הקבינט המדיני ביטחוני החליט הערב (שלישי) לדחות את מצעד הדגלים בירושלים מיום חמישי הקרוב ליום שלישי הבא, ה-15 ביוני, במתווה שיסוכם עם המשטרה. המשמעות: האירוע יקרה כבר במהלך כהונתה של הממשלה הבאה, שתושבע בראשון.

"ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה חשיבות בהגעה להסכמה רחבה על קיום המצעד ועל כן עשה הפסקה בישיבת הקבינט ופנה לשר הביטחון בני גנץ כדי להגיע להסכמה. ראש הממשלה ושר הביטחון הביאו לאישור הקבינט את ההחלטה הבאה שאושרה בקבינט: המצעד יתקיים ביום ג׳ הקרוב (15.6) במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגני המצעד", נכתב בהודעת הקבינט.

ההחלטה לכנס את הקבינט התקבלה במהלך הדיון הלילי לאחר שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, הבהיר כי שינוי ההחלטה שהתקבלה על ידי הגורמים הביטחוניים צריכה לקבל את אישור הקבינט. עמדת גנץ היא כי ניתן לקיים את האירוע בהתאם להמלצת המשטרה במתווה אחראי.

כזכור, אתמול החליט מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, שלא לאשר את קיום מצעד הדגלים ביום חמישי והמארגנים התבקשו להציע מועד חלופי. לאור החלטתו, חברי כנסת מהימין תקפו את המפכ"ל ואמרו כי מדובר בכניעה ל"טרור ולאיומי חמאס". השר אוחנה דרש להעביר את ההחלטה לדרג המדיני.

תנ״צ דורון תורג׳מן בן ה-51, ימונה למפקד מחוז ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
תנ״צ דורון תורג׳מן בן ה-51, ימונה למפקד מחוז ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

סמוטריץ' צייץ הודעה נוספת, בא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לביטחון פנים אמיר אוחנה להתערב בהחלטה ולהורות למפכ"ל "לא להיכנע לאיומי החמאס ולא לתת לו לנהל את ירושלים". "זו המשמרת שלכם", כתב יו"ר הציונות הדתית.

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "עמדתי היתה ונותרה כי אין לשעות לאף איום מאף גורם המאיים על חופש הביטוי, הפולