פסטיבל הג'אז הבינלאומי ה-7 בירושלים, מבית היוצר של פסטיבל ישראל בשיתוף מוזיאון ישראל ובניהולו האמנותי של החצוצרן הבינלאומי אבישי כהן יתקיים בהמשך החודש בגן הפסלים של מוזיאון ישראל. הפסטיבל הקרוב, שהנו כולו ישראלי, מורכב מהפקות מקור מיוחדות שיתקיימו על במות רשמיות, יתמזגו עם השטח, יקרו תוך כדי תנועה, עם האמנות ובינה. השיטוט הלילי בין המוזיקה, הפסלים, העצים ושבילי הפיות ברחבי גן הפסלים מאפשרים מפגש אינטימי בין הקהל לבין האמנים המשתפים את עולמם הפנימי והתרבותי. 

הפסטיבל חוקר את גבולות הג׳אז ומאתגר אותם, מגדיר את העולם שמסביבו כעולם של חופש, אלתור, נגינה משותפת ואהבה אינסופית למוזיקה. בתוך העולם הזה הרבה סגנונות מוזיקליים חיים בשלום ומייצרים פסטיבל אחד שלם שמלא בכל טוב. שתי רצועות נפרדות יפתחו וינעלו כל ערב במופעים מיוחדים אליהן יתקבץ הקהל ביחד, כאשר בין לבין יתקיימו ברחבי הגן מופעים והתרחשויות מסגנונות ועולמות מוזיקליים מגוונים.

רצועת קשרי רוח: בלב פסטיבל הג׳אז מונח עוד פרק בפרויקט הדגל של פסטיבל ישראל, המצדיע ליצירה ישראלית בשדה האמנות המקומי לדורותיו. במסגרת זו שלוש יצירות מקור שמחדדות ומהדהדות באור אקטואלי שלוש יצירות ישראליות אייקוניות שהיוו להן השראה - סיפור אמנותי ישראלי רב דורי של מוזיקה, ספוקן וורד ספרות וקולנוע. רצועת לייב: הסיפור שלא סופר: שלושה מופעי מקור של במאי ואמן מוזיקלי בהשראת יצירת אמנות, בליווי אוצרי מוזיאון ישראל. 

עוד ברחבי המוזיאון: מופעי במה, קולות צפים והתרחשויות: מופעי במה בשטח הגן, מסעות מסתוריים במבוכי בטון מלאים בפסלים והתרחשויות בהיכל הספר, סביב דגם ירושלים מבית שני ומופעים מאולתרים ברחבי הגן. לדברי המנהל האמנותי אבישי כהן הפסטיבל הוא נקודת אור בתוך החושך: "מתוכנן לנו פסטיבל שונה מאד מכל מה שהיה בעבר, הכולל הפקות מקור, מופעי וידאו, קשרי רוח ועוד הופעות של מיטב נגני הג׳אז של ארצנו, ביניהם אלה השוהים עתה פה במקום להסתובב על מיטב הבמות ברחבי העולם".

במסגרת רצועת 'קשרי רוח' יגיע הדואו הבינלאומי של הצ׳לנית מאיה בלזיצמן והמתופף מתן אפרת במופע שיצרו בהשראת 'מעשה בחמישה בלונים'. הפסנתרן הבינלאומי שי מאסטרו מהפסנתרנים הבולטים והמבטיחים בדורו והטריו שלו  במופע הצולל אל הרפתקה רב תחומית בעקבות הרומן 'שתיים דובים' מאת מאיר שלו.  

גלעד כהנא מעלה מופע מיוחד וחד פעמי של 'חתירה אל ההווה', במהלכו יאלתר פריסטייל על ביטים של המוזיקאי והמפיק גיא מוזס בליווי המתופף נדב לוזיה על סט אלקטרוני, סביב סיפור משפחתו של עמוס עוז בספר ובסרט  'סיפור על אהבה וחושך', בו הוא עצמו שיחק את אביו של עמוס הצעיר.

גלעד כהנא (צילום: חד עין)
גלעד כהנא (צילום: חד עין)

במסגרת רצועת לייב/ויז'ואל: 'הסיפור שלא סופר', הבימאית בילי לוי-נובלמן וההרכב שעטנז של תמיר מוסקט ואורי קפלן (בלקן ביט בוקס), יחד עם איתמר ציגלר על בס ואורי בראונר כינרות – גיטרות, יעלו מופע מהפנט המשלב את הטירוף המוזיקלי ביצירת וידיאו סביב עבודתו של אניש קאפור ופריטים מגלריית אמנות אפריקה ואוקיאניה של מוזיאון ישראל. עוד באותה מסגרת הבימאי עדן כליף והצמד רד אקסס במופע המשלב אלקטרוניקה  ואנימציה בשילוב ובהשראת יצירות מתוך תערוכת האמן יעקב קאופמן ׳ 1001 דמויות׳ המוצגת באגף הנוער של מוזיאון ישראל. 

הבימאי גיא נחום לוי והמוזיקאי שוזין במסע משותף ברחבי המוזיאון, מופע מוזיקה וסרט מקוריים המשלבים תסריט ולחנים פרי מוחם הקודח בהשראת חללי מוזיאון ישראל ויצירות מתוך אגף ארכיאולוגיה.

