היי־אז, בשנת 2000, התקבצו קומץ בשלניות חובבות אך עם פז"ם ופתחו את בתיהן עבור המטיילים שעברו באזור מטה יהודה. 21 שנים עברו מאז, ומה שהתחיל כיוזמה קטנה, הפך לפסטיבל גדול שמאגד בשלנים, יצרנים, חקלאים, יקבים, בתי בד ומבשלות בירה. כעת, אחרי שנה לא פשוטה, הפסטיבל חוזר ויתפרש על פני ארבעה שבועות (9.6־3.7), בעיקר בסופי השבוע. בימי רביעי וחמישי, למשל, יתקיימו "סיורים קולינריים לעת שקיעה" - סיורים מודרכים, שייצאו כאשר הטמפרטורות נוחות יותר, ובמהלכם תוכלו לפגוש אנשי אוכל מובילים, ליהנות מטעימות של הקולינריה במטה יהודה ולפגוש יוצרים מקומיים. במיוחד לרגל הפסטיבל יתקיימו סדנאות במטבח הפרטי של נשים מרתקות העומדות מאחורי מסעדות באזור. הצטרפו אלינו לכמה תחנות מומלצות באזור הפסטיבל:

בראנץ' טורקי בעמינדב
בין הנופים עוצרי הנשימה של הרי ירושלים, בלב מושב עמינדב השקט, נמצא ביתם של לבנת ואבי אוחיון. בני הזוג המקסימים עוסקים כבר שנים בתחום הטקסטיל ולאחרונה החליטו להקדיש נתח נכבד מזמנם גם לאירוח. השניים עורכים בחצר המטופחת שלהם ארוחות בראנץ' וארוחות ערב בסגנון טורקי. בימות הפסטיבל, בכל יום חמישי בערב ובימי שישי, משעות הצהריים המוקדמות ועד כניסת השבת, הם מזמינים את המטיילים להתארח בחצרם באווירה ים תיכונית, הכוללת ארוחה בסגנון בראנץ', עם מאפים טורקיים מעשה ידיה של לבנת, סלטים, ממרח סקורדליה משובח, סלט טורקי, סלטי מנגולד, פלפלים קלויים, חציל בשמנת, מטבלים, סטייק כרוב, סלט עלים וסלט עגבניות. בסיום הארוחה מוגשים קפה ותה, עוגת גבינה ועוגת סולת תפוז. חובבי האלכוהול יוכלו ליהנות גם מקוקטייל אבטיח, ערק נענע מרענן.

מחיר: 280 שקלים לזוג לארוחה; 200 שקלים לסל פיקניק זוגי
טלפון: 054-2868162 / 054-2886816 (בתיאום מראש)



כשחקלאות פוגשת אקסטרים
במושב זכריה שבעמק האלה, בין השדות החקלאיים ללולי התרנגולות, מסתתרת הרפתקה אקסטרימית המשלבת נסיעה בכלי רכב חשמלי וביקור בחממות. החוויה מתאימה לצעירים ולמבוגרים ולוקחת את המטיילים היישר לתוך חממות החקלאים בעזרת נסיעה על גבי איזי ריידר, בין ערוגות העגבניות לפלפלים המתוקים, ומשם אל כמה מנקודות התצפית המרהיבות של עמק האלה. כחלק מהחוויה, תוכלו לטעום מהירקות הצבעוניים (משתנה בהתאם לעונה), ואפילו לעצור לארוחת שקשוקה צבעונית מהירקות שנקטפו.

מחיר: 190 שקלים לאדם לסיור של שעה וחצי; 270 שקלים לאדם לסיור של שלוש שעות במסלול השקשוקה, כולל ארוחה (מינימום עשרה משתתפים)
טלפון: 050-9919932 (בתיאום מראש, מספר המשתתפים מוגבל). הרקפת 34, מושב זכריה



הלחמים של ברדלי
אזור מטה יהודה שופע יצרני בוטיק קטנים, שמביאים את ההתמחות שלהם לדרגת אומנות. אחד מהם הוא האופה אורן שמואלי, בעל המאפייה "ברדלי" בשריגים. שמואלי, עובד סוציאלי במקצועו, הגיע לעיסוק בבצק לגמרי במקרה. לפני מספר שנים הוא הכיר אופה לחם גרמני וממנו התחיל ללמוד. מה שהחל כתחביב, הפך לעיסוק של ממש, ולפני חמש שנים הוא החל ללמד אפייה אורגנית בהולנד. כמו רבים, שנת הקורונה גרמה לו לשנות את סדרי העדיפויות, וכיום הוא מתמקד בעיקר באפיית לחמים בהתפחה מסורתית, לחמי שאור, לחמי כוסמין, לחם כפרי, לחם צרפתי ואפילו מאפים יווניים. בימי חמישי הוא מכין גם פיצה איטלקית בסגנון נאפולי.

