מי מפעיל את הרכב האוטונומי, מהיכן הגיע? ובכן, חברה אחת שעוסקת בייצורו, היא זו של טסלה. רבים מאיתנו מכירים אותה כיצרנית מוערכת של כלי רכב חשמליים, שהביאה טכנולוגיות חדשניות לעולם. ובכן, אם וכאשר היא תחל למכור את מכונותיה בארץ, ולאנשים תהא גישה לרכב אוטונומי – הרי, שהשליטה הממוחשבת בפעולות הרכב, יכולה להשפיע רבות על תחשיבי הביטוח, ועל כן – על עלויות הפרמיה.

כנאמר, טסלה היא אחת מיצרניות הרכב הראשונות שהחלו לשלב ברכביהן מערכות נהיגה, שיש להם מרכיבים אוטונומיים (השימושיים ליותר מצבים, מאשר מצבי חירום). רכב אוטונומי, הוא זה שיכול לנסוע בדרכים, להגיב לזרזים בדרך "ולגירויים" (Stimulus), ללא מעורבות אנוש – אלא דרך פעולות פנימיות בתוכנה. מתי להאיץ, להאט – היכן לפנות, איך לציית להנחיות תנועה, וכד'. 

אישורים ממשרד התחבורה
ישנן שמועות על כך שמשרד התחבורה נוטה לאשר, את הפעלת המערכות האוטונומיות גם בארצנו – במסגרת פיילוט, לפחות עבור רכבי חברת טסלה.
 
אם כי, ייתכן שהמעבר לשימוש ברכב אוטונומי יהיה הדרגתי משהו – שכן, נכון לקיץ של שנת 2020, משרד התחבורה הישראלי התיר שימוש במערכות עזר לנהגים, לא כאלו שיחליפו את הנהיגה השגרתית, זאת לפי מקורות מסוימים.
 
על כן, באופן עקרוני – אם וכאשר יגיעו הרכבים האוטונומיים של טסלה לשימוש צרכני בארץ – ייתכן שניתן יהיה לרכוש רכבים אוטונומיים, או סמי-אוטונומיים (כלומר, אוטונומיים למחצה, או במידה מסוימת). 

השאלה הביטוחית
העלות הצפויה סבירה להיכנס לטווח של 300 עד 800 אלף שקלים חדשים. והשאלה הביטוחית היא, האם כיסוי תאונות, יהיה בטווח של ביטוח מסורתי, או במסגרת אחריות יצרן של טסלה. שכן, אם היא זו שמפתחת את החומרה והתוכנה "לנהיגה עצמונית" של הרכב, אפשר שהיא תיקח מידה מסוימת של אחריות.

דעתנו בנושא, היא שגם אם לנהג (בסופו של יום), לא תהיה שליטה מיידית ועצמאית ברכב, וזו תואצל לידי תוכנה וחומרה מתאימה – הרי שעדיין יהיה ניתן לרכוש ביטוח, כדי לכסות תאונות באופן רגיל. שכן, הן לא תמיד קשורות לרכב הנוסע, וגם בתוכנה יש תקלות. יתרה מכך, לא תוכנה, ולא מכונה – אמורות להיות ללא פגמים. אם כי, תיאורטית – שכך יהיה הדבר, לפחות עבור תוכנה. על כן, גם אם טסלה לא תציע אחריות יצרן – איננו, באופן אישי, רואים סיבה לכך שלא יהיה ביטוחים בפועל, בהמשך – גם עבור רכב אוטונומי לחלוטין.

עלויות ואישורים
חלק מהעניין, נובע מכך – שעלות פרמיה נשענת, ואפילו ניתן לחשוב עליה כתוצר – מן התחשיב הביטוחי, הלוקח בחשבון פרופיל נהג, פרופיל רכב ומדיניות חברה פנימית. לחברת ביטוח נתונה, יש אפשרות להחזיק בנתונים לגבי מאפייני נהג. אם הוא מעל 30, הוא כנראה זהיר יותר. אם אין לו תביעות ביטוחיות קודמות, הוא כנראה זהיר יותר. אם הוא נקבה, הוא כנראה זהיר יותר. וכן הלאה.

כאשר, כל אלו מציינים סטטיסטיקות. נכון הדבר גם לרכבים. המותג, דגם המנוע – וכיוצא בזה, יכולים לרמז על השלכות בנוגע לתפקוד הרכב, ומצבו בהמשך. ואולם, במצבים בהם אין תקדים – כמו מכוניות אוטונומיות (או מעופפות), אין בדיוק סטטיסטיקה קודמת, שניתן לאסוף במקרה. ועל כן, ההשלכות על הביטוח יכולות להיות – שהתעריף יהיה גבוה מהרגיל, או שהביטוח לא יאושר.

כך או כך, ישנן שמועות שחברת הפול – תאגיד הביטוח שמאפשר ביטוח לנהגים שלא קיבלו אותו במקומות אחרים, או שפשוט בחרו לקבל אותו בתאגיד הפול – כנראה תבטח מכוניות אוטונומיות. כך או כך, דרך השוואת מחירים נכונה ונבונה, ניתן לגלות הצעות ביטוחיות מתאימות, בטווח מחירים משתנה.

ניתן למעשה לבדוק על ביטוח רכב למכוניות אוטונומיות דרך אתר וובי, המהווה את אחת מסוכנויות הביטוח הדיגיטליות הגדולות בארץ, להשוואת ביטוחים.