"בדיוק חזרתי מרואנדה", אומר איש העסקים והפילנתרופ סילבן אדמס, בפרץ התלהבות טיפוסי. "זו הייתה חוויה נפלאה ומרתקת!". רואנדה היא אחת המדינות הקטנות והעניות ביותר באפריקה, אך עבור סילבן אדמס, מי שהביא לארץ את טורניר האופניים היוקרתי ג'ירו ד'איטליה ושבכרטיס הביקור שלו כתוב ״שגריר במינוי עצמי עבור מדינת ישראל", זהו המקום המושלם לעסוק בו בספורט ובפילנתרופיה.
 
בשבוע סוער אחד, בסוף אפריל, אדמס גם הביא את קבוצת האופניים שלו "ישראל סטארט־אפ ניישן" להתחרות במרוץ האופניים טור דו רואנדה, כך העביר בהשתתפות זו מסר של ידידות מישראל לרוכבי האופניים במדינה, וגם נפגש עם שר הבריאות של רואנדה כדי לארגן הבאת קבוצת ילדים רואנדים לישראל לקבלת טיפול רפואי מציל חיים. "זו הייתה נסיעה פרודוקטיבית ומאוד מעניינת", אומר אדמס, "הן בצד הספורטיבי והן בצד ההשקעות החברתיות".
 
רכיבה על אופניים היא אחת התשוקות של אדמס. אחרי השתתפות במרוצים במקומות שונים בעולם, בהם איחוד האמירויות, "ישראל סטארט־אפ ניישן", צוות האופניים הישראלי שאדמס הוא מבעליו, הגיע לרואנדה כדי להשתתף במרוץ האופניים הגדול והחשוב ביותר באפריקה. "משום שזהו המרוץ הגדול ביותר, הגענו למסקנה שחשוב להגיע לשם על מנת להראות סולידריות עם היבשת", אמר אדמס.
 
אדמס מדבר טובות על רואנדה, ומציין שהיא אולי המדינה המתקדמת ביותר באפריקה. "פעם בחודש", הוא אומר, "יש להם יום ניקיון לאומי, שבו כולם יוצאים לרחובות ואוספים זבל, כולל נשיא רואנדה בעצמו. זה דבר מיוחד באמת לראות. הלוואי שישראל תוכל לאמץ הרגל כזה". בנוסף, חשוב לו לציין כי המדינה בטוחה. "הסתובבתי בים של אנשים בלב עיר הבירה קיגאלי, רכבתי על אופניים בלב השכונות בעודי מוקף בהמון אנשים, ומעולם לא הרגשתי אף לא ברגע אחד של חוסר נוחות או חשש". עוד הוא אומר שהמדינה תומכת מאוד בזכויות של נשים ובהעצמת נשים.

חמישה רוכבי אופניים החברים בקבוצת "ישראל סטארט־אפ ניישן" התחרו יחד עם קבוצות מובילות נוספות מאפריקה ומאירופה בטור דו רואנדה, מרוץ האופניים שאורך שמונה ימים ועובר בשבע ערים וארבעה מחוזות. ג'יימס פיקולי, רוכב קנדי המייצג את ישראל, סיים במקום השני.

אדמס שמח במיוחד ששלושה מחמשת הרוכבים מקבוצת "ישראל סטארט־אפ ניישן" שהשתתפו במרוץ - גיא שגיב, עידו גולדשטיין ועומר להב - הם ילידי הארץ. גולדשטיין ולהב הם חלק מהקבוצה התחרותית המקצועית "ישראל סייקלינג אקדמי". "אני נחוש לטפח רוכבי אופניים מקצוענים ישראלים", אומר אדמס. "אנחנו שולחים רוכבים צעירים להשתתף במרוצים גדולים, אז כך זה עובד. התוכנית היא להפוך את הרכיבה על האופניים לאחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר במדינה".
 
הרוכבים של "ישראל סטארט־אפ ניישן" הצליחו ליצור חברויות רבות עם רוכבים בקהילת האופניים ברואנדה, ואף אימצו את קבוצת הנשים היחידה במדינה, פרויקט שבמסגרתו כבר הועברו לקבוצה ציוד שכולל אופניים, תלבושות מרוץ, קסדות, צמיגים ואביזרים אחרים. מכונאי הקבוצה סייעו בתיקון תקלות ובכיוון האופניים של קבוצת הנשים, ובעתיד, כך הם מספרים, יגיע מישראל גם סיוע מקצועי בהדרכה.
 