אורן שמואלי (צילום: מישל שרעבי)
אורן שמואלי (צילום: מישל שרעבי)


בימי חמישי־שישי במהלך הפסטיבל הוא יפתח את המאפייה ומבטיח להכין פוקאצ׳ה טורקית. אם אתם רוצים להעמיק את הידע ולא רק את הבטן, ייערכו גם שתי סדנאות אפייה: אחת של פוקצ'ה ואחת של פיצות, שבסופן ארוחות פחמימות מושחתות. בימי שני יוגש תפריט מצומצם, כך שאם אתם מטיילים באזור, אפשר לבוא לאכול.

מחיר: 175 שקלים לסדנה
טלפון: 050-5753548 (בתיאום מראש). כרמים 9, שריגים


גבינות על הדרך
עדיין במושב שריגים, לא הרחק מ"ברדלי", תמצאו את המקרר של יעל - מקרר גבינות שבו תמצאו גבינות צאן ומעדנים, עוגות, ריבות, מטבלים וקרקרים. בסופי שבוע יש גם לחמי מחמצת ויינות. הקנייה מהמקרר היא בשירות עצמי, על בסיס שיטת אמון: אתם לוקחים מה שאתם רוצים ומשאירים כסף בקופה. על המדפים לצד המקרר יש גם סלי פיקניק ממרוקו, שבהם אתם יכולים לארוז סל פיקניק אישי.

טלפון: 054־5987231. הגפנים 6, שריגים



טוסקנה פינת מטה יהודה
אצל נטלי אבו פונטנה, שפית קונדיטורית בעלת למעלה מ־30 שנות ניסיון, תוכלו ליהנות מארוחה בת שש־שבע מנות בסגנון טוסקני. בין המנות: ריזוטו, סלמון בזיגוג תפוזים, ניוקי מבצק רבוך ופטיפורים מעשה ידיה, והכל בליווי יין מקומי. נטלי, עולה מצרפת שהקימה בארץ קייטרינג מצליח, למדה בישול ומסעדנות בקורדון בלו. בביתה במושב נחושה, במרפסת המשקיפה אל פארק עדולם, היא מארחת קבוצות של עד 40 איש לארוחות בטכניקות בישול צרפתי, אך עם ניחוחות איטלקיים. במהלך השנה היא מציעה ארוחות בראנץ' מוקפדות, ארוחות בהתאמה אישית וסלי פיקניק בתיאום מראש.

מחיר: 450 שקלים לזוג
טלפון: 055-6670749 (בתיאום מראש)



יין ביקב ספרה
בגבעת ישעיהו נמצא יקב ספרה (SPHERA), יקב בוטיק שמתמחה ביינות לבנים. את היקב, שכבר זכה להכרה עולמית, הקים היינן דורון רב הון יחד עם אשתו סימה. יחד עם בני המשפחה הם מנהלים את היקב המשפחתי. כל פרט ביקב הוקם מתוך חשיבה על ייצור של יינות לבנים, ואפשר לראות את הנגיעה הייחודית של דורון בכל פרט ובעיקר ביינות המצוינים. ביקב הוא יוצר חמישה סוגי יין לבן, בלנדים ויינות זניים.

המבקרים ביקב יכולים לבחור במסלול טעימות של ארבעה יינות מסדרת WHITE CONCEPTS, בעלת מניפה עשירה של טעמים: סוביניון בלאן שנת 2020, ריזלינג 2020, שרדונה 2020 ו־FIRST PAGE - בלנד של סמיון, שאנין בלאן ורוסאן. הטעימה מגיעה בליווי של צלחת גבינות, ירקות ולחמים. הכל תוצרת מקומית, ואפשר גם להגיע ולהרכיב סלסילת פיקניק. 

יקב ספירה (צילום: מישל שרעבי)
יקב ספירה (צילום: מישל שרעבי)


מחיר: 125 שקלים לאדם למסלול טעימות
טלפון: 02-9938577 (בתיאום מראש)