״ההייטק הפך לכיפת הברזל הכלכלית של מדינת ישראל וסייע לצלוח מבחינת היקף גביית המס את משבר הקורונה״. כך אמר אתמול מנהל רשות המסים ערן יעקב בכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת.

יעקב ציין כי ההייטק מהווה 9% מהיקף התוצר במשק, אולם חלקו בגביית המסים עומד על 25%. ״כמעט לא נפגענו מבחינת המסים בזכות יצוא השירותים והתוכניות בענף״, הוסיף מנהל הרשות, שהדגיש כי נתוני גביית המסים ברבעון הראשון של 2021 על רקע מגיפת הקורונה הפתיעו לטובה.

גביית המסים הסתכמה ברבעון הראשון ב־120.2 מיליארד שקל - גידול של 17% בהשוואה לרבעון הראשון של 2019. יחד עם זאת, היקף הגבייה ב־2020 הסתכם ב־310 מיליארד שקל והיה נמוך מהתחזיות.

על פי הערכתו של יעקב, היקף ההון השחור במשק נאמד ב־20%, אבל הוא הוסיף כי דברים אלה נאמרו ללא מחקר מעמיק. ״אנחנו לא במקום טוב ברמה בינלאומית, וחייבים להתמודד עם כך בדרך של אכיפה ומניעה בעיקר בתחומי הטכנולוגיה״. 

עוד ציין כי "ככל שנוכל לקבל יותר גבייה ולטפל אונליין בעסקאות, נוכל לטפל באופן טוב יותר בנושא ההון השחור. הטיפול בנושא נמצא כחלק מהתוכנית האסטרטגית של רשות המסים״. יעקב גילה כי לקוחות שפעלו דרך ארנק אלקטרוני או העבירו תשלומים בביט ללא דיווח טופלו מיידית. 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר במהלך הכנס כי בכוונתו להמליץ לממשלה להסדיר בחקיקה את פעילות הרשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק. עם זאת, המבקר הסביר כי פייסבוק אינה נמצאת תחת פיקוחו, "ואין לי עניין להתייחס פומבית על איזה מהלכים בכוונתי להמליץ".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אנגלמן הוסיף כי בכוונתו לטפל ולפקח על מדיניות ההשקעות של גופים ציבוריים כמו אוניברסיטאות, במטרה שתהליכי ההשקעה יבוצעו כראוי. "התשואה תהיה סבירה לאורך השנים ודמי הניהול יהיו סבירים", אמר.