מצעד הגאווה ה-19 בירושלים יצא לדרך היום (חמישי) בהשתתפות כ-7,500 אנשים. האירוע התחיל בגן הפעמון, ועבר דרך רחוב קינג' גורג' עד גן העצמאות, שם הסתיימה ללא אירועים חריגים. במקביל, נערכה הפגנה נגד המצעד בסמוך לציר הצעדה. כלל הרחובות שנחסמו נפתחו לתנועה. 

במהלך ההתכנסות בגן הפעמון נשא דברים שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, ואמר כי "האיחוד האירופי הוא תומך ותיק של זכויות להט"ב. ב-11 במרץ, הפרלמנט האירופי אימץ החלטה שגינתה כל סוג של אלימות או אפליה כנגד בני אדם על רקע מינם או נטייתם המינית".

"ברוח זו, הכרזנו על האיחוד האירופי כולו כ'אזור חירות להט"ב'. אך מילים אינן מספיקות. אנו זקוקים לפעולות. זו הסיבה שבנובמבר השיקה הנציבות האירופית את 'אסטרטגיית שוויון הלהט"ב' החדשה שלה, שתקדם באופן אקטיבי ותגן על זכויות האדם של להט"בים. אנו נעבוד עם כל שותפינו, בתוך האיחוד ומחוצה לו, על מנת להגן על זכויות האדם של להט"בים ועל מנת לקדם את השוויון ואת הכבוד לגיוון".

נעם יבין, יו"ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, אמר: "אחרי שנה מאוד מורכבת עבור כולנו, שנה שבה הוכחה שוב הנחיצות של מרחב כמו הבית הפתוח בירושלים, אנחנו מאושרות לצעוד שוב ברחובות העיר שלנו בשילוב מושלם של מחאה וחגיגה. הפגנות הנגד וקריאות הגנאי מצד גורמים קיצוניים לא יזיזו אותנו מן המטרה אליה אנו חותרות שהיא להרים דגל של שינוי עבור ירושלים ולהנכיח את הקהילה הגאה בעיר. אני שמחה ומודה לכל מי שהצטרף אלינו היום במאבק החשוב שלנו בבירה".

אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות מסר: "אלפי המשתתפים היום במצעד הגאווה והסובלנות לצד הגידול בפעילות הבית הפתוח בשנה האחרונה, ממחישים את החשיבות שלנו עבור הקהילה הגאה בעיר. אך המאבק שלנו לשוויון עדיין לא תם ואין זה מפתיע שירושלים דורגה במיקום נמוך מאוד במדד הגאווה האחרון. כקהילה עלינו להמשיך ולהיאבק על הנראות והנוכחות שלנו בעיר ולהתמודד עם האפליה התקציבית לה אנו זוכים מצד העירייה. אנו נמשיך לעבוד עבור הקהילה ולתפוס את המקום שלנו במרחב הירושלמי כי אנחנו כאן כדי להישאר".

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: רונית בצלאל)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: רונית בצלאל)

אמש השלימה המשטרה את היערכותה לקראת המצעד כשאלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול, מתנדבים וכוחות נוספות ייפרסו לשמירה על הסדר הציבורי ועל מהלכה התקין של הצעדה. כחלק מהיערכות, נעצרו במהלך הלילה שני קטינים בני 17 בחשד שתלו שליטים בגנות המצעד. ברשותם נתפסו שלטים נוספים. מהמשטרה נמסר: "היערכות המשטרה נמשכת במאמץ נרחב לקיומו של המצעד באופן תקין ולשמירה על הסדר הציבורי לאורכו".

כוננות שיא במשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
כוננות שיא במשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

בשעות הצהריים נחסמו לתנועה רחובות הצעדה: רח' קרן היסוד, פלומר, רח' קינג ג'ורג', רח' הלל ורח' מנשה בן ישראל. בנוסף יסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם כולל רחוב אגרון, הילל, קינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד רח' בארי, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזורוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד לשני הכיוונים. 

כמו כן, נחסמו גם הרחובות הבאים: דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, חט׳ הצנחנים (מהכניסה למנהרת צה״ל עד שלמה המלך כולל), רח' יצחק קריב ודוד רמז, אמיל בוטה ואליה שמע.