סליחה, נפלה פה כנראה טעות מצערת. ידנית אולי מתאימה לצעיר שהרגע השתחרר מהצבא, לסטודנטית שנה ראשונה לספרות אנגלית, לזוג צעיר, אבל לא לאנשים שנשארו להם עוד כמה שאיפות בחיים. לא, באמת, מה אני אעשה עכשיו עם אוטו צעצוע? 84 כ"ס? את זה אני יכול לגייס בחווה הסמוכה, לא צריך בשביל זה מנוע. אחרי שנתנו לי כוס מים כדי שאירגע והביאו את מנהל הסוכנות כדי שיסביר בעדינות, הסכמתי לתת צ'אנס. למה לא בעצם? רכב חדש, היישר מהניילונים, ב־70 אלף שקלים, עוד עשוי להתברר כבוננזה.

אז עוד לפני שנפנה לנפלאות המכניקה, נבקש לציין שיש שינוי גדול בצורה החיצונית של רכבי המיני. אומנם לא כולם מיני קופר, שיא האופנה, אבל בכל זאת, אם פעם היה נדמה שלקחו מעצב מתחיל, שנפלט הרגע מהלימודים ואמרו לו “יצא מה שיצא", כעת חייב להודות שיש למכוניות האלה צורה, אפילו מרעננת ושובבה.

לא עוד קופסת גפרורים עגמומית אלא קופסה מעוצבת, והצבע האדום שבו הגיעה הנבחנת אפילו היה מסוגל לסובב כמה ראשים במורד הרחוב. כן, ניתן לומר “מראה בעל נוכחות ואופי". אל תגביהו ציפיות, אבל בשביל מה שתשלמו יש בהחלט היצע מרשים, אפילו מבפנים. קודם כל המרווחים. נסענו באותו סופ"ש לא מעט, הצפנו, למחרת עלינו לירושלים ולא היו תלונות ושאלות “מתי כבר מגיעים?". מלפנים לא התעוררה בעיית מקום, ואפילו מאחור שני נוסעים יכולים להרגיש בהחלט טוב, ולהזכירכם, מדובר ברכב שאורכו 367 סנטימטרים ובסיס גלגליו 243 סנטימטרים.

אז תא המטען אומנם קטן ויכול להכיל 251 ליטרים בלבד, אבל שוב, לא מדובר ברכב משפחתי אלא ברכב ראשון ללא סיוע מההורים. התא יכול בהחלט להחזיק קניות קטנות מהסופר ואת הכביסה שמביאים בסופ"ש להורים. לא מומלץ לצאת איתו לקמפינג.

יונדאי i10 (צילום: יונדאי)
יונדאי i10 (צילום: יונדאי)

נמשיך עם האבזור, ויש פה בהחלט רשימה מרשימה. מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8 אינץ' ואפשרות חיבור לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, ארבעה חלונות חשמל, מראות צד חשמליות עם הפשרת אדים. מה שלא פחות הרשים היה אבזור הבטיחות, שזוכה פה לציון 6, בהחלט גבוה.

יכול להיות שהסעיף הבטיחותי לעתים מנג'ס לחלק מהקוראים, אבל לא מזמן מכרה שביקשה לקנות לבתה רכב בכורה, עברה איתי על רשימת האבזור רק כדי שתוכל לישון בשקט בלילה, והרכב הקטנטן הזה מחזיק לא מעט אביזרים משמעותיים, כמו מצלמת רוורס, מערכת בלימה אוטונומית בזמן חירום, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ושש כריות אוויר. זו כבר לא מערכת שהיצרנית מתקינה כדי לצאת ידי חובה, אלא מערכת כמו לגדולים.

בכלל, מהר מאוד קל להיקשר לרכב שבהתחלה, לפחות מבחוץ, נראה קטן וחסר אונים, בטח עם גלגליו הזעירים (14 אינץ'), אבל כשמתניעים ונזכרים איך זה לתפעל רכב ידני, מבינים שהמיני הנ"ל יודע לספק את הסחורה ואולי במקרה הזה הוא אפילו עדיף על הגרסה האוטומטית. קודם כל, בגרסה האוטומטית יש גיר רובוטי שמבחינת נהגים רבים מהווה תזכורת לימים שבהם הגיר ג'עג'ע את שלוות האוחז בהגה והתעלל בנוסעים. גיר ידני אומנם מבחינת רבים כבר חלף עבר מהעולם, חוויה מתוקה מהילדות, אבל נשאלת השאלה - למה באמת לא?

ברכב הזה, בגרסה הידנית והאוטומטית, מותקן מנוע בנפח 1,200 סמ"ק, בעל מומנט של 12 קג"מ והספק של 84 כ"ס, אבל אם באוטומטית את ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש ניתן לבצע תוך 15.8 שניות, בידנית היא כבר עושה את זה תוך 12.6 שניות. נכון, לא מדובר בנתוני הפתיחה של מזראטי גיבלי, זו גם לא הכוונה, אבל למי שאוחז בהגה בגרסה הידנית יש תחושה של שליטה בנעשה, זריזות, תזזיתיות. תפעול התיבה הידנית קל, נוח ונעים. הרגשתי מצוין ברחובות תל אביב, שהפכו למסויטים בשנה האחרונה, גם ביציאה לכביש המהיר השתלבתי בקלות ובטח בעליות לבירה, שם השליטה בהילוכים הפכה למשמעותית כשהרכב הלך והתנשם לו בכבדות.

