יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כי עלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה. לפיד לנשיא: "הממשלה תעשה ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית".

לאחר השיחה עם ריבלין ועל פי הוראות חוק יסוד הממשלה, נשלחה הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין בה הודיע לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה.
לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שהצליח להרכיב ממשלה.

לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי: "הודעתי כעת לכבוד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כי עלה בידי לסיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה. אני מתחייב, כי הממשלה הזו תעבוד בשירותם של כלל אזרחי ישראל, אלה שהצביעו עבורה ואלו שלא. היא תכבד את מתנגדיה ותעשה ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית".

בעקבות ההכרזה, אמרה ח"כ מרב מיכאלי, בהצהרה לתקשורת כי "עשינו היסטוריה, קיימנו את ההבטחה שלנו". היא הוסיפה כי "הסכמתי למצב שבו יש בכל עת נוכחות של העבודה בוועדה למינוי, וכן ועדת החוקה תהיה בידי מפלגת העבודה". 

לצד כך, עיקרי ההישגים של מפלגת העבודה בהסכם עם לפיד הם: ראשות ועדת חוקה, ראשות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה. וכן 
נציג מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים לאורך כל הקדנציה, שרה ברוטציה בקדנציה השניה בוועדה למינוי שופטים, סגן שר (טרם הוחלט איזה), שני חברי קבינט ביטחוני. בנוסף, תקבל המפלגה שלושה תיקי שרים - תחבורה, בט"פ ותפוצות.

ריבלין מקבל את השיחה מלפיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ריבלין מקבל את השיחה מלפיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

קודם לכן, כל סיעות גוש השינוי חתמו על המסמך המאפשר ללפיד, להודיע שעלה בידו להרכיב ממשלה. ביניהם, יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, שחתמו על מסמך המאפשר ללפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" לאחר שהגיעו לסיכומים במו"מ. בנוסף,חתמו המפלגות על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת האחדות.

במסגרת ההסכם הקואליציוני בין תקווה חדשה לבין יש עתיד וימינה סוכם על שורה של רפורמות והישגים כלכליים-חברתיים. בין היתר סיכמו הצדדים על פיצול תפקיד היועמ"ש, רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט, העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי, הקמה אוניברסיטה בגליל, רפורמת קנאביס, הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C וכן אישור לשיווק 300,000 יחידות דיור כולל כמות משמעותית של דירות עם מחירי בר-השגה. 

עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם הקואליציוני (צילום: דוברות רע''מ)
עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם הקואליציוני (צילום: דוברות רע''מ)

לפני כן, פגישה משולשת בין נפתלי בנט, גדעון סער ומנסור עבאס התקיימה בכפר המכבייה. על הפרק בפגישה זו עמדו הכפרים הלא מוכרים בנגב וחוק קמיניץ. בתוך כך, גורמים בגוש השינוי מסרו כי ההחלטה כעת בידי מרב מיכאלי, "הכל על הכתפיים שלה".

בעקבות הדברים, ח"כ מרב מיכאלי פנתה ללפיד בבקשה לכנס בשעה 22:30 את ראשי מפלגות המרכז-שמאל לקבלת החלטת ראשי הגוש בעניין נציג הגוש בוועדה למינוי שופטים.

בתוך כך, על רקע דיווחים כי ח"כ ניר אורבך (ימינה) צפוי להתנגד לממשלת השינוי, פרסם ח"כ מיקי זוהר בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני רוצה להאמין בניר אורבך ועידית סילמן, הם עוד יכולים להציל את המצב. נותרה בי תקווה וציפייה קלושה שהם יילכו עם האמת שלהם כמו שיקלי. זו שעת המבחן שלהם שתירשם בדפי ההיסטוריה של עם ישראל לנצח נצחים".

קודם לכן, על פי דיווחים מועצת השורא אישרה לעבאס לחתום על הצהרת לפיד שעלה בידו להרכיב ממשלה. לצד זאת, עבאס נשמע אופטימי כשאמר בכפר המכביה: "היו הסכמות על חלק מהדברים, נשאר לנו לסגור עוד כמה דברים. בסיום הפגישה נחליט אם לחתום ללפיד״.

מנסור עבאס בסיום פגישה עם גוש השינוי, צילום אבשלום שושני

בתוך כך, ח"כ מרב מיכאלי אישרה כי היא מוכנה לפשרה בעניין רוטציה על הכהונה בועדה למינוי שופטים, וכי במחצית שבה ראש הממשלה הוא בנט היא תכהן כשרה. לדבריה, על פי הפשרה במחצית השניה בה לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. שקד השיבה בשלילה להצעתה. 

