חברת הכנסת תמר זנדברג שוחחה היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתוכניתם ב-103FM על המגעים להקמת ממשלת אחדות, בה היא אמורה לקבל את תפקיד השרה להגנת הסביבה. "כמעט חצי מהישראלים הצביעו לגוש נתניהו, אבל יותר מחצי מהישראלים הצביעו אחרת. זה רצון העם", אמרה. "אנו מוכנים לפשרות מרחיקות לכת כדי לחלץ את ישראל מהמשבר". 

זנדברג הסבירה כיצד הממשלה תוכל לעבוד בהצלחה למרות חילוקי הדעות המהותיים בין המפלגות: "אנחנו אחת המפלגות הכי ברורות ונאמנות אידיאולוגית שיש בכנסת לאורך שנים, ודווקא מהמקום הזה יש לנו אידיאולוגיה שמקיפה את כל תחומי החיים במדינה ואולי זה לא ממשלת החלומות שלנו, אנחנו מפלגת שמאל, יכול להיות שהיינו מעדיפים ממשלה אחרת, אבל אנחנו מרגישים שמדינת ישראל נמצאת במשבר עמוק ואנחנו מוכנים לפשרות מרחיקות לכת כדי לחלץ אותה מהמשבר. וגם בתנאים האלה בהחלט יש הסכמה שבנושאים השנויים במחלוקת אף צד לא יקדם".

היא הוסיפה: "מדינת ישראל נמצאת במשבר פוליטי שנתיים, אין תקציב מדינה, 4 פעמים מערכות בחירות, אין מינויים בכירים, הכול משותק. יש בהחלט ממשלה כי אין ואקום שלטוני במדינת ישראל וטוב שכך, אבל את הממשלה יש צורך דחוף להחליף מפני שבראשה עומד נאשם בשוחד שמכפיף את כל ההתנהלות הפוליטית לזה, גורר אותנו ל-4 מערכות רצופות ללא מוצא ומבחינתו גם למערכות בחירות 5 6 ו-7".

זנדברג הסבירה כי "לנתניהו ולאלה שתומכים בו הצביעו כמעט חצי מהישראלים אבל יותר מחצי מהישראלים הצביעו אחרת מה לעשות? יש רוב בכנסת ואם תושבע ממשלה ותהיה לה רוב של 61 מנדטים, זה רצון רוב העם".

היא ציינה כי "העמדה המדינית שלי ושל מרצ לא תשתנה, העמדה היא שכל ראש ממשלה, נתניהו, בנט, הורוביץ, לא משנה מי יהיה, צריך להתקדם בתוכנית מדינית כיוון שזה האינטרס הישראלי, בין אם נוכל להשיג אותה בממשלה הקרובה ובין אם לאו. מי שעשה טעות מאוד גדולה שעולה למדינת ישראל הרבה זה נתניהו שקשר את גורלו עם טראמפ, אך ורק איתו ועם הרפובליקנים, הזניח את המפלגה הדמוקרטית".

כשנשאלה על קווי היסוד של הממשלה המתגבשת אמרה: "בהחלט ישבו מטעמנו מטעם מרצ ניהלו משא ומתן ויש קווי יסוד, עברתי על קווי היסוד בדברים שביקשתי, יש עוד דברים שמרצ שמה על השולחן ומנגנון ההסכמות בממשלה, אם אכן תקום, הוא כזה שדברים שנויים במחלוקת, יש מנגנון אי הסכמות, איך מנהלים את חוסר ההסכמות. בנושא זכויות הקהילה הגאה ודברים שקשורים לזה, ההתרשמות שלי היא שיש יותר ממפלגה אחת, כמובן מרצ בראש ומובילה את הנושא, בממשלה הזאת מרצ נמצאת בחברה של עוד מפלגות שהנושא הזה חשוב להן".

על סוגיית הגרעין האיראני אמרה: "אני חושבת שמדינת ישראל עשתה טעות בעבר שהוציאה עצמה מההסכם, אני חושבת שישראל צריכה להיות מעורבת בתהליך הזה בייחוד כי היא המדינה המאוימת ביותר מאירן. לישראל יש אינטרס עליון שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, ויש לה עניין שהקהילה הבינלאומית תהיה חלק מהפיקוח על זה. בעבר הוצאנו את עצמנו מהמשחק".

כשנשאלה האם היא תומכת בהסרת הסנקציות הכלכליות מעל איראן אמרה: "אני בעד שישראל תהיה חלק מקהילה בינלאומית שיש לה אינטרס עליון שאיראן לא תהיה גרעינית. מדינת ישראל לא צריכה להתמודד עם האיום לבדה, היא צריכה את הגיבוי של הקהילה הבינלאומית".

כשנשאלה כיצד תצביע אם מחר בבוקר נשיא ארה"ב ידרוש הקפאת בנייה בהתנחלויות אמרה: "אנחנו חוזרים לביידן, למרצ יש עמדות ברורות שקשורות לאינטרס הישראלי ולמדינת ישראל ללא קשר ללחצים מאף אחד כי זה הדבר שטוב לישראל. האם נוכל להגשים את הכול? אני לא יודעת. למרצ יש עמדה ברורה. אני חושבת שכל ממשלה ישראלית גם אם הייתה נשארת ממשלת ימין צריכה למצוא את הדרך".

הוא הדגישה: "מה יותר ברור ממה שאני אומרת? למרצ יש עמדה ברורה. העמדות של מרצ ידועות ולא עומדות להשתנות. אני חושבת שכל ממשלה גם אם הייתה בראשות נתניהו צריכה למצוא את הדרך להסתדר יותר טוב עם ממשל ביידן וארה"ב, כל הקהילה הבינלאומית ועם העם הפלסטיני".

כשנשאלה על הצעת חוק 'איסור שידול קטינים לחזרה בתשובה' שהגישה היא הסבירה: "זו הצעה די ישנה, מעניין שפתאום היא צצה שוב. הצעה אחת מבין הרבה הצעות שיש לנו על השולחן כמרצ. בכנסת ה-24 לדעתי לא יודעת אם הגשתי הצעה חדשה. אם כן מעט מאוד רוב ההצעות ישנות מכנסות קודמות, לא בטוח שאת כל ההצעות שהגשנו נוכל לקדם. יש לי המון הצעות חוק שמונחות על השולחן ואני מקווה שבחלק מהתחומים שלמרצ יש תפיסות עולם והצעות חוק בהם נתקדם, אני מצפה להתקדם בתחום הגנת הסביבה ומשבר האקלים ושישראל תכיר בדחיפותו של משבר האקלים ותעביר חוק להפחתת פליטות מזהמות. יש המון מה לעשות ואנחנו מצפים להתחיל לעשות את זה".