מגמה מדאיגה בישראל: עלייה נרשמה בכמות העובדים הזמניים והעובדים במשרה חלקית, שמהווים כ־15% משוק העבודה בישראל נכון לשנת 2019 על פי ה־OECD.

במהלך שנת משבר הקורונה עלה חלקם בשוק העבודה לכ־18%, משום שהיצע המשרות, הגדל שוב לכאורה בזמן ההתאוששות מהמשבר, כולל עוד ועוד משרות זמניות וחלקיות, שלרוב העובדים בהן אין ברירות אחרות.

המוסד לבטיחות ולגיהות מתריע בדוח חדש, ש"מעריב" מפרסם לראשונה, מפני עלייה בחוזי העסקה לא סטנדרטיים, כמו חוזי עבודה עם עובדים ממיקור חוץ, עבודה אצל קבלני משנה והסדרי עבודה גמישים. בדרך כלל עבודות אלה נעשות בשכר נמוך, ללא זכויות סוציאליות וללא ייצוג באיגוד מקצועי.

בדוח נמצא שתעסוקה בעבודות כאלה נקשרת לבטיחות ירודה אצל המועסקים ולסיכוני בריאות מוגברים, וכי עובדים מבוגרים וצעירים עם מוגבלות הם חלק עיקרי מהאוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להעסקה בחוזים לא סטנדרטים אלה.

לפי נתוני הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, כ־23% עובדים מהמועסקים עם מוגבלות עובדים בעבודה זמנית (לעומת 18% בציבור הכללי) והמוסד לבטיחות ולגיהות מזהיר: "טרנד העובדים הזמניים חושף אותם לסכנות בטיחותיות ובריאותיות ארוכות טווח".

כ־28% מהעובדים עם מוגבלות אינם מאמינים שיוכלו למצוא עבודה חדשה, אם ייאלצו לעזוב את עבודתם הנוכחית - דבר הגורם להם להיות "כבולים" לעבודה שאינה בהכרח מכבדת אותם.

בדוח שחיברו מומחי המוסד לבטיחות ולגיהות, יחד עם הפסיכולוגית הארגונית לבנת כהן, נמצא קשר בין עובדים זמניים או חלקיים החווים אי־יציבות תעסוקתית לבין נכונותם לקחת סיכונים במקום העבודה והתעלמות מהוראות הבטיחות והבריאות.

מחקרים נוספים מצביעים על בעיות בריאות אצל עובדים כאלה, כגון לחץ נפשי, עצבות, עייפות, בעיות שלד־שריר, מחלות כבד והתנהגויות מזיקות, כמו עישון וצריכת אלכוהול. גברים המועסקים בחוזי עבודה לא סטנדרטיים נמצאו בסיכון כמעט כפול לדיכאון ולבריאות מנטלית ירודה בהשוואה לגברים העובדים בחוזי תעסוקה קבועים.

עבודה בחוזי עבודה לא סטנדרטיים יוצרת לחץ כלכלי, שמשפיע באופן שלילי על הבריאות המנטלית. בנוסף, עובדים המועסקים בחוזי עבודה לא סטנדרטיים נמצאים בסיכון כפול להטרדה מינית, בהשוואה לעובדים קבועים.

מ"מ מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות ד"ר מיקי וינקלר אומר ל"מעריב": "מדובר בתופעה שמסכנת את חייהם של העובדים בישראל, ועלינו לפעול ביד חזקה כדי לבלום אותה ולמזער אותה עד כמה שאפשר. המוסד מעמיד את עצמו ללא עלות עבור החברות אשר מעסיקות עובדים זמניים או עובדי קבלן, כדי להעניק להם את הסיוע המקצועי והדרכות הבטיחות הנדרשות לשמירה על בריאותם של העובדים במקום העבודה".