עמק הלואר שבצרפת הוא אזור יין גדול ומגוון. נטועים בו יותר מ-750,000 דונם של כרמים מהם מייצרים כמעט את כל סוג היינות שאפשר להעלות על הדעת: לבנים, אדומים, וורודים, מתוקים, יבשים, מבעבעים ועוד. שני תתי האזורים הידועים ביותר בעמק הם: סאנסר ופואי פומה. הראשון בצדו המערבי של נהר הלואר  והשני על הגדה מנגד, בשניהם מגדלים בעיקר סוביניון בלאן. לכבוד הקיץ שהגיע, טעמנו כמה יינות שהגיעו לאחרונה לישראל.  

לה ורסן, רוזה דה לואר 2019
ליין שנעשה מענבי גמאי, קברנה פרנק וגרולו, זן ענבים אדום שגדל בעיקר בעמק ומזוהה עם היינות הוורודים של אזור היין אנז'ו, יש צבע וורוד בהיר, כמו שכולנו אוהבים לאהוב וריחות נקיים של פירות אדומים, פרחים, עשב קצור, פרי הדר ומינראלים. המרקם שלו מלטף, הטעמים פירותיים והרמוניים, החמיצות טובה מאוד והסיומת קצרה וחדה. רוזה חביב ועשוי היטב שבזכות הגנריות שלו יכול להתאים ללא מעט הזדמנויות: מבקבוק על המרפסת לצד צלחת פירות בערב קיץ לא חם מדי, דרך כוס או שתיים על המדרכה מחוץ לבר יין ועד לארוחה של דגים ומנות קלות. המחיר: 59 שקלים.

רוזה דה לואר  (צילום: יח''צ)
רוזה דה לואר (צילום: יח''צ)
 

 סאנסר, גיארו פארז'ט 2020
הוא נעשה מענבי כרמים שגדלו על פי עקרונות החקלאות המקיימת, עם שימוש מינימאלי בדשנים וחומרי הדברה כימיים, על ידי שני שותפים: בנם של מקימי היקב שעשה יין גם באזורים בורגון ובורדו ושותפו שרכש ניסיון באזור בוז'ולה. יש לו ריחות מלאי חיים של הדרים ופרחים, מבנה מהודק וחמיצות נושכת. יין אנרגטי שיתמודד בקלות עם מנות מתובלות, גבינות עזות טעם ודגים מטוגנים או צלויים. המחיר: 99 שקלים.

סאנסר, גיארו 2020 (צילום: אסף לוי)
סאנסר, גיארו 2020 (צילום: אסף לוי)

סאנסר, לה שנאיי 2019
סוביניון בלאן אופייני עם ריחות רעננים של פירות טרופיים, פריחה, תפוח ירוק ומינראלים שמתפתחים ומתחברים זה לזה ככל שהוא מתחמם בכוס. המבנה שלו מהודק, החמיצות טובה והסיומת המחוספסת מעט מתאפיינת במרירות קלה ובמליחות שאי אפשר להתעלם ממנה. יין שמצליח להיות מלא חיים, בלי לוותר על האלגנטיות, תכונות שהופכות אותו לבן לוויה מושלם לארוחות המבוססות על דגים וכל מה שמגיע מהים. כדי ליהנות מכל הטוב הזה, מומלץ להגיש אותו קר מאוד ולהתענג על הדרך שהוא עושה בכוס, מהשפעת הקרקע הגירית עד לפרי העשיר. המחיר: 100 שקלים.

סאנסר לה שנאיי (צילום: יח''צ)
סאנסר לה שנאיי (צילום: יח''צ)

סאנסר, לה מנז'לרי 2020
על פי ההיסטוריה המתועדת שלה, משפחת שרייה מעורבת בגידול כרמים באזור סאנסר מאמצע המאה התשע עשרה. היקב שהוקם בתחילת המאה עשרים, מנוהל כיום על ידי  בני הדור השלישי למשפחה ולפחות על פי היין הזה, אין לי ספק שהם ממש טובים במה שהם עושים. היין עצמו רענן ומלא חיים עם ריחות של הדרים, פרחים ופרי טרופי, כשברקע ניתן להבחין בנוכחות מינראלית ותיבול עדין. הוא גם כשר, לכן בהקשר שלו לא נעים להזכיר מאכלים מהים, אבל הוא ישתלב נהדר גם עם בשרים קרים וגבינות. המחיר: 129 שקלים.

סאנסר לה מנז'לרי  (צילום: יח''צ)
סאנסר לה מנז'לרי (צילום: יח''צ)

פואי פומה, לה רושאטה 2019
בכפר פואי פומה, בגדת הלואר שממול סאנסר, נעשה סוביניון בלאן מרתק במיוחד, שמשלב בין ניחוחות מינראליים חייתיים לכאלה של פרי טרופי בשל והדרים. הוא עוטף את החיך במרקם חלקלק ועשיר שמאוזן בחמיצות דקה, ונפרד ממנו עם טעמי פרי עשירים ורמזים מעושנים, שמקורם לא במגע עם חביות עץ כמו שניתן לחשוב, אלא בהרכב הייחודי של הקרקע. עליה גדלו הכרמים. בכל מה שקשור להתאמה לאוכל, כדאי לזכור כי מדובר ביין עם דרישות ספציפיות. הוא יתחבר נהדר לדגים ומנות מהים, נקניקים, בשרים קרים מעושנים, ואספרגוס מאודה. המחיר: 100 שקלים.

פואי פומה - לה רושאטה  (צילום: יח''צ)
פואי פומה - לה רושאטה (צילום: יח''צ)

קיץ בקופסה
תקופות הסגרים, גרמו לרבים מאיתנו להפוך לברמנים ביתיים ובמקביל הפכו את מארזי הקוקטיילים להכנה עצמית, למוצרי צריכה בסיסיים כמעט. הקיץ, הצטרף מותג הוודקה ואן גוך, למגמה והשיק גם מארז להכנת קוקטיילים, עם כל מה שצריך כדי ליהנות ממשקאות מרעננים בלי לעזוב את המזגן.
 
המארז כולל: שתי כוסות גבוהות, שתי כוסות צ'ייסר, סטיררים, קשיות, משקאות קלים לערבוב, ובקבוק וודקה באחד משלושה טעמים: אננס, מלון ואיך אפשר בלי אסאי, אחד הטעמים המבוקשים ביותר בקטלוג של ואן גוך. אחת הסיבות המוצדקות יותר לרכוש את הקופסה, הוא חוברת המתכונים המצורפת שבה תוכלו להשתמש גם הרבה אחרי שהוודקה תיגמר. המחיר: 140 שקלים.

מארז הקוקטיילים של ואן גוך (צילום: יחצ)
מארז הקוקטיילים של ואן גוך (צילום: יחצ)