מוקדם יותר, חברי "גוש השינוי" הסכימו הערב (רביעי) על שינויים בהרכב הממשלה בחציה השני של הקדנציה, כך שבתקופה בה יאיר לפיד יכהן כראש הממשלה, ח"כ איילת שקד (ימינה) תכהן כשרת המשפטים. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, שיכהן כשר המשפטים בחציה הראשון של הקדנציה, יעבור למשרד החוץ אותו יפנה לפיד, ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, יכהן כשר הפנים וכראש הממשלה החליפי. מי שהציע את הצעת הפשרה היה בנט, וכל הצדדים הסכימו לכך.

קודם לכן הסכימה שקד להצעת פשרה בוויכוח על הוועדה למינוי שופטים, לפיה תתקיים רוטציה בחברות בוועדה בינה ובין יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי. מיכאלי טרם השיבה להצעה, שעשויה לפתור את אחת המחלוקות העיקריות שנותרו בדרך להקמת הממשלה. גורמים בעבודה מסרו בתגובה: "זה עוד ספין ברצף הספינים. אנחנו מנהלים מו"מ מול לפיד וההסכמים איתו עומדים בעינם".

מימינה נמסר: "בחצי הראשון של הקדנציה, כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כאשר לפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח״כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו".

במקביל, פעילים וח"כים מהליכוד מפגינים מול אולם הדיונים בכפר המכביה נגד הקמת ממשלת השינוי.

הפגנת הימין נגד ממשלת השינוי (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הימין נגד ממשלת השינוי (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, בגוש השינוי עלו טענות לפיהן "רע"מ הפכה ל'טראבלמייקר' אמיתית בעוד חבריה ממשיכים להעלות דרישות חדשות". בכיר בגוש הוסיף: "החזיתות ידועות - איילת שקד ורע"מ. צריך לחכות". 

בהמשך אמר, "הייתי שמח להתבדות, אבל אתמול בכפר המכביה ראינו את שקד ואת מנסור עבאס יושבים ומדברים כזוג ידידים, והיום עבאס מעלה דרישות ומערים קשיים. עושה רושם שכל זה לא מקרי ואנו עדים למשהו שהוא מעבר למיקוח של הרגע האחרון".

בתוך כך התראיין יו"ר רע''מ לערוץ 12 ואמר כי "אין שום שינוי בעמדות שלנו. מזה שנה אנו מעלים שיח אזרחי. רוצים פתרון כמו מצוקת הדיור, גם בנושא הסדר מעמד של הישובים הלא מוכרים בנגב כדי שנוכל לספק להם שרותי רווחה בריאות וכו'. אנו צמודים לעקרון הזה. הדרישות שלנו ברורות וידיעות. הן לא קשות".

כאשר נשאל מה נתניהו הציע לו הבוקר, השיב עבאס: "לא פחות ממה שמפורסם. אנו רוצים שתקום ממשלה תיתן מענה גם לחברה הערבית. אני מקווה שתקום ממשלה בינתיים זה לא תלוי בנו. אני מקווה שהצד השני יקבל את הדרישות שלנו ויענה להן כי זה צורך חיוני לאזרחי המדינה".

לפי גורמים המעורבים במשא ומתן, אשר דבריהם פורסמו בוואלה! רע"מ דורשים את ביטול חוק קמיניץ, דבר לו מפלגות הימין לא מוכנות. בנוסף, המפלגה דורשת הסדרה של מספר דו ספרתי של יישובים בלתי מוכרים בנגב, בעוד מפלגות הימין בגוש לא מוכנות ליותר משלושה בלבד. 

מנסור עבאס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנוסף, מפלגות העבודה ויש עתיד הודיעו כי הגיעו לסיכום על קווי היסוד של הממשלה: "בהמשך להסכמות משבוע שעבר אודות קווי היסוד והרכב הממשלה החדשה ובהתאם לסיכומים שהושגו ביממה האחרונה, יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי נתנה הסכמתה ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא ש״עלה בידו״ להרכיב ממשלה".

בתוך כך דווח ב"כאן" כי שרת התחבורה מירי רגב אמרה מחוץ לכפר המכביה: "שיקרו אתכם. בנט עשה את ההונאה הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה, הוא המיידוף של הפוליטיקה הישראלית. המחנה הלאומי צריך להתעורר, גנבו לכם את הקול. אפשר להתפכח, יש על מה לדבר".

הבוקר היה נדמה כי ההכרזה על הקמת הממשלה קרובה מתמיד, כשגורם בגוש השינוי אמר כי "במהלך הלילה הושגה התקדמות במרבית התחומים, למעט ההתעקשות של שקד על מקום בוועדה למינוי שופטים". הוא הדגיש: "עכשיו זה תלוי בבנט ושקד. כל השאר מוכן". ביש עתיד ממשיכים לתת גיבוי מלא לסיכום לפיו בוועדה למינוי שופטים יכהנו שני שרים - שר המשפטים המיועד גדעון סער ויו"ר העבודה מרב מיכאלי. השיחות צפויות להימשך גם הבוקר.