כבר נדגיש, זה לא רכב שמומלץ לצאת איתו למסלול המרוצים, אבל יודעים מה, הנמרצות, אפשרויות השליטה במקצב ואפילו אחיזת הכביש הסבירה ומעלה גרמו לי ליהנות מהדרך.

חייבים באותה נשימה לציין שרכב קטן סוחב איתו גם מגבלות אובייקטיביות. למשל, כשמגיעים למהירות יחסית גבוהה, הוא משמיע קולות רטינה; כשעוברים בור משמעותי בכביש, קיימת כוננות ספיגה מצד הנוכחים. אבל למרבה הפלא, עם כל התרחישים הידועים מראש, ה־i10 התמודד בכבוד ולא הפך את האירוע למטרד בלתי נסבל.

מבחינת חיסכון, ביונדאי מספרים שבנסיעה משולבת הרכב יכול לחיות על ליטר בנזין במשך 21.2 קילומטרים, אני מדדתי 15.2 קילומטר לליטר בימי המבחן ואני מניח שניתן לחסוך יותר. גם מבחינת זיהום האוויר הרכב עם ציון 4 ירוק, בהחלט מניח את הדעת.

ה־i10 הוא רכב מרשים, בטח בקטגוריה שלו ובטח לקהל שאליו הוא פונה וברכבי המיני, ביחד עם הקיה פיקנטו, השניים מושלים בגזרה ביד רמה. רק שאם ישנה כוננות שידוך באופק, הנהגים והנהגות יצטרכו לעבור את מכשול הגיר הידני, אחרת חבל לכולנו על הזמן. אם יצליחו להתגבר על הרתיעה והפינוק, הם ילמדו שאפשר ליהנות מנהיגה נטו ולא רק ברכבים בעלי יומרה. 

גלגלים רזרביים

רק הזכרנו את i10 וקיה פיקנטו הרימה ראש, עדכנה שעוד רגע היא מציינת את מסירתם של 100 אלף רכבים בישראל ולכן היא שולחת גרסה מעודכנת (בתמונה למטה), שמגיעה עם מנוע בנזין אטמוספירי חדש בנפח 1,200 סמ"ק והספק של 84 כ"ס. הרכב המשודרג הוא הדגם הראשון של קיה שמצויד בתיבת ההילוכים החדשה של היצרן (AMT), חד־מצמדית אוטומטית. פיקנטו זוכה בין היתר למסך מולטימדיה צף בגודל 8 אינץ', ורוב הגרסאות מגיעות עם מפתח חכם והנעה בלחיצת כפתור. רמת האבזור הבטיחותי זוכה כאן לציון 6, הגבוה. מחירה של פיקנטו יחל ב־84.5 אלף שקלים.

ולמגרש של הגדולים והמהירים. ב.מ.וו הנחיתה את דגמי הקצה של חטיבת הביצועים ה־M3 וה־M4. הכוונה בגרסאות הקומפטישן היא לשלב בין נהיגה יומיומית לדהירת מרוצים, אבל נסו זאת עם מכונית שמותקן בה מנוע בנפח 3,000 סמ"ק, שישה צילינדרים והספק של 510 כ"ס. תבינו, עוד לא הספקתם להגיד “מי, מה?", זאת אומרת 3.9 שניות, והגעתם מ־0 ל־100 קמ"ש. למזלנו ולמזלכם המהירות כאן הוגבלה ל־250 קמ"ש. המנוע האימתני, אגב, הותקן בשני הדגמים. והמחיר? של ה־M3 הוא 760 אלף שקלים, ושל ה־M4 780 אלף שקלים. סעו בזהירות.

קיה פיקאנטו החדשה (צילום: קיה)
קיה פיקאנטו החדשה (צילום: קיה)

עוד באגף היוקרה, במקביל להשקה העולמית כלמוביל הביאה לישראל את ה־G70, של ג'נסיס. מכונית ספורט־סדאן, עטורת פרסים, בתכנונו של מעצב־העל, פיטר שרייר. המכונית תוצע בשתי גרסאות ומחירה יחל ב־298 אלף שקלים. המכונית, שאורכה 468 סנטימטרים ובסיס גלגליה 283 סנטימטרים, מצוידת במנוע בנפח 2,000 סמ"ק, טורבו, ארבעה צילינדרים, הנעה אחורית. הרכב הוא בעל הספק של 245 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ, ואת התאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא עושה תוך 6.1 שניות. ציון אבזור הבטיחות של הרכב הוא 8. סעו בזהירות, פעם נוספת.