"בילינו יום מקסים עם נבחרת הנשים, והתחייבנו לאמץ אותן", אומר אדמס. "אנחנו רוצים לעזור להן להגיע לרמות המקצועיות הגבוהות ביותר של הספורט ולסייע להן להשתתף במרוצים ובתחרויות החשובות ביותר בעולם. בנוסף, המטרה שלנו היא לעודד נערות צעירות מהמדינה להפוך לרוכבות אופניים מקצועניות".
 
"זו זכות עבורנו לסייע ולתמוך בהן", אמר גיא שגיב אחד מהרוכבים. "אני מאושר שהגעתי הנה וחוויתי את זה. יש לנו תפקיד מעבר למרוצי אופניים, וכיף להיות חלק מזה כאן".

עבור אדמס, ספורט הוא אמצעי להושטת יד לאחר ולתקשורת עם אנשים שונים ברחבי העולם. מבחינתו זהו גם אמצעי נפלא המאפשר להראות את פניה האמיתיות של ישראל מעבר לים. הנסיעה הזו לרואנדה לא הייתה יוצאת מן הכלל, וסייעה לו להשיג את מטרותיו. "בימים שקדמו למרוץ רכבתי על אופניי עם חברי קבוצת 'ישראל סטארט־אפ ניישן' בכבישים היפים של רואנדה", הוא אומר בהתלהבות. "ובאשר לימי המרוץ, היה מלהיב להבחין בתמיכה של המקומיים בצוות שלנו".

 “אני נושא איתי ברחבי העולם את צבעי הדגל, את הכחול והלבן, ומראה בעזרתו את הלב האמיתי שלנו, את הציווי התרבותי היהודי העתיק שלנו של 'תיקון עולם'", אומר אדמס. המטרה הזו באה לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר באמצעות מעורבותו בעמותת "הצל ליבו של ילד". העמותה מציעה ניתוחי לב מצילי חיים בבית החולים וולפסון לילדים ישראלים ופלסטינים ומציעה עזרה גם לילדים מאפריקה, אסיה ומזרח אירופה, בסף הכל 62 מדינות שבהן אין ידע ואמצעים שמאפשרים טיפול קרדיולוגי בילדים. בנוסף, העמותה מכשירה בישראל אנשי צוות רפואי מכל העולם ושולחת משלחות לא חן ולטפל בילדים באפריקה, אסיה ומזרח אירופה.

בשנים האחרונות אדמס הינו תומך מסור של התוכנית. "הסיבה היא שעמותת 'הצל ליבו של ילד' מייצגת כל כך הרבה ממה שסילבן מאמין בו, בין היתר במונחים של הצגת ישראל בצורה המיטבית בעולם", אומר סיימון פישר, מנכ"ל "הצל ליבו של ילד".

הארגון הוקם על ידי הרופא המנתח ד"ר עמרם (עמי) כהן ז"ל, רופא אמריקאי שעשה עלייה לישראל בתחילת שנות ה־90. בזמן ששירת כרופא בצבא ארצות הברית, במלחמת קוריאה בשנת 1988, הצטרף כהן לתוכנית שסייעה לילדים מקומיים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך הסובלים ממחלות לב. 

התנסות זו חשפה בפניו רשת של רופאים שעושים עבודות דומות במדינות מתפתחות, ועוררה בו השראה להתחיל תוכנית דומה לאחר שעבר למדינת ישראל בשנת 1992. הצוות של ד"ר כהן ביצע את הניתוחים הראשונים בשני ילדים כעבור ארבע שנים, בשנת 1996, וכעבור 25 שנים הארגון כבר ביצע כמעט 6,000 ניתוחים בילדים מעשרות מדינות.

