אחרי סיומו של המבצע הצבאי ושכיכת המהומות, כמעט קל לשכוח את מה שקרה פה רק לפני ימים אחדים: ההתלקחות בערים המעורבות, הזעם שהתפרץ ברחובות, התסכול של צעירים נטולי עתיד ביישובי הדרום שחסמו צירים. האם הייתה זו התלקחות של רגע שכבר דעכה ואיננה עוד? האם הזעם המתפרץ לא צריך להדליק אלף תמרורי אזהרה בוהקים? האם אפשר להמשיך מכאן הלאה כאילו לא אירע דבר?

מי שחושב שאפשר להמשיך הלאה, עם אותה מדיניות בלתי שוויונית ועם אותה עצימת עיניים, אינו מבין שהוא למעשה סולל כעת את המסלול המהיר להתלקחות הבאה.

מי שחושב שדו־קיום הוא אפשרי ללא טיפול בבעיות העומק של החברה הערבית – אינו מבין שסבב האלימות הבא עלול להיות קשה יותר, כואב יותר.

כיזם כלכלי־חברתי בחברה הערבית, אני מאמין שבכל קטסטרופה יש גם הזדמנות. ואני לא מדבר על המובן מאליו, על טיפול בסוגיית הפשיעה והנשק הבלתי חוקי, אם כי הוכח שנשק הוא נשק – כמו שהוא פוגע בחברה הערבית, הוא עלול לזלוג גם לחברה היהודית.

אני כן מדבר על שוויון ועל ניהול משאבים אפקטיבי ויעיל, על חלוקה צודקת של המשאבים, על בניית מנגנונים חדשים של ניהול מקומי והעברת תקציבים, על טיפוח הנהגה מקומית אחראית, על גיבוש תוכנית אסטרטגית ברורה והגיונית, עם יעדים מושכלים, על חיזוק ההון האנושי בחברה הערבית, על פתרון אמיתי, רציני, לבעיות המגורים בחברה הערבית, בעיקר בערים מעורבות, על הרחבת תוכניות המתאר ביישובים ערביים, ועל תכנון מבוסס נתונים.

לא ניתן לפתור סוגיות בוערות בשנת 2021 בפתרונות של שנות ה־70. מה שהזנחת היום, תשלם עליו כפליים בעוד יומיים. הגחלים של יום האתמול, למרבה הצער, עדיין לוחשות.

וצריך לחדד ולומר: החברה הערבית התקדמה מאוד בשנים האחרונות; באקדמיה, בתעסוקה, בכלכלה, ועדיין – הזעם שראינו ברחובות לא הגיע משום מקום. ולא, הוא לא גזירת גורל – הוא תולדה של קיפוח בגיל הרך ובבית הספר; קיפוח שנאסף, נאגר ויום אחד פשוט מתפוצץ. את הקיפוח הזה צריך להציב מול עיניו כל מי שרוצה או מתכוון להרכיב כאן ממשלה. וכבר ברור לכל שהפוליטיקה הישראלית של 2021 תלויה לחלוטין בקול הערבי.

רוצים לחולל כאן שינוי? אין ברירה אחרת, אלא ללכת בדרך של פיתוח כלכלי משמעותי בנגב, סגירת פערים חינוכיים וחיזוק ההון האנושי. איך שלא תהפכו את זה, החברה הערבית היא לא הבעיה – היא הפתרון. היא המפתח לשגשוג החברה הישראלית. 

הכותב הוא תושב לקיה, יזם כלכלי בחברה הבדואית ומייסד ויו"ר קבוצת תמאם