לא צריך להיות מנתח אישיות כדי לראות שבני גנץ של היום זה לא הבני גנץ של לפני שנתיים. האיש תכול העיניים, שמתנשא לגובה רם, בעל החזות המרשימה ששומר על ממלכתיות ואוחז ברזומה עשיר, התגלה בעבר כאכזבה גדולה בכל הנוגע לראיונות בתקשורת, חספוס פוליטי ויכולות מניפולטיביות שנדרשות מפוליטיקאים. ניכר היה שהאיש שעינינו נשואות אליו בתקווה להחלפת השלטון, כמי שיכול לנצח את נתניהו ולהוציאו מבלפור, לא עמד בדרישות, פוליטיקה נראתה ממנו והלאה, הוא הפגין חולשה, תמימות וחוסר תחכום שלא מתאימים בכדי להנהיג מדינה שנמצאת במצב כ"כ מורכב וסבוך.

לפני שנתיים, נמנע גנץ ככל שיכל מהופעות וראיונות בתקשורת ובצדק, זה עולם שהיה זר לו, וכשבחר כן להופיע, הוא נאלץ לשנן טקסטים לפני כל ראיון, ללמוד את המצלמה, לשפר ניואנסים של שפה, ומימיקות בפנים שלא החמיאו לו, אבל בשנתיים הללו עבר שר הבטחון טירונות מזורזת על בשרו וצבר ניסיון עשיר שפוליטיקאים לא צוברים בעשור במהלך כהונתם, גם כשנאלץ להתמודד מול היריב הפוליטי הכי מאתגר במדינה שרימה אותו בסופו של יום, גם משבר הקורונה העולמי שפקד אותנו, המהומות והקרע במדינה ומבצע "שומר החומות" המוצלח עליו פיקד כשר הבטחון .

גנץ עבר שינוי גדול וזה ניכר בראיונות האחרונים שערך בין אם ב"עובדה" מול שועלת העיתונאיות אילנה דיין, כמו גם בראיון המרשים שהעניק באולפן שישי עם דני קושמרו בשבוע שעבר במסגרת מבצע "שומר חומות" ואמש זה ניכר בתוכנית של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ. זה כבר לא אותו בני גנץ שיחתום על כל מה שצמד המנחים ינסו להחתים אותו, הוא כבר לא נופל בלשונו, או נותר אילם ומגמגם אל מול טענות נגדו, הוא כבר לא זקוק לחיזוקים מצד צמד המנחים, הוא נראה מגובש, איתן וחדור מטרה.


בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

אי אפשר היה לא להתרשם מהצעד הטקטי החכם שבחר לעשות גנץ כשישב אמש באולפן של צמד המנחים הפופולריים והגן כביכול על יריבו הפוליטי נתניהו.

ברקו העלה האשמה חמורה וטען שברגע שהמנדט עבר ללפיד, נתניהו החליט שהוא יוצא למלחמה כדי לפרק את ממשלת השינוי, והוסיף כי גם מחצית ממצביעי הסקרים בעניין חשבו כמוהו. גנץ יכל בקלות להימנע מנקיטת עמדה בעניין, אבל בחר להגן על נתניהו כשאמר ביבי הוא יריב פוליטי שלי אבל אני מתעקש שמבחינה ביטחונית הוא לא עירב מניפולציה פוליטית .

אז מדוע בחר גנץ להגן על נתניהו כשניתנה לו הזדמנות פז להצטרף למבקרים ולהחתים את מה שנותר מהמוניטין של יריבו?

גנץ בחר להגן על נתניהו כי כך הוא גם הגן על עצמו כשמי ששימש שר הבטחון ופיקד על המבצע המוצלח, אם היה מטיל ספק בכוונותיו של נתניהו במבצע "שומר חומות", הוא היה מכתים גם את עצמו . הוא גם הוסיף והבהיר למען הסר ספק, "אני עושה זאת כחובה שכל אמא ששולחת את הילדים שלה לצבא, תדע שזה לא בגלל מניפולציה פוליטית. אם חס וחלילה ביבי היה מכניס פוליטיקה לעניין הזה, אני הייתי עוצר את זה".


בני גנץ ובנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: רויטרס)
בני גנץ ובנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: רויטרס)

באותה נשימה בה כביכול גונן על נתניהו הבהיר למען הסר ספק "אני חושב שבטחון ישראל הוא מעל שיקולים פוליטיים ,אבל אני פועל לפני ואני פועל אחרי לממשלת שינוי כי אני לא מאמין לו. אני מזכיר לכולם שנתניהו הוא נתניהו ולצערי אי אפשר לסמוך על מילה אחת שלו. אני לא אתאחד עם ביבי הסיפור הזה נגמר".

זה היה הקו המנחה אמש שחוזר על עצמו בכל תוכנית אצל צמד המנחים, דן חלוץ שאף הוא הוזמן לאולפן, אמר דברים קשים מאוד על ביבי ועל כמה שהוא שקרן ושאי אפשר להאמין למילה אחת שלו. כמו גם ניר ברקת שהתארח דקות ספורות לפני גנץ וסיפק תשובות מהוססות ולא חד משמעיות וממש לא שיכנע שהוא יכול להיות מועמד מתאים יותר מביבי לעמוד בראש הליכוד. וכשנשאל האם הוא מאמין לנתניהו, הוא השיב בהתחמקות אני לא מחלק ציונים, ובין השורות התשובה שלו שקופה, שקופה מדי.

עוד נשאל גנץ על ידי אופירה, על חוסר אמון הפעם מהכיוון של בנט "אני וברקו איבדנו את האמון מבנט, לא סומכים על המילה שלו, בטח לא של איילת שקד," אמרה תוך כדי שהיא מדגישה את שמה של שרת המשפטים לשעבר בתחושת קבס. וכל זה התרחש עוד לפני שהתפרסמו החדשות המסעירות על החלטתו של בנט ללכת עם ממשלת השינוי "כשאתה יושב איתו אתה מאמין לו?" שאלה וקבעה.

גנץ השיב "אני מאמין לו. בנט נמצא בצומת דרכים, הוא צריך להכריע עם עצמו האם הוא הולך לממשלת שינוי שתעשה פה טוב . אבל תכבדו את זה שבגלל הלחץ שלכם או של אנשי תקשורת אחרים אני לא אפתח שיחות אישיות שלי עם אחרים".

בני גנץ רווה נחת אתמול משני המראיינים אופירה וברקו, ששפכו עליו שבחים וציינו את העובדה שהעם אוהב אותו, גם מימין וגם משמאל, ברקו הדגיש שהוא הראוי מכל להיות ראש ממשלה, והיחיד שיכול לאחות את השסע בעם. גנץ לא הובך או הסמיק משפע המחמאות ובלי להסס הגיב שהעם מספיק אינטליגנטי וחכם בשביל להבחין בין אנשים שעובדים עליו, ואלה שעובדים עבורו והעם יודע שגנץ שייך לאלה שעובדים עבורו.