עוד בפסטיבל מבחר מופעי במה, בהם הטריו של מאיה דוניץ במופע לרגל יציאת אלבום שנוצר בשיתוף פעולה עם המפיק ריג׳ויסר, הבסיסט ברק מורי והמתופף אמיר ברסלר, שמתארחים בו גם אבישי כהן בחצוצרה ודוד למואן בקול. מוקדש באהבה לפסנתרן עמית גולן והמלחינה ומאסטרית המבירה מזימבבואה צ׳יוואניסו מאראירה.

חגי ביליצקי ו- Tarabass בבכורה ירושלמית לפרויקט חדש, עם טובי הנגנים בסצנת המוזיקה הערבית בירושלים. בהשתתפות חגי ביליצקי- קונטרבס ולחנים, אלעד לוי – כינור, יוסף זועבי- עוד, אליאס חדוב- בוזוק, סהר דוד - חליל נאי, הלל אמסלם - כלי הקשה ולב אלמן- כלי הקשה.

רביעיית ניגון- שחבריה הם תום לב - סקסופון אלט, סופרן, שירה , עופר שניידר – קונטרבס, משה אלמכייס – פסנתר, יוסי לוי – תופים, היא הרכב ג'אז מקורי היוצר מוזיקה יהודית חדשה וקצבית עם הרבה נשמה. 'ניגון' ינגנו בפסטיבל עיבודים עכשוויים לניגונים חסידיים המשלבים פאנק, ג'אנגל ובלקן.

אביתר סליבניק ואלכסנדר לוין - המתופף והסקסופוניסט יציגו חומרים מוזיקליים מקוריים שמביאים לידי ביטוי שנים של יצירה אינדיבידואלית ונגינה משותפת. סקסופון - אלכסנדר  לוין, פסנתר - תום אורן ,בס - יונתן לוי , תופים - אביתר סליבניק.

הלל סאלם ואסף יוריה - במופע שיצרו מיוחד לפסטיבל הם ינגנו יצירות חדשות פרי עטם בהשראת מועדוני הג'אז וחיי הלילה של ניו יורק. אסף יוריה – סקסופון, הלל סאלם – חצוצרה, קטיה טובול – פסנתר, יונתן לוי – בס, עופרי נחמיה – תופים.

רביעיית יונתן וולצ׳וק במופע Elevation, יוצאת למחוזות חדשים ומרגשים עם  אביתר סליבניק המתופף ועילם פרידלנדר הבסיסט.  יונתן וולצ'וק-טרומבון, יונתן ריקליס-פסנתר, עילם פרידלנדר-באס, אביתר סליבניק-תופים.

Rosa & the Salmons, ההרכב במופע של שירים מקוריים המושפעים מאר-אנ-בי, ניו סואול וג׳אז, ומתאפיינים בסאונד חם וצבעוני. המלודיות והגרוב של ההרכב מפגישים בין וירטואוזיות לפשטות, בין רטרו למודרניות ויוצרים סאונד ייחודי מלא בכיף ושמחה. חברי ההרכב: רוזה סלמון - שירה וקונטראבס, סאן מייליך - גיטרה ושירה, חיים פסקוף - תופים ושירה + נעם דורמבוס- טנור, חן עמר- סופרן נימרוד קץ- טרומבון. 

Overstand -אפיפרה- יובל חבקין aka רג׳יוסר (קלידים) ניתאי הרשקוביץ (קלידים), אמיר ברסלר (תופים) ויונתן אלבלק (בס) במופע פוסט-ג׳אזי, אלקטרוני ומסתורי בעקבות אלבום הבכורה  Overstand.

סיון טלמור - מהיוצרות המסקרנות והמבטיחות של השנים האחרונות מגיעה לפסטיבל למופע אינטימי בעקבות שני אלבומיה החדשים שיראו אור בקרוב בעברית. גל דה פז מארחת את הפיראטיות במופע חדש שמחבר בין החומרים של גל ונגינת המארצ׳ינג הסגנונית של הפיראטיות מקבל את מקומו על הטונים החתרניים של הרוקנרול. יוסי פיין מארח את אורית טשומה, במופע סולו עם המקצבים הרעננים ביותר והסולמות שמטפסים הכי גבוה. פיין יארח את את אורית טשומה חדת הלשון והביט מעולם השירה המדוברת. טריו עופר מזרחי מביא מוזיקה קווקזית, טורקית, הודית וג'אז, שזורה לכדי דיאלוג מפעים. נגנים: עופר מזרחי - לחנים, גיטרת הלוויתן, חצוצרה ושירה,  מאיו שבירו צ'לו, מירון סרויה - קונטרבס.

הלילות הקרירים בגן הפסלים והמוזיקה המאתגרת הם סיבה מצוינת להגיע וליהנות השנה מפסטיבל שכולו יעמוד בסימן חיבורים, קבלה ותקווה ימים טובים.

 22-24.6, למידע ורכישת כרטיסים: www.jerusalemjazzfestival.org.il