שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן התייחס היום (שני) למו"מ המדשדש עם איראן בעניין החזרה להסכם הגרעין ואמר כי "איראן אינה קרובה לחזרה להסכם מ-2015". בלינקן הוסיף כי "תוכנית הגרעין האיראנית דוהרת קדימה" והזהיר: "אם בטהרן ימשיכו להפר את התנאים, הזמן הנדרש עבורם להכנת פצצה גרעינית יצטמצם לטווח של שבועות".

"אנחנו לא יודעים אם זה אכן יקרה", הדגיש בלינקן. "עסקנו בשיחות עקיפות בחודשיים האחרונים ועדיין לא ברור אם איראן מוכנה ונכונה לעשות את מה שהיא צריכה לעשות כדי לחזור ולעמוד להסכם".

"מה שאנחנו כן יודעים, למרבה הצער, זה שבינתיים התוכנית הגרעינית של איראן דוהרת קדימה", הוסיף בלינקן. "היא ביטלה את המגבלות שהוטלו עליה על ידי ההסכם, כולל כמות החומר המועשר שיש ברשותה; חומר שכעת, במקרים מסוימים, מועשר עד 20%, וכמות קטנה אף מועשרת עד 60%. הם גם התחילו להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות יותר".

בלינקן הדגיש כי "ככל שזה נמשך זמן רב יותר, כך הזמן שייקח להם עד שיגיעו לפצצה גרעינית ירד", הסביר. "ההסכם דחף אותו למשך זמן של שנה ויותר, ועכשיו - לפי דיווחים שפורסמו -מדובר בכמה חודשים במקרה הטוב. אם זה יימשך כך, זה יגיע למספר שבועות, בדיוק הדבר ממנו ביקשנו להימנע ואותו ההסכם אמור היה לעצור". 

"יש לנו תמריץ אמיתי אם אנחנו יכולים לפחות להחזיר את זה ל'קופסה', ואז להשתמש בו כפלטפורמה, גם כדי לבחון אם ניתן להאריך ולחזק את ההסכם עצמו ואם צריך, וגם כדי לכלול נושאים אחרים". בלינקן הוסיף ואמר: "בקרוב נהיה במקום הרבה יותר טוב עם בני בריתנו, עם השותפים שלנו שרצו להיצמד להסכם במשך כל הזמן הזה, ותהיה חזית מאוחדת שתאפשר לדרוש מאיראן לקחת אחריות על מעשיה".

דבריו של בלינקן מגיעים על רקע סיום סבב השיחות הנוכחי בין הצדדים, אשר הגיע לתומו בתחילת השבוע. בשלב זה, טרם ברור מתי יתחדשו השיחות, אך מספר חברי משלחת אמריקאים אמרו כי הן יכולות להתקיים כבר ביום חמישי, "אך זה עדיין לא נסגר סופית".

כזכור, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס היום (שישי) למגעים על חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין ואמר: "אנחנו רוצים לראות מעשים ולא לשמוע הבטחות מהמעצמות בכל הנוגע לחזרה להסכם הגרעין מ-2015".