בתום דיונים רבים עם גורמי המקצוע באוצר והביטוח הלאומי, שר האוצר, ישראל כ"ץ, סיכם היום (שלישי) על תכנית ליציאה המדורגת מרשת הביטחון לשלב שלאחר יוני הקרוב. זאת, לאור מגמת הנתונים הכלכליים החיוביים ובחלוף כשלושה חודשים מהסרת המגבלות הבריאותיות של נגיף הקורונה.

במסגרת התכנית הוחלט על שורת צעדים שמטרתם הגברת הפעילות של שוק התעסוקה והמשך תמיכה בהתאוששות המשק מהמשבר. ביניהם, הארכת הזכאות לדמי אבטלה למובטלים מעל גיל 28 או למובטלים עם ילדים, זאת באופן דיפרנציאלי לפי גיל ומספר הילדים וכן הארכת מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה. בתוך כך, לא תוארך הזכאות בקרב מובטלים מתחת לגיל 28 ללא ילדים.

בנוסף לכך, על מנת לתת מענה לאוכלוסייה החלשה אשר זכאית לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות יימשך תשלום כפל הקצבאות עד לסוף השנה ותוארך האפשרות למימוש המענק למובטלים ותיקים שיחזרו לעבודה עד סוף יוני. בתוך כך, יינתן מענק למעסיקים ("שובר למעסיק") שיקלטו אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה תקופה ארוכה בשווי 20% משכר הברוטו.

כ"ץ מסר כי "המשק הישראלי ממשיך במגמת התאוששות מרשימה בעוד מדינות מתקדמות עוד נאבקות לצאת מהמשבר. על כך מעידים הנתונים הכלכליים החיוביים שנמדדו, ובהם הגידול בתחזית הצמיחה, מגמת הירידה בגירעון והעלייה בהכנסות, הגידול בצריכה הפרטית ובפדיונות האשראי, וכן מגמת הירידה בנתוני האבטלה. אלה מזכים את כלכלת ישראל בשבחים מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות, והם תוצאה של מדיניות כלכלית אחראית אותה הובלתי".

הוא הוסיף כי "אני גאה בהובלת המשק בתקופה קשה זו, ומברך על כך שזכיתי להוביל כעת את היציאה המדורגת מהמשבר. התוכנית תסייע לנו לתמוך בשוק התעסוקה המתאושש ולעודד חזרת עובדים נוספים למעגל העבודה, ובמקביל לתת ודאות בתקופת הביניים למי שעדיין סופגים את נזקי המשבר. נמשיך לפעול עד חזרת המשק הישראלי למסלול של צמיחה".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, התייחס גם הוא לדברים: "נתוני הלמ"ס הוכיחו מה שטענו במשך כל הדרך – מי שאיבד את פרנסתו בתקופת משבר הקורונה משווע לחזור לעבודה. עם זאת, המשכנו וטענו כי יש לשים דגש על אוכלוסיות בגילאי 35 ומעלה שמתקשות למצוא עבודה, וברור כי לא ניתן להשאיר את אותן ללא מענה".

עוד אמר כי "תקופת הפוסט קורונה היא גם תקופה שלא נראתה בישראל ויש לה השלכות מרחיקות לכת שאנו עוד נדרש לתת עליהן את הדעת ולקדם חקיקה שתסדיר ותסייע למי שזקוק לכך".