שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, זכתה היום (ראשון) בפרס מגן בגין למנהיגות ישראלית של מרכז מורשת בגין לשנת 2021. הפרס הוענק לשרה תמנו שטה על "מנהיגות ועשייה יוצאת דופן למען מדינת ישראל והחברה הישראלית על כלל גווניה".

את הפרס קיבלה השרה תמנו שטה במסגרת טקס חגיגי של מרכז בגין בירושלים בסימן 40 שנה להפצצת הכור העיראקי. תמנו שטה זכתה במגן גם על "פועלה ארוך השנים במאבק לקידום שוויון חברתי ותיקון עוולות למען אוכלוסיות מוחלשות ובמיקוד על הקהילה האתיופית".

שרת העלייה והקליטה, ח"כ תמנו שטה: "בשבילי, לעמוד כאן היום ולקבל את פרס בגין למנהיגות ישראלית, כנכדה וצאצאית למנהיגיה הרוחניים של קהילת ביתא ישראל, הוא כבוד עצום. בגין ידע כבר אז שהמשימה החשובה ביותר היא לא רק לבנות מדינה אלא גם לבנות חברה חזקה, מגובשת ומאוחדת. צוואתו ההיסטורית של בגין לחבר בין מרכיבי החברה הישראלית והאומה היהודית היא גם שליחותי כנבחרת ציבור; לפעול לאחדות העם, המשך עידוד העלייה וקליטה טובה, להילחם בגזענות למען אוכלוסיות מוחלשות ומודרות ולהביאם לקדמת שולחן מקבלי ההחלטות".

פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עוד הוסיפה השרה כי "משפטו של בגין משנת 1977 - "הביאו לי את אחי יהודי אתיופיה" - חקוק בזיכרוני לנצח. מנחם בגין היה ראש הממשלה הראשון שראה בנו אחים ואחיות שחייבים להיות חלק מ-12 השבטים שחוזרים לישראל ובכך פרץ בקרב מקבלי החלטות את החסמים אשר עכבו את העלייה".

לאחר מכן ציינה תמנו שטה: "את רוב המאבקים שהובלתי נגד אפליה וגזענות עשיתי משום שאני מאמינה בחברה הישראלית. אני מאמינה שרק כאשר נשכיל ליצור מרחב של שייכות והזדמנות שווה לכולם, רק אז נהיה חברת מופת. בימים אלו אני סוגרת שנה בתפקידי כשרת העלייה והקליטה של ישראל, אליו נכנסתי בתקופה שהעולם התמודד עם נגיף הקורונה. האתגר הגדול ביותר שלי היה לוודא ששערי ישראל יישארו פתוחים לעליה כל הזמן. מאז הקמת המדינה העלייה מעולם לא נעצרה, ואמשיך לפעול למען הגשמת חזונו של בגין – לפעול לעלייה מכל קצוות העולם".

הרצי מקוב, ראש מרכז בגין: ״במסגרת סימפוזיון בגין הראשון בחרנו להתמקד בנושא מנהיגות. מנחם בגין, מנהיג יחיד בדורו, שמנהיגותו התבססה על מערכת ערכים ועקרונות שתורגמו על ידו ביומיום למעשים, פעל רבות למען עקרונות כמו צדק, שוויון חברתי וחרות האדם. מגן בגין למנהיגות ניתן, לראשונה, השנה לשרה פנינה תמנו-שטה על פעילותה הציבורית למען צדק חברתי, שוויון ומאבק נגד אפליה. השרה עשתה היסטוריה כשרה הראשונה מקרב קהילת יוצאי אתיופיה, ועוד קודם לכן כאשה הראשונה שנבחרה לכנסת ממוצא אתיופי. משמעות היותה ראשונה ופורצת הדרך הופכת אותה לסמל ומודל למנהיגות עבור קהילת יוצאי אתיופיה בפרט והקהילה הישראלית בכלל".