היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס הבהירה הבוקר (שלישי) כי יו"ר ימינה, נפתלי בנט, יוכל לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה אף על פי שלא קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה.

"ב-4 במאי פנית אלי וביקשת לוודא עמי, שמקובל עלי, שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה (לפני מועד החילופים), זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה. השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך", כתבה למגיש המכתב מטעם הליכוד, עו"ד מיכאל ראביליו.

עם זאת, היועמ"ש הסכימה עם פניית הליכוד בנושא אחר, והבהירה כי "על חבר הכנסת, שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים)".

הדברים מגיעים בעקבות פנייתה של מפלגת הליכוד פנתה הבוקר ליועצות המשפטיות של בית הנשיא והכנסת בטענה שיו"ר יש עתיד הוא היחיד שיכול לכהן ראשון כראש ממשלה, ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד ליו"ר ימינה, נפתלי בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבתה.

בליכוד טוענים עוד כי על לפיד לפרט איזו ממשלה עלה בידיו להקים, מה הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים ומי יכהן כראש הממשלה החליפי ולא יוכל להתספק בהצהרה סתמית שעלה בידו להרכיב אותה.

למרות הדיווחים שהגיעו מ"גוש השינוי" על ההתקדמות במשא ומתן הקואליציוני לקראת הקמת הממשלה, בליכוד ובקרב מפלגות גוש הימין לא מרימים ידיים. גורמים בליכוד מנהלים שיחות רבות עם אנשי ימינה ותקווה חדשה, בניסיון לשכנעם לשנות כיוון ולנסות ולהקים ממשלת ימין ב־21 יום שבהם הכדור יועבד לכנסת, אם יו”ר יש עתיד לא יודיע עד מחר בחצות שעלה בידיו להקים ממשלה.

בנימין נתניהו מגיב לחבירת בנט ללפיד. צילום: קונטקט

בין היתר, בימים האחרונים הועברה הצעה לאיילת שקד, שלפיה היא תשוריין במקום השני ברשימת הליכוד ותקבל את תיק החוץ, אם תפעל למנוע הקמת ממשלת שינוי. מטעם שקד נמסר בתגובה לדיווחים כי “ח"כ שקד פעלה יותר מכל אחד אחר להקמת ממשלת ימין. אין בכוונתה להתייחס להצעות כאלה ואחרות שנהדפו מיד. ימינה פועלת ותמשיך לפעול כסיעה אחת ומאוחדת למניעת בחירות חמישיות, שהן הדבר ההרסני והמזיק ביותר לאזרחי מדינת ישראל”.

נוסף לפניות שנעשות בחשאי, בכירי גוש הימין פרסמו אתמול כמה פניות פומביות לבנט, שקד, יו”ר תקווה חדשה גדעון סער וגורמים נוספים, כולן עם אותה הקריאה: תעצרו ותחזרו להקים ממשלת ימין עם הליכוד. כך השר יעקב ליצמן, מראשי יהדות התורה, שיגר מכתב לבנט, שקד, סער וזאב אלקין, שבו כתב: "אל תחזרו שוב על הטעות עם לפיד. כאנשי ימין ערכיים תעצרו את ההידרדרות בשם המצפון היהודי ועתיד מסורת ישראל. בואו לממשלת ימין”.

מפלגת ש”ס פירסמה הודעה תחת הכותרת “הקריאה האחרונה”, שבה נאמר: "לאור כל מה שהוצג בפנינו על האירועים הפוליטיים בימים האחרונים, אנו משוכנעים בביטחון מוחלט כי יש אפשרות להקים מיידית ממשלת ימין בת 65 ח"כים. ההצעה שהועברה לנפתלי בנט ולגדעון סער יכולה להוביל להקמת ממשלת ימין, אך לצערנו ממשלה כזאת לא קמה עד עתה רק משיקולים אישיים. אנחנו קוראים לנפתלי בנט, איילת שקד, גדעון סער וזאב אלקין בקריאה אחרונה: אל תתנו ידכם להקמת ממשלת שמאל שתסכן את ארץ ישראל ותורת ישראל. זכרו כי הקמת ממשלת שמאל תהיה לדיראון עולם".

אנשים ששוחחו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי בימים האחרונים התרשמו כי הוא עדיין מאמין כי לא אפסו הסיכויים להקים ממשלה של גוש הימין. אולם אם הדבר לא יקרה ותקום ממשלת בנט־לפיד, דרעי שוקל, בין שאר האופציות, להתפטר מהכנסת ולהישאר בתפקיד יו"ר ש"ס. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר אתמול בפתח ישיבת ועדת הכספים: "אין לי מצב רוח. כל מי שקרא לי שמאלן כל השנים, בחר לחבור כעת לראשי השמאל".

הליכוד גם העביר מסר לאגף הימני של גוש השינוי, שבה נאמר כי “השמאל לא הצליח לחזור לשלטון במשך שני עשורים, ואז הגיעו בנט וגדעון. הרבה מילים גבוהות לא יוכלו להסתיר את האמת הפשוטה שגדעון ובנט מנסים להחביא: אפשר להקים ממשלת ימין תוך זמן קצר, במקום לדהור לממשלת שמאל מסוכנת. עוד לא מאוחר מדי להתעשת".

בתוך כך, פעילים בימינה מתכננים מחר מפגן תמיכה בבנט ברחבת מוזיאון תל אביב.