לפני כמה שבועות נתקלתי באייטם משעשע מאחד ממגזיני הקולינריה הידועים בעולם. יינות כתומים, על פי אותו אייטם, הפכו להיות שם דבר בקרב חובבי היין בארה"ב בשנה החולפת, אלא שבעיה גדולה ליוותה את אנשי השיווק והיא שאי אפשר לנקוב מבחינה חוקית ומסחרית בשם המפורש "יין כתום" על התווית. הסיבה? המונח יין כתום, עשוי לבלבל אנשים ולגרום להם להאמין שהיין עשוי מתפוזים.  

עניין של שפה
כישראלית, שמאמינה באינטליגנציה הבסיסית של העם הזה למרות כל מה שעברנו לאורך השנים, אני לא חוששת שיהיו אי אלו הבנות. והעובדה שיינות כתומים הם לא משהו מאד נפוץ לא מטרידה אותי במקרה הזה. אין דובר עברית אחד, גם מבין אלה שלא שתו יין מעולם, שעשוי לחשוב כי הפרדסים הם הכרמים החדשים. אם כי כילדה שגדלה ליד הפרדסים של מקווה ישראל, אני בהחלט יכולה להצטער שזה לא המצב.

תפוזים (צילום: פלאש 90)
תפוזים (צילום: פלאש 90)

מה זה יין כתום
בשבוע שעבר נתתי כאן ספוילר קטן לטרנד שגיליתי לא מזמן והיה טעים לי במיוחד. מדובר ביין שעשוי מענבים לבנים שהותססו עם קליפותיהם. תהליך שדומה לתהליך שעוברים יינות אדומים, אלא רק בזן לבן. כמובן שאל לכם לבלבל עם רוזה, גם אם לעיתים גוון הצבע בכוס יזכיר לכם רוזה מסוגים מסוימים שנוטים לכתמתם. 

למה דווקא כתום
הטעמים של היינות הכתומים יכולים לעיתים להזכיר טעמם של יינות אדומים מסוימים. בלשון מקצועית אפשר לומר שיש להם גוף מלא יותר מיין לבן סטנדרטי, היין הכתום נועז יותר, עבורי אפילו נועז מאד. הוא בעל טעם דומיננטי חד משמעי שאי אפשר לטעות לגביו. אחרי מבחן טעימה אם תשאלו אותי בעיני יין כתום הוא כמו ערק או כוסברה, או שאתם אוהבים אותו או שלא. כך או כך, אני מאד ממליצה לנסות ולו רק בשביל החוויה. אגב, יינות כתומים עדיף לשתות בטמפרטורת החדר ולהמתין קצת או בעגה המקצועית "לתת להם שניה לנשום" אחרי שפותחים את הבקבוק.

יין כתום (צילום: טליה לוין)
יין כתום (צילום: טליה לוין)

הכתומים המומלצים שלי
לפני שבועיים השתפכתי פה על יעקב אוריה, והנה השתפכות נוספת. כי אוריה הוא מחלוצי הז'אנר של היינות הכתומים המיוחדים. הזדמנות לתת לכם עוד המלצה מסדרת אלפא אומגה הפעם אני אלך על שרדונה (ותשכחו כל מה שחשבתם שאתם יודעים על שרדונה) 2018 (אבל יש סדרות שלמות ומשובחות שרק צריך לטעום).

גם יקב בנימינה עשה בסדרת רזרב, רוסאן כתום חמוד לחלוטין עם מחיר מאד עממי, ובהחלט משהו שהייתי פותחת בדרינק של לפנות ערב עם גבינות שמנות. 

שמעתי שמועות שהכתום הוא הלבן החדש בקיץ הקרוב, אני עדיין לא סגורה על כך שיש משהו שיכול להחליף בקיץ המהביל את הנהירה לרוזה ואת השנין בלאן והסוביניון בלאן מסאנסר שמככבים פה כבר עונה שניה. אני בהחלט חושבת שיינות כתומים הם הרבה מעבר לטרנד, ומשהו שהייתי ממליצה לכל מי שרוצה להפתיע עם משהו מקורי כשהוא/היא מגיעים לאיזו ארוחת ערב.