לך את היכולת לספק את הפתרונות לסוגיה הזו בכל מקום בעולם, ולפתור גם את הבעיות של תעשיית החקלאות. הגיע הזמן למים איכותיים בעלות נמוכה – ואנחנו יכולים לספק אותם".

לכתבה המלאה

אלי כהן, מנכ''ל חברת מקורות - חברת המים הלאומית (במרכז) (צילום: מרק ישראל סלם)
אלי כהן, מנכ''ל חברת מקורות - חברת המים הלאומית (במרכז) (צילום: מרק ישראל סלם)

פרופ' רפי ביאר, ממנהלי קרן הון הסיכון ALIVE, השתתף בפורום בדובאי, ואמר כי ״זו הזדמנות בלתי רגילה לחזק את הקשרים הבילטרליים בין המדינות". לקרן שותפות אסטרטגית עם מכבי שירותי בריאות, רשת אסותא מרכזים רפואיים, קרן מכבי, לאומי פרטנרס, קבוצת ההשקעות הבריטית CBG, ורשת בתי החולים האמריקאית Carilion Clinic.

״אנחנו פועלים בתעשיית מדעי החיים ואנו מקיימים לא מעט שיחות עם גורמים שונים בדובאי", מדגיש פרופ' ביאר, לשעבר מנכ"ל המרכז הרפואי ברמב"ם ודיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, "יש המון עניין בתחום הרפואה ויש להם גם בעיות מאוד ספציפיות שמעניין אותם לקדם. יש בדובאי מרכזים רפואיים מובילים עולמיים ויש להם עניין בשיתופי פעולה קליניים וטכנולוגיים עם ישראל".

לכתבה המלאה

מנהלי קרן הון הסיכון ALIVE (צילום: מרק ישראל סלם)
מנהלי קרן הון הסיכון ALIVE (צילום: מרק ישראל סלם)


פאנל מיוחד בכנס "Global Investment Forum" באיחוד האמירויות, קבוצת מומחים ממרוקו דנה ביתרונות הייחודים של המדינה כפלטפורמה להשקעה ביבשת אפריקה. בפאנל, אותו הנחה מוחמד זינאבי, העורך הראשי, של L'Observateur du Maroc, כלל את מונסיף אדרקוי, מנהל מחקרים פיננסים וחיזוי במשרד הכלכלה של מרוקו; מהדי טאזי, סגן נשיא הקונפדרציה הכללית לעסקים במרוקו, וסטיב אוחנה, נשיא המועצה העסקית מרוקו-ישראל.
 הכתבה המלאה

בין המשתתפים:
שר המדינה לסחר חוץ, ד"ר תאני בן אחמד אל זייודי; נשיא הקונגרס היהודי העולמי ו"נשיא האירוע" רון לאודר;  מנכ"ל מקורות אלי כהן, מנכ"ל משרד ההשקעות אבו דאבי ד"ר טארק בין הנדי , יו"ר "נבודאח השקעות" עבדולה סעיד אל נבודאח, מנכ"ל  ומייסדת Veritas Ventures ורה פוטוג'נסקי, שגריר הודו באיחוד האמירויות, פבן קאפור, יו"ר ומייסד The Abrahamic business circle ד"ר רפאל נגאל, מנהל מחקרים פיננסיים וחיזוי במשרד הכלכלה והאוצר במרוקו מונסיף עדרקאוי, מנכ"ל זברה מדיקל ויזן זוהר אלחנני, מנכ"ל פלוריסטם יקי ינאי, היזם והרופא פרופ' רפאל בייר, מנכ"ל משרד תקנות הבריאות DHA ד"ר מרואן אל מולה, חבר המועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות הערביות לאמירות אבו דאבי ויו"ר הפנים לענייני ביטחון ד"ר עלי אל נועמי, מנכ"ל צ'ק פוינט גיל שוויד, שגרירת משרד החוץ בבחריין הודה נונו, המשנה לראש עיריית ירושלים פלייר חסן נחום ורבים נוספים.