"לירח ובחזרה": איש העסקים והפילנתרופ הישראלי, מייסד SpaceIL ו-Amdocs מוריס קאהן, השתתף היום (רביעי) בפורום ההשקעות הגלובלי 2021 של ג'רוזלם פוסט (Jerusalem Post) וחאליג' טיימס (khaleej times). קאהן אמר כי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות צריכות להקים תוכנית חלל משותפת: "אני לא יכול לחשוב על שום דבר טוב יותר, זה יהיה נפלא אם נוכל לפתח תוכנית חלל שתהווה שילוב של ישראל והעולם הערבי".

"אברך על כך אם זה יתאים לתוכנית שיש לאמירויות, יש להם תוכנית שאפתנית", הוסיף קאהן, שאמר כי "יוזמה משותפת כזו תהיה הישג השיא שלי בכל הקשור למעורבותי בתחום החלל".

גם איחוד האמירויות הערביות וגם ישראל נושאות את עיניהן לכוכבים, ומתגאות בתוכניות החלל המתקדמות ביותר במזרח התיכון. החללית החדשה של אבו דאבי הגיעה למסלול של מאדים בפברואר השנה, בזמן שישראל נכנסה למסלול הירח בשנת 2019, אך החללית הלא מאוישת הקטנה שלה, "בראשית", התרסקה עם נחיתתה על הירח בשנת 2019.

פרויקט "בראשית", שמאחוריו עמדה SpaceIL ללא כוונת רווח, הוא יוזמת החלל הפרטית הראשונה. קאהן, כאמור, משמש כיו"ר SpaceIL והיה אחד התורמים העיקריים למשימה בשנת 2019, שעל פי ההערכות שווייה נאמד ב-100 מיליון דולר.

הסכם הנורמליזציה בין שתי המדינות בשנה שעברה פתח את הדרך למיזמים משותפים, ואיחוד האמירויות הערביות בחנה השתתפות אפשרית בתוכנית "בראשית".

למעשה, ההתחייבות של איחוד האמירויות הערביות, בהשקעה של 10 מיליארד דולר בישראל, כוללת ייעוד כספים לפרויקטים בחלל. תוכניות הושקו בתוך חודשים למשימה החדשה, "בראשית 2", במטרה לחזור לירח, ותאריך היעד (2024) כבר נקבע. "SpaceIL החליטה להשיק את בראשית 2", אמר קאהן בכנס.

"כשאמרו שהחללית שהשקנו התרסקה אמרתי שהיא לא התרסקה, הייתה לה נחיתה קשה. הפעם יש לנו חללית שתקיף את הירח במשך שנתיים או שלוש", אמר. קאהן הסביר כי הוא יאסוף נתונים מדעיים, וציין שיש לו שתי חלליות קטנות יותר שיצורפו.

תוכנית הירח של SpaceIL בוצעה בשיתוף הממשלה, כולל סוכנות החלל הישראלית והתעשיות האוויריות בישראל. קאהן גם דיבר על תוכנית בה תמך, שכללה מחקר גנטי עם הבדואים בישראל, מה שסייע להפחתת אחוזי התמותה של תינוקות ב-35%. "אפשר להתאים זאת לאיחוד האמירויות", אמר קאהן בהקשר זה, "יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לאיחוד האמירויות".