ראש השב"כ בהודעה חריגה: "השיח המסית עלול להגיע לכדי פגיעה בנפש". נדב ארגמן פרסם הודעה בה הוא קורא לנבחרי הציבור לצאת בקריאה ברורה ונחרצת להפסקת השיח האלים. ארגמן הזהיר "מהשיח האלים והמסית בדגש לזה המתקיים ברשתות החברתיות וככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש".

צריך להניח שהצהרה חריגה זו נובעת מהיבטים מקצועיים ומתוקף האחריות שיש לאיש הזה על מניעת חתרנות ואבטחת האישים שבהנהגה, כדי ובעיקר להרתיע מאיימים פוטנציאליים ועד כאן הכול בסדר.

איפה ואיפה?

הימים ימים טעונים והציבור גדוש באמוציות על המתרחש בשדה הפוליטי והציבור מגיב. ימים מעין אלו אינם מהווים תופעה חדשה ואפילו לא מפתיעה. מה שמפתיע זה שלאורך התקופה שקדמה לבחירות האחרונות מלאו כיכרות ישראל במיצגי הסתה, דיבה ואף קריאות מפורשות לרצח כאשר המפגינים נגד נתניהו ובני ביתו שחררו כל רסן ותקצר היריעה לתאר את מסע השנאה רווי היצרים הזה. במהלך תקופה זו הגיש נתניהו שלוש תלונות במשטרה נגד כותבי פוסטים שהסיתו נגדו ונגד רעייתו. בתלונות צויין כי "בזמן האחרון חוצה ההסתה נגד ראש הממשלה ובני משפחתו קו אדום בהתרבות קריאות מפורשות לרצוח אותו ובני משפחתו".

עקב התלונות עצרה המשטרה שני חשודים והאירוע התמסמס בתקשורת ולא נודע כי בא לקרבו. אירוע אחר שבמהלכו נעצר תושב תל אביב בגין פרסומי הסתה שעל פי המשטרה קרא לציבור לפעול באלימות נגד הרה"מ וכן נעצר חייל מהצפון שכתב בפייסבוק "להוריד את ביבי", "לשרוף את הממשלה" וכבונוס גם "לשרוף את המשטרה". נגד תושב אלפי מנשה הוגש כתב אישום בשל פוסטים שכתב ובהם קרא לאלימות נגד נתניהו. הפוסטים זכו לתגובות הזדהות של מגיבים רבים.

על כל אלה לא מצא לנכון ראש השב"כ לצאת בהתרעה חריגה כפי שעשה כעת.

אין בדברי אלו כדי לצדד או לבקר את המאוימים, אלא להצביע על התנהלות שיש בה לכאורה איפה ואיפה של רשות ממלכתית מקצועית ואסור שהתחושה הזאת תתקבע בתודעת הציבור מבלי שינתן לזה הסבר מתקבל על הדעת.

השב"כ הוא גוף ממלכתי א-פוליטי ובניגוד לגופים אחרים כמו מערכת המשפט שעשתה ככל יכולתה לאבד את אמון הציבור – זוכה השב"כ לאמונו של רוב הציבור וחשוב לשמר את האמון הזה כי בלעדיו אין לאף מערכת ציבורית, גלויה או סמויה לגיטימציה להתקיים ולפעול. במדינה דמוקרטית האמון הוא תנאי לקיום מערכות ציבוריות. מומלץ שלא לזלזל בזה.

ראש השב"כ, בניגוד לשר הביטחון שיצא בהצהרה דומה, איננו פוליטיקאי. הוא עובד מדינה שכפוף לראש הממשלה. אם אכן מתקיימת הסתה שלדעת ארגמן עלולה לגלוש לרצח פוליטי יש לו את היכולות לאתר במהירות את המסיתים שלדבריו ברובם פועלים ברשתות החברתיות ולטפל בהם כחוק. אנחנו ב 2021 ולא ב 1995 ודי לחכימא ברמיזה.

לכן וכדי שהאמון הזה לא יפגע חשוב שנדב ארגמן יבהיר לציבור מדוע לא מצא לנכון לצאת בהצהרה דומה כשמסע ההסתה והשיסוי התנהל בפרהסיה נגד נתניהו ומשפחתו. אין להסתפק במענה סתמי כמו "לראש השירות יש שיקולים מקצועיים מתי להתריע בציבור ומתי לא". על הצדק גם להראות. אסור לשירות הביטחון הכללי להראות כגוף שנגוע בשיקולים שאינם ענייניים ובטח בשיקולים פוליטיים. הציבור מצפה להבהרות ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא מנכ"ל מבטחי - פורום מפקדים לאומי