בתקופה האחרונה אנחנו עדים לגל עכור של אנטישמיות בכל רחבי העולם, ובעיקר בקרב הקהילות היהודיות בארצות הברית. כמו במקרים קודמים, גל האנטישמיות מגיע על רקע מבצע צבאי בעזה והביקורת הנוקבת שהושמעה כנגד המענה הצבאי של ישראל למתקפת הטילים של חמאס. במקרים רבים, טיעונים של הגנה על החלש וקידום אג'נדות הנוגעות לזכויות האדם קיבלו צביון אנטי־ציוני ואף אנטישמי.

אל מול הביקורת הרמה, קולה של ההסברה הישראלית בלט בהיעדרו. חוסר היכולת שלנו להסביר את מה שבאמת מתרחש במזרח התיכון ניכר במיוחד אל מול אחינו ואחיותינו ביהדות ארצות הברית.

ההסברה הישראלית במבצע “שומר החומות” התקשתה מאוד להדביק את פערי ההשפעה אל מול ארסיות הצד השני - בשל מיעוט הפעילות והיעדר הגישה של ישראל לחלקים מסוימים מיהודי ארצות הברית. מדינת ישראל לא השכילה להשתמש ביהדות ארצות הברית כשגרירי הדיפלומטיה הציבורית במהלך המבצע.

רבים מיהודי ארצות הברית עומדים במופגן מאחורי ישראל. סקר של מכון פיו שפורסם לאחרונה הראה ש־80% מיהודי ארצות הברית רואים בדאגה לישראל חלק מרכזי מהזהות היהודית שלהם. הנתונים מחזקים את הסקר שערכנו בקרן משפחת רודרמן לאחרונה, אשר הראה ש־80% מהיהודים האמריקאים רואים עצמם כתומכי ישראל.

למרות זאת, תמיכתם הבלתי תלויה של יהודי ארצות הברית בכל מאמץ ביטחוני של ישראל כבר איננה איתנה כבעבר. היהודים הצעירים בארצות הברית פעילים מאוד לטובת נושאים של צדק חברתי. מספר הולך וגדל מביניהם לא משוכנע שישראל נמצאת בצד הנכון של המאבק.

מאמצי ההסברה הישראלית לא מדברים לרובם, והרבה מזה נובע מהתרופפות הקשר שלהם עם מדינת ישראל באופן כללי. אם יהודי ארצות הברית לא ניצבים לצד ישראל, לא נוכל לצפות שיתר העולם יבין אותנו, ובוודאי שלא נוכל לצפות מהם להיות שגרירי ההסברה שהם אינם מתחברים אליה.

העלייה המשמעותית באירועי האנטישמיות בארצות הברית אינה מקרית. בעתות משבר ביטחוני בישראל היהודים האמריקאים סובלים מאוד מאלימות, הסתה ואף תהיות על אודות נאמנותם הלאומית.

בזעמם על פעילותה הצבאית של מדינת ישראל בעזה משליכים אנטישמים בארצות הברית את האשמה על היהודים האמריקאים, והדבר מסכן אותם לא רק במסרים אנונימיים בטיקטוק, אלא באלימות פיזית קשה, כפי שנחרדנו לראות לא מכבר בניו יורק, בלוס אנג'לס ובעוד מקומות.

הקשר בין ישראל ויהודי ארצות הברית הוא שותפות אסטרטגית וככזו, אסור לנו להתייחס אליו כאל מובן מאליו. האתגרים התודעתיים במערכה האחרונה מוכיחים לנו שעלינו לגייס את יהודי ארצות הברית למאמצי ההסברה של ישראל.

לטובת רתימתם, עלינו להשקיע בקהילה היהודית בארצות הברית באופן שוטף. אנו בישראל נדרשים ליצור בסיס רחב לחיבור בינינו. אסור לנו לוותר עליהם ואסור שהם ירגישו שוויתרנו.

יצירת אפיקי חיבור חדשים, בזמני שגרה, בין ישראל ליהודי ארצות הברית היא צו השעה. עלינו להכיר את התפוצה היהודית הגדולה בעולם, ללמוד על האתגרים והשינויים שחלים בה ולבחון את המסרים והערכים הליברליים שאליהם הם מתחברים.

על בסיס כל אלו, ודרך ערוצים שונים, עלינו להמשיך ולחזק את מערכת היחסים הכל כך מהותית הזו. ההשקעה הזו, בתקווה שלא נידרש לה בזמן קונפליקט נוסף, תוכל לסייע משמעותית בשינוי התודעה הבינלאומית. 

הכותבת היא מנכ"לית קרן משפחת רודרמן הפועלת לחיזוק הקשר בין ישראל ויהודי ארצות הברית