נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה היום (חמישי) לסוכנויות המודיעין לזרז את חקירת מקור התפרצות נגיף הקורונה בסין, בשל חוסר הוודאות בנושא.

ביידן מסר הודעה רשמית בעניין ודרש מגורמי המודיעין "להכפיל את מאמציהם" ולדווח לו על אודות הממצאים החדשים בתוך פרק זמן של 90 ימים. זאת, לאחר שבדוח מודיעיני נטען לגבי פרטים חדשים באשר למקורו של הנגיף במעבדה בסין.

ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי במרכז רפואי בווהאן (צילום: רויטרס)

הרשויות בסין קישרו את מקרי הקורונה הראשונים לשוק פירות ים בווהאן, בעוד מדענים האמינו כי הנגיף הועבר לראשונה לבני האדם דרך בעלי החיים. אך לאור דיווחים חדשים בארצות הברית, התגבשו הראיות לכך שייתכן והווירוס פרץ לראשונה במעבדה בסין. בייג'ינג דחתה את הדיווחים הללו ואף האשימה כי ייתכן והנגיף התפרץ במעבדה אמריקאית. 

"נכון להיום, קהילת המודיעין האמריקאי התמקדה בשני תרחישים עיקריים, אך לא הגיעה למסקנות מוחלטות באשר לכך", אמר ביידן. הוא פירט את העדכון האחרון בנושא, ואמר: "ישנם שני אלמנטים בולטים – האחד נוטה יותר לתרחיש הקודם, בעוד השני נוטה לשני. כל אחד מהם עם סבירות נמוכה עד בינונית, כאשר אין מידע מספיק בכדי להעריך את סבירותם של כל אחד מן האלמנטים".

בסיכום הצהרתו בעניין, אמר הנשיא כי ארצות הברית תמשיך לעבוד בשיתוף עם מדינות נוספות בעולם על מנת להפעיל לחץ על סין לשתף פעולה באופן מלא ובשקיפות, על בסיס ראיות החקירה הבינלאומית, על מנת שתינתן גישה לכל המידע הרלוונטי שעשוי לשמש כראיות. 

עם זאת, בטור של עיתון הוושינגטון פוסט, ביידן הואשם כמי שניסה לסכל את חקירות הקונגרס באשר למקור התפרצות הקורונה, תוך שהעביר כסף לארגון הבריאות העולמי. הצהרתו אף מגיעה ברקע דיווח של רשת CNN, לפיו, ביידן סגר את החקירה של מחלקת המדינה בעניין.