עם סיום מבצע שומר החומות נפגשו שבעה מפקדים מהחטיבות הסדירות ומפקד אוגדה 162 תת־אלוף סער צור עם הרמטכ”ל רב־אלוף אביב כוכבי.

מפקדי החטיבות, ובהן גולני, גבעתי, נח”ל, 401 ו־188, שחלקן היו רלוונטיות לתמרון יבשתי במהלך המבצע האחרון, חשו תסכול מכך שלא הופעלו במהלך הלחימה.

במהלך המפגש, שנמשך כשעתיים באחד מחדרי המצב הקדמיים של אוגדה 162, הציגו המח”טים את המצב ביחידותיהם וביקשו לדעת מה נדרש מהם להמשך, ובעיקר - האם יש כוונה לצבא גם להפעיל את התמרון הקרקעי במידת הצורך.

כוכבי תיאר למח”טים את האופן שבו התפתחה, על פי עמדתו, המערכה, שבאה לידי ביטוי בניצול עליונות מודיעינית לפעולה מהאוויר, הפעלת מאמץ אש חזק מאוד, שלילת יכולות מחמאס והגנה חזקה מאוד שמנעה הישגים מארגון הטרור.

מפקדי החטיבות, שהיו מוכנים גם במבצע האחרון לאפשרות של פעולה קרקעית ברצועת עזה, שאלו את הרמטכ”ל מתי הוא כן רואה את החטיבות נכנסות לפעולה.

הרמטכ”ל השיב כי במבצע האחרון לא הייתה העת להפעיל את התמרון היבשתי, אבל גם שהצבא לא חושש להפעיל אותו – במקרה הצורך.

“אתם”, אמר הרמטכ”ל למח”טים, “תמשיכו להכין את כל האופציות, כמו שעשיתם עד עכשיו”. המפקדים אמרו לרמטכ”ל שהם “מוכנים להכל – מפשיטות נקודתיות ועד לכניסה ושהייה בשטח במשך שבועות”.

עם תום מבצע שומר החומות, וכאשר רבים במערכת הביטחון סבורים שהאש בדרום עוד עשויה להתחדש, מפקדים בכירים במערך היבשה טוענים כי אסור שתתקבע תפיסה שאפשר לנהל את המערכה ולהכריע אותה רק מהאוויר.

לסיכום אמר הרמטכ”ל למח”טים: “אתם תמשיכו להתכונן ותתאימו את הפקודות למציאות החדשה בשטח, ואנחנו, אם נידרש, נפעיל אותכם”.

בעקבות הפרסום אתמול ב"מעריב" על הביקורת של גורמים במערכת הביטחון על כך שבתקיפת המטרו ברצועה לא הופעלה התוכנית המקורית, שכללה כניסה של כוחות קרקעיים לרצועה, בצה”ל מדגישים כי גם במבצע הנוכחי הייתה מדרגת פעולה, שבה חלק מהכוחות על פי תכנון היו חוצים את הגדר ונכנסים לשטח הרצועה.

עם זאת, ההחלטה בסופו של דבר להסתפק בהגעת הכוחות עד לגדר התקבלה בהתאם להבנה המודיעינית, שכניסה של הכוחות הקרקעיים לשטח הרצועה לא הייתה יוצרת שינוי בשטח ומובילה לכך שיותר פעילי חמאס היו נכנסים למנהרות.

לכן סבורים בצבא כי כניסת הכוחות לרצועה הייתה מיותרת וללא תכלית מבצעית. בצבא אומרים כי יש לברך על כך שמח”טים שואלים מדוע לא הופעלו במהלך המבצע ועל כך שהם חשים תסכול ומבקשים לדעת איך הצבא רואה את תפקידם בעתיד. 

תזכורת לכך שהמתיחות בדרום עדיין לא פגה הגיעה אמש: פלסטיני שחדר מרצועת עזה דקר איש ביטחון ביישוב אבשלום שבעוטף עזה. איש הביטחון ירה בו ונטרל אותו. השניים הועברו לטיפול רפואי.