לפני עשר שנים הזמין משרד הרווחה דוח ועדת מומחים, שכשהוגש היו בו המלצות לשיפור תנאי הדיור של אנשים עם מוגבלות. המלצות הדוח כללו סגירה בתוך עשר שנים של כל המסגרות המוסדיות לאנשים עם מוגבלות, ופיתוח מענים שיאפשרו לכל אדם עם מוגבלות בישראל לגור בקהילה באופן המותאם לרצונו ולצרכיו. אחד הפתרונות שהציע הדוח היה מעבר למסגרות דיור עצמאיות בקהילה, שיכללו עד שש נפשות בכל דירה לכל היותר.

אלא שמבדיקה שערך ארגון "בזכות" המסייע לאנשים עם מוגבלות במיצוי זכויותיהם, שמסקנותיה מתפרמות לראשונה ב"מעריב", עולה כי בחלוף עשור המלצות הדוח לא יושמו - המוסדות הסגורים עדיין פועלים ומאות אנשים עם מוגבלות מוחזקים בהם בניגוד לרצונם, ומבלי שמתאפשר להם להתגורר באופן עצמאי בקהילה. רבים אחרים נאלצים לגור עם בבית הוריהם.

טומי ברצ'קו, צעיר עם שיתוק מוחין, מתגורר עם הוריו בראש העין לאחר שדחה הצעה משירותי הרווחה להתגורר באחד המוסדות הסגורים: "השירותים שאני יכול לקבל בקהילה מאוד מצומצמים. הם דוחקים אנשים כמוני לגור במוסדות. זה לא פתרון שמקובל עליי כי יש מוסדות שמאלצים אותך לחיות חיים שלא בחרת ואתה לא מעוניין בהם, אבל למדינה אין פתרון אחר להציע לי".

הוא מוסיף: "אם אבחר לגור באופן עצמאי איאלץ לשאת בחלק גדול מהעלויות, וללא סיוע מהמדינה לא תהיה לי היכולת לעמוד בזה".
גם נופרי עוזר, צעירה בת 24 עם אוטיזם המתגוררת בהוסטל ברעננה, מכירה מקרוב את המצוקה: "אחד הקשיים המרכזיים שאני חווה הוא היעדר מסגרות פנאי ותעסוקה בקהילה שמותאמים לאנשים עם מוגבלויות. חוסר ההתאמה לצרכים מגוונים של אנשים עם מוגבלויות משאירים אותנו מחוץ לאפשרויות שזמינות ל'אנשים רגילים'".

נופרי עוזר (צילום: ללא קרדיט)
נופרי עוזר (צילום: ללא קרדיט)


טומי ונופרי נענו להזמנת "בזכות" להוביל קמפיין הקורא למקבלי ההחלטות ליישם את המלצות הדוח, ולבנות תוכנית עם יעדים ברורים לסגירת כל המוסדות כפי שקורה במדינות מתקדמות. מנכ"לית "בזכות" עו"ד נטע דגן אומרת ל"מעריב": "משרד הרווחה אומנם החליט על הוצאת 900 אנשים ממוסדות – אבל דיירים חדשים נכנסו למוסדות במקומם".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "המשרד מעניק שירותים ליותר מ־140 אלף אנשים עם מוגבלות, כאשר רק כ־16,500 מהם מתגוררים במעונות - כולם על פי בחירתם, רצונם ורצון משפחותיהם ולאחר שיבוץ המלווה באנשי מקצוע. רובם המוחלט יכולים לבקש מענה חלופי והמשרד מתחייב למתן פתרון במסגרת המענים הקיימים.

עורכת הדין נטע דגן (צילום: אריאל שוסטר)
עורכת הדין נטע דגן (צילום: אריאל שוסטר)


"ביוזמת המשרד הועברו 955 אנשים מהמעונות לדיור בקהילה, ובימים אלו אנו פועלים להעביר 450 דיירים נוספים. בשנתיים האחרונות נפתחו כ־100 דירות וקהילות ייחודיות, כשאנשי המקצוע פועלים כל העת לפיתוח מענים נוספים".