במהלך שהותו ברואנדה נפגשו אדמס ומנכ"ל "הצל ליבו של ילד" סיימון פישר עם שר הבריאות של רואנדה ד"ר דניאל נגמיחה. במפגש שנערך בבירה קיגאלי סוכם על חתימה על מזכר הבנות להכשרת רופאים ולמתן טיפול רפואי מציל חיים ל־70 ילדים מרואנדה, שייערך בבית החולים לילדים על שם סילבן אדמס, שיהיה חלק מבית החולים וולפסון בחולון. הניתוחים הללו ייערכו בשנים הקרובות במימון משותף של משרד הבריאות של רואנדה ושל הארגון "הצל ליבו של ילד". 

מגשימים חלומות

לאורך השנים הגיעו באמצעות הארגון לישראל 22 ילדים מרואנדה שקיבלו טיפול רפואי מציל חיים באמצעות מתנדבים ישראלים, רופאים ואנשי צוות פרא־רפואיים נוספים. במהלך הביקור שלהם במדינה האפריקאית ארגנו אדמס ופישר אירוע שהפגיש בין הילדים שעברו טיפול מציל חיים בישראל והמשיכו לחיות חיים בריאים וטובים במדינתם. "שמחנו לראות את אותם ילדים צעירים אשר הצלנו את חייהם הופכים למבוגרים צעירים, מקימים משפחות משלהם וממשיכים את שרשרת הנתינה הלאה", אומר פישר. "היה מרגש מאוד לפגוש את בני המשפחה של הילדים הראשונים מרואנדה שנותחו בישראל בשנת 2007".

מנכ"ל "הצל ליבו של ילד" ציין כי בהשראת החוויה שעברו, רבים מהילדים הללו המשיכו בבגרותם ללימודי רפואה או סיעוד. פישר ציין בגאווה כי אחד הילדים הראשונים שהגיעו מאתיופיה לטיפול בישראל, בחור צעיר בשם יארד, פתח בית חם שנותן מענה לילדים חסרי עורף משפחתי, אשר גדלים ברחובות. "יארד הגשים את חלומו וכעת הוא אחראי על חייהם של מאות ילדי רחוב, שזוכים לטיפול מסור ומשפרים את איכות חייהם לבלי הכר. והם זוכים לכך בזכות העובדה שהצילו את חייו של יארד בישראל".

ארגון "הצל ליבו של ילד" מבצע במרכז הרפואי וולפסון בחולון הכשרות לרופאים מטנזניה ומאתיופיה בטכניקות לב מתקדמות. אדמס אומר כי אותם רופאים יעבדו עם מנתחים מקומיים ברואנדה, כדי לסייע בטיפול במקרי לב במדינה. ילדים הסובלים מבעיות לב קשות שלא ניתנות לטיפול במוסדות הרפואיים המקומיים, יטופלו בבית החולים לילדים סילבן אדמס בחולון.

בית החולים לילדים הוא מרכז רפואי מודרני ומתקדם, שישתרע על פני שבע קומות. יהיו בו יחידת טיפול נמרץ בילדים, חדרי ניתוח וצנתורים משוכללים הכוללים בין היתר חדר ניתוח היברידי, המאפשר לצוות הרפואי לבצע ניתוח לב פתוח במקביל לצנתור. גם מכון לב ומחלקה לאשפוז חוץ לילדים יהיו שם ושתי קומות אישפוז. 

תורמים וקרנות נוספות התומכים בעמותה ושבזכותו נבנה בית החולים לילדים הם מוריס קאהן, הקרן המשפחתית של צד אריסון וקרן עזריאלי. 

יחידת איפול נמרץ ילדים בבניין החדש נקראת על שם ז׳קלין קאהן, קרן עזריאלי תרמה את הציוד עבור קומת חדרי הניתוח והצנתורים ועבור דתי קומות האישפוז, בנוסף, הקרן המשפחתית של תד אריסון התחייבה לתרום לטובת מיון ילדים שעתיד להיבנות ולהיקרא על שמה. 

אנחנו רוצים שהעולם יידע מיהי ישראל באמת", אומר סיימון פישר. "עבור מה אנחנו נמצאים כאן, וכמה אנחנו פועלים לא רק למען עצמנו אלא למען העולם כולו. העיקרון של תיקון עולם הוא בבסיס של פעילות הארגון 'הצל ליבו של ילד', והוא במידה רבה מאוד מאפיין את לבו של סילבן אדמס".