שלושה ימים לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה: יו"ר ימינה נפתלי בנט הודיע היום (ראשון) כי הוא בוחר בממשלת השינוי שמוביל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בנט מסר הצהרה לתקשורת ואמר "אפעל להקמת ממשלת אחדות לאומית עם ידידי יאיר לפיד". צוותי המו״מ של ימינה ויש עתיד ייפגשו בהמשך הערב ויחדשו את המגעים להקמת ממשלת אחדות. גורמים בגוש השינוי מסרו לאחר ההצהרה של יו"ר ימינה ששתיקתו של בני גנץ מעלה חששות, וייתכן מאוד כי הוא רואה אופציות אחרות מלבד ממשלת השינוי. 

"בשנתיים וחצי האחרונות מדינת ישראל בסחרור", אמר בנט בפתח דבריו. "עוד מערכת בחירות, ועוד אחת,משך ארבע מערכות בחירות אנחנו מתבוננים בעיניים כלות על המדינה שלנו מחבלת בעצמה, מחלישה את עצמה, ומאבדת את היכולת שלה לתפקד. שרי ממשלה מסוכסכים שאינם מנהלים דבר, פרעות ושריפת בתי כנסת בלוד ובעכו, הזנחה קטלנית ובריחה מאחריות באסון מירון, במקום לנהל, לטפל, להנהיג,
הפטנט הקבוע הוא להפנות את האש החוצה, לעודד שנאה וקיטוב בין חלקי העם, כדי לכסות על הכישלון".

"לפני 2,000 שנה היתה כאן מדינה יהודית בגלל מריבות פנימיות. הדבר הזה לא יקרה שוב. לא במשמרת שלי. המשבר הפוליטי בישראל הוא חסר תקדים ברמה עולמית. אפשר ללכת לבחירות חמישיות, שישיות, עשיריות, לפרק את קירות המדינה, לבנה אחר לבנה, עד שהבית שלנו ייפול עלינו. ואפשר לעצור את הטירוף, ולקחת אחריות", אמר יו"ר ימינה.
 
לדברי בנט, "יש מי שמספר לנו שיש ממשלת ימין מעבר לפינה, ורק אנחנו מונעים את הקמתה. זהו שקר מוחלט. אין ממשלת ימין. כבר ארבע מערכות בחירות ועוד חודשיים הוכיחו לכולנו שפשוט אין ממשלת ימין בראשות נתניהו. זה או בחירות חמישיות או ממשלת אחדות. שלא יספרו לכם סיפורים: אין עריקים, אין שתי אצבעות נוספות ל-61, ואין ממשלה. מי שאומר אחרת – משקר לכם במצח נחושה. הבוקר היה נסיון נוסף, פומבי, להקים ממשלה כזאת, כשגדעון סער ראשון ברוטציה ונתניהו שני. כמובן שנתתי את הסכמתי. הניסיון כשל כי איש לא מאמין שההבטחות יקוימו".
 
"מר נתניהו כבר לא מנסה להקים ממשלת ימין, כי הוא יודע היטב שאין", אמר יו"ר ימינה והוסיף: "הוא מבקש לקחת איתו את המחנה הלאומי כולו, ואת המדינה כולה, למצדה הפרטית שלו. ברגע מכריע כזה צריך לקחת אחריות. לכן, אני מודיע היום שבכוונתי לפעול בכל כוחי,כדי להקים ממשלת אחדות לאומית יחד עם ידידי, יאיר לפיד. כדי שבעזרת ה', ביחד, נחלץ את המדינה מהסחרור, ונחזיר את ישראל למסלולה".

בנט ציין כי "יאיר ואני חלוקים במספר נושאי מהות, אך שותפים באהבה למדינה ובמוכנות לפעול למענה. יאיר גילה מנהיגות ונדיבות בתקופה קשה זו, ואשמח להוביל יחד איתו, עם גדעון סער ועם כל השותפים האחרים, את המדינה. כן, יחד. ממשלה זו תצליח רק אם נעבוד יחד, כקבוצה. לא 'אני' אלא 'אנחנו'. נחזיר את ה'אנחנו' הזה שהיה הנשק הסודי של ישראל מאז הקמתה. כל המפלגות מוזמנות להיכנס לממשלה.
כדי שהממשלה תצליח נצטרך כולנו, כל השותפים, לגלות איפוק. אף אחד לא יתבקש לוותר על האידיאולוגיה שלו, אבל כולם יצטרכו לדחות את מימוש חלק מהחלומות. נתמקד במה שאפשר לעשות, במקום לריב על מה שאי-אפשר. זאת ממשלה שלא תהיה נגד אף מגזר, ואף קבוצה. היא לא תתעמר באף אחד. היא תהיה רק בעד. ממשלת בעד. שרים שאכפת להם, שפשוט מנהלים את המדינה, איש איש בתחומו".

"אני פונה מכאן לחבריי במחנה הלאומי ובציונות הדתית: יש מי שמנסה להפחיד אתכם, כאילו מדובר בממשלה שמאל", אמר בנט והוסיף: "זה שקר. האמת היא שזו תהיה ממשלה קצת יותר ימנית מהממשלה הנוכחית. הסתכלו על רשימת השרים! השמאל עושה כאן פשרות לא קלות כשיעניק לי, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר ואיש ארץ ישראל, את תפקיד ראש הממשלה, ולידידי גדעון סער, איש ימין מובהק, את תפקיד שר המשפטים. אנחנו לא זזנו מערכינו. זו לא ממשלה שתבצע התנתקות, ולא תמסור שטחים, וגם לא תחשוש לצאת למבצע צבאי, אם נידרש לכך.ההקשר הפוליטי לא יעצור שום דבר. לכל צד יש כוח הצבעה שווה, ולכל צד יש זכות וטו. אפשר להירגע".
 
לסיום אמר, "אזרחי ישראל, אני קורא לאלה מכם שמאמינים במהלך, שמוכנים לתת לו צ'אנס - הרימו את קולכם! דברו! יש מולנו מכונה משומנת היטב, שמפיצה יומם וליל שקרים על מנת להחדיר פחד בלב הציבור. אז ציבור יקר, זה הזמן שלכם להירתם, להביע את דעתכם, לתמוך, לא להישאר רוב דומם. אל תגידו – "חבל" אחר כך, דברו עכשיו. אנחנו יוצאים לדרך. אם נצליח – נעשה דבר ענק למדינת ישראל.ובכל מקרה - נדע שעשינו הכל ברגע קשה. זו ההחלטה המורכבת ביותר שקיבלתי בחיי, אך אני שלם איתה".

מוקדם יותר היום אמר בנט בישיבת סיעתו כי פניו לממשלת שינוי וכי הוא לא מאמין שתקום ממשלת ימין, כך שאם לא יחתמו עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יתקיימו בחירות נוספות. בליכוד לא נותרו אדישים ותקפו את יו"ר ימינה: "בנט יודע היטב שבכל עת אם יצטרף לימין - תוקם ממשלת ימין. הדבר העקבי היחיד אצל בנט הוא הונאת בוחריו ושאר מצביעי הימין, והשלכת 'העקרונות' שדיבר עליהם לפח, הכל כדי להיות ראש ממשלה בכל מחיר". 

עוד אמרו, כי "בזמן הלחימה בעזה בנט הצהיר שממשלת השמאל ירדה מהפרק. היום, רק שבוע לאחר מכן, למרות ששום דבר לא השתנה, בנט דוהר לממשלת שמאל בתירוץ של מניעת בחירות. אבל כשבנט פסל את ממשלת השמאל בזמן הלחימה, אלטרנטיבת הבחירות הייתה רלוונטית באותה מידה כמו היום. עכשיו התברר שהתירוץ הזה היה רק אמצעי להסחת הדעת של הימין".

מוקדם יותר הבוקר הציע ראש הממשלה נתניהו ליו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, לכהן ראשון ברוטציה אם יסכים להצטרף לממשלתו, בנוסף להתחייבות מצד נתניהו לקדם הגבלת כהונה. על פי ההצעה, מדובר ברוטציה משולשת כאשר בנט יכהן שלישי.

גדעון סער  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כעבור זמן קצר הודיע סער בציוץ בטוויטר כי הוא דוחה את ההצעה: "עמדתנו ומחוייבותנו היתה ונותרה: החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים: התעלמו מספינים".