אם רוצים, לפחות למען הפיקנטיות אפשר לפתוח את סיפורה של הזמרת עדינה אבן-זוהר, שאלבומה הרביעי "Be Yourself"  יושק מחרתיים ב"גיטר לופט", בדרום תל-אביב  - ב...כלא מעשיהו. אם מי מהאסירים שם ב-77' ישמע כעת, שהעובדת הסוציאלית הצעירונת דאז, שהגיעה אליהם בישיר מניו-יורק, הוא לא יאמין למשמע אוזניו, שה"סוציאלית" שלהם נהייתה זמרת. 

בדומה לזמרים אחרים, אבן-זוהר מוציאה אלבום שאיננו פיזי. "כמה אפשר להישאר מיושנת, כשהעולם עובר לפלטפורמות דיגיטליות?", תוהה הזמרת, שבאלבומיה מופיעה בשמה האמנותי Adina E. באלבום גרסות כיסוי שלה לתריסר שירי-רוק, שהמוכר בין מבצעיהם הוא דייויד בואי.

"הרעיון היה לקחת את השירים ולעדן אותם, כך שגם לאנשים שהאוזן שלהם לא מכוונת לתדר הזה יהיה יותר קל להקשיב להם", היא אומרת. "וזה כדאי, כי המילים בשירים, המתארות מצבים מהחיים, נוגעות לרובנו, כשכמעט כל שיר מדבר אלי באופן אישי".

"Be Yourself", הייה עצמך, היא קראה לאלבום ומסבירה: "לא אחת נאמר לנו 'התנהגו בטבעיות', או 'הייה עצמך' והכל יסתדר. אולי , אבל כך הרבה פעמים אנחנו מאבדים קשר עם ה'עצמי' האמיתי. עברתי מסע שלם עד שהרגשתי הרגשה משוחררת להיות מסוגלת להגיד לעולם - 'זו מי שאני וזה מה שיש לי להציע. קבלו אותי איך שאני. זאת, כשבאמצע החיים, קרוב לגיל 50, חזרתי לחפש את עצמי ומצאתי את עצמי במוזיקה, עם כל הטוב והרע שבי".

תמשיכי לשיר "קאברים"?
"כן, ככל שיידרש. אם אפשר לחדש שירים ישנים, למה לא? הרי לא תמיד צריך להמציא את הגלגל. כמו שמביאים באמצעות גרסות פופיות ורוקיות מוזיקה של באך, או של מוצרט, לקהל שאחרת אולי לא היה נחשף להן, כך השירים באלבום החדש מגיעים גם לכאלה שלא הייתה להם הזדמנות להכיר אותם".

בל תתנו למבטאה האנגלו-סקסי, המוסיף לוויית חן לדיבור שלה, להטעות אתכם. אבן-זוהר  נולדה בחיפה לאב שעלה מפולין והיה מוותיקי הנמל בעיר. הוא  נשא לאשה אמריקאית והפליג עמה למחוזות ילדותה בניו-יורק, כשעדינה שלהם הייתה זאטוטה בת שנתיים-שלוש. בהיותה מצוידת בעושר התרבותי שספגה ב"תפוח הגדול", היא הגיעה בגיל 21 לירושלים ולמעשיהו. אבן-זוהר נישאה, עברה ליישוב הגלילי כמון ולמשך ארבע שנים אף עברה עם בעלה דאז לעמק הסיליקון ב"סטייטס".

והזמרת? - יוק. מאין זה צץ, נשאלה לא אחת. "זה התחיל במשבר משפחתי", היא מספרת. "אתה יודע, מתחתנים, חיים, מתגרשים ואז נקלעים לחשבון-נפש. חברה, שידעה על ההתלבטויות שלי,  הציעה לי לפנות לסדנת-משחק. הבנתי שכדי ללמוד שם, עלי לעשות משהו עם הקול שלי. כך נקלעתי לכרמלה ינוב, מורה ותיקה לפיתוח קול, שזמרים מפורסמים עברו דרכה. היא אבחנה את הזמרת בי. החלטתי לקפוץ למים עם הפסנתרן גיורא ליננברג, שמלווה אותי עד היום. תוך חצי שנה קיימתי את ההופעה הראשונה שלי ...אצלי בסלון. ב-25 ביוני 2005 נולדתי כזמרת".

קאבר האלבום (צילום: גל אלי)
קאבר האלבום (צילום: גל אלי)

לא הייתה לך בעיה להגיח משום מקום ולהתחיל להופיע מול קהל?
"ברור שפחדתי. ברור שרעדתי. כדי להירגע לפני הופעה, הייתי עושה מעין ספירת מלאי. 'עדינה, מה עברת בחיים?', הייתי שואלת את עצמי. ניתוחים, מחלות, לידות, מלחמות, תאונת דרכים. מהי הופעה לעומת כל אלה? - רק לצאת אל הקהל ולשיר..."

בדרך לאלבום הבכורה פגשה את מפיק העל לואי להב ושרה לו שיר של ג'ניס איאן, שמאוד אהוב עליה. מסתבר, שאיכשהו ידעה לנגן לו על המיתר הנכון. "כשעבדתי בניו-יורק עם ברוס ספרינגסטין, הייתי הטכנאי, כשג'ניס איאן הקליטה את השיר הזה", הפתיע אותה, 

האם יש לך הסבר איך מכל הזמרים בחר מפיק מוזיקלי בשיעור הקומה של לואי להב להפיק אותך ומתמיד בכך?
"כנראה, באיזשהו מקום בעולם עשיתי משהו טוב ואני מקבלת טוב בחזרה.  בגלל שהתחלתי כאמור סופר מאוחר להיות זמרת, קרוב ל-50, אז אמרתי לעצמי, שאם חיכיתי לזה כל כך הרבה, אז שזה יהיה הכי טוב שאפשר. אף פעם לא אשכח איך כאשר עלה הרעיון שהוא יפיק אותי, לואי כמו לואי נסע עד מעלות כדי לשמוע אותי בהופעה. כנראה, הוא זיהה איזשהו פוטנציאל. זכיתי שהוא עובד איתי מזה ארבעה אלבומים וידו עודנו נטויה".

אחרי ככלות הכל את, הצברית בבסיסך, תמשיכי לשיר באנגלית בלבד?
"אני יכולה לשיר בעברית, אבל שפת האם שלי, השגורה יותר בפי, היא אנגלית. האמת היא שבמופע ההשקה אבצע בעברית אחד משירי האלבום שתרגמנו. כלומר, אני לא פוסלת לשיר בעברית, אבל אני סבורה שהערך המוסף שלי במוזיקה היא האנגלית, דווקא, השפה שאיתה גדלתי".

עם אלבומך הרביעי את מרגישה בחלום?
"כנראה, אני כבר מעבר לחלום..." 

להב ואבן זוהר (צילום: גל אלי)
להב ואבן זוהר (צילום: גל אלי)