יממה אחרי הודעת יאיר לפיד לנשיא כי “עלה בידו להקים ממשלה”, צצים ועולים סימני שאלה רבים בקרב חברי הקואליציה המסתמנת בנוגע לחלוקת התיקים והתפקידים. במקביל, במפלגת רע"ם חשפו באופן יוצא דופן את ההסכם הקואליציוני שעליו חתמו שלשום בלילה בכפר המכביה.

יאיר לפיד מודיע לנשיא ש"עלה בידו" להרכיב ממשלה

בישראל ביתנו שומרים על שתיקה וממתינים להחלטותיו של ראש המפלגה אביגדור ליברמן. חבילת התיקים שמקבלת המפלגה כוללת את האוצר (ליברמן עצמו) והחקלאות, הנגב והגליל (עודד פורר). על פי שמועות שלא הוכחשו ולא אושרו, ח”כ חמד עמאר צפוי להתמנות לתפקיד יו”ר ועדת הכספים. תיק נוסף הינו שר במשרד האוצר, אך טרם הוחלט מי המועמד לתפקיד.

בתקווה חדשה, ארבעה מתוך שישה חברי הכנסת יתמנו לשרים. היו”ר גדעון סער יכהן כסגן ראש הממשלה וכשר המשפטים בקדנציה של בנט, ובחצי השני, כאשר יאיר לפיד יכהן כראש הממשלה, סער יקבל את תיק החוץ. בנוסף, יפעת שאשא ביטון תכהן כשרת החינוך, זאב אלקין יתמנה לתפקיד שר השיכון ויו”ר רשות מקרקעי ישראל, ויועז הנדל יקבל את תיק התקשורת.

אחד מארבעת השרים יכהן גם כשר לענייני ירושלים והמורשת. שני ח”כים נוספים של תקווה חדשה, שרן בשכל ובני בגין, לא יתמנו לשרים, ותפקידיהם טרם סוכמו. עקב כך בליכוד מתכוונים ליצור קשר עם ח”כ השכל ולהפעיל עליה לחצים כדי לשכנעה לא לתמוך בממשלת בנט־לפיד
.
בשונה מרוב מפלגות הגוש, במפלגת ימינה אומרים כי חבילת התפקידים טרם נסגרה וההשלמות נמשכות. מי שעומדים לכהן בממשלה הם: נפתלי בנט היו”ר וראש הממשלה המיועד, איילת שקד, שתכהן כשרת הפנים, ומתן כהנא, שיתמנה לשר הדתות. טרם סוכם מי יקבל את תיק ההתיישבות. עתידם של חברי הכנסת האחרים של המפלגה לא ברור כרגע: עמיחי שיקלי, שמתנגד להקמת ממשלת שינוי, צפוי לשלם מחיר על עמדתו. לעידית סילמן, שסומנה על ידי הליכוד כ"מתחבטת", הוצע תפקיד סגנית שר הבריאות, אך היא השיבה בשלילה, וההצעה ירדה מהפרק. גם שאלת התפקידים עבור ניר אורבך המתחבט ואביר קארה נותרה ללא תשובה.

במפלגת העבודה מתחולל מאבק על תיק התפוצות ועל ראשות ועדת החוקה, חוק ומשפט. המועמד הטבעי לקבלת תיק התפוצות הוא הרב הרפורמי ח”כ גלעד קריב, שנבחר למקום השני בפריימריז ורואה עצמו כמועמד מוביל, בין היתר משום שבמשרד הזה יוקם לראשונה "האגף ליהדות מתחדשת", קרי היהדות הרפורמית.

עם זאת, יו"ר המפלגה מרב מיכאלי אמרה בשיחות פנימיות כי עקרונית היא מעדיפה שבתפקיד שרים ישמשו מועמדים בעלי ניסיון ולא ח"כים חדשים שזו הקדנציה הראשונה שלהם. משום כך נבחנת בעבודה האפשרות שאת תיק התפוצות יקבל נחמן שי, ששובץ לקראת הבחירות במקום השמיני ולא נבחר לכנסת. כך או כך, בכנס לשכת עורכי הדין שהתקיים השבוע באילת אמרה מיכאלי כי תעסוק באיוש התיקים רק לאחר שתוקם ממשלה.

בינתיים רשמה העבודה הישג במגעים הקואליציוניים כשקיבלה את ראשות ועדת החוקה, חוק ומשפט החשובה. אתמול הוזכרו כמועמדים אפשריים לניהול הוועדה ח"כ עו"ד אפרת רייטן וכן יו"ר הסיעה ח"כ רם שפע. העבודה קיבלה גם את ראשות ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. חברי הכנסת רם שפע ואמילי מואטי הוזכרו כמועמדים אפשריים.

בתוך כך חשפו אתמול ברע"ם את ההסכם הקואליציוני, כשבמוקד חוק קמיניץ. בניגוד לדרישת רע"ם, החוק לא יבוטל אלא יוקפא למשך שנתיים נוספות תוך התחייבות שהממשלה תדון בו בחודשים הקרובים, לאחר שתקבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה.

יו"ר המפלגה, מנסור עבאס, רואה כהישג את ההחלטה להכיר בתוך 45 יום לאחר הקמת הממשלה בשלושה יישובים בדואיים בלתי מוכרים בנגב. בהמשך תיבחן הכרה בכפרים נוספים. עוד סוכם על הקצאת תקציב בסך 53 מיליארד שקלים לצורך פתרון בעיות שונות הנוגעות למגזר הערבי, ובכלל זה מלחמה בפשיעה ובאלימות, טיפול בתשתיות ועוד.