בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (שני) את הסדר טיעון בין הפרקליטות לרב אליעזר ברלנד, ראש קהילת "שובו בנים", במסגרתו הרב הודה והורשע בעבירות עושק ומרמה ובעקבות כך נגזרו עליו 18 חודשי מאסר. מהמאסר תופחת שנת המעצר של ברלנד, כמו גם חודשי מעצר הבית - כך שבתוך זמן קצר הוא צפוי להשתחרר. בנוסף לכך, ברלנד יפצה את המתלוננים בתיק ב-180 אלף שקלים.

כתב האישום נגד ברלנד הוגש במרץ 2020, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. הוא מואשם בשורה של פרשות שונות, בהן חוזרת על עצמה הבטחת שווא לאנשים במצוקה, שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, תוך דרישת תשלומים שונים. בית המשפט האריך את מעצרו עד תום ההליכים נגדו, לאור החשש של הפרקליטות כי ברלנד ימלט מהארץ כפי שהוא עשה בתיק הקודם נגדו.

בעבר היו נסיונות להגיע להסדר טיעון של 14 חודשי מאסר, אך לאור התנגדות המתלוננים ההסדר נפל. עם זאת, לאור מצבו הבריאותי של הרב ברלנד, שכלל אשפוזים חוזרים, ולאור גילו המתקדם, היה רצון להגיע להסדר ולסיים את ההליך המשפטי.

עוה"ד עמית חדד, נועה מילשטיין ואביחי יהוסף ממשרד חדד רוט שנהר ושות', המייצגים את ברלנד מסרו: "מצבו הבריאותי של הרב התדרדר בחודשים האחרונים, ולכן כדי לקצר את ההליך המשפטי, אשר גם לאדם בריא וצעיר איננו קל, הסדר הטיעון היה מתבקש. כתב האישום תוקן משמעותית. אנו שמחים שהמשפט הסתיים כפי שהסתיים".

כזכור, ברלנד עסק במתן שירותים שונים (פדיונות נפש, ייעוץ, גיוס תרומות וחוגי בית) תמורת תשלום בעת שעמד בראש קהילת 'שובו בנים'. על פי החשד הוא נמנע מלדווח על הכנסות אלה לרשויות המס, ואף פעל להסתיר את הרכוש האסור. בנוסף, מואשם ברלנד שהעסיק עובדים בהיקף של מיליוני שקלים מבלי להוציא תלושי משכורת וללא ניכוי מס כנדרש. 

בחודש ספטמבר האחרון קיבל בית המשפט העליון  באופן חלקי את ערעורו של ברלנד כנגד הארכת מעצרו עד תום ההליכים. בהחלטה כתב השופט אלכס שטיין: "היעדר אפשרות לתת בעצור אמון מינימלי, משמעו אי-התקיימותו של תנאי סף לשחרור לכל חלופה, גם אם זו כוללת מעצר בפיקוח אלקטרוני, מפקחים, מעטפת של חברת אבטחה ובטוחות". ברם, הכלל הזה אינו חל כאשר העצור סובל ממחלה קשה המסכנת את חייו אשר בה ניתן לטפל באופן מיטבי רק מחוץ לכותלי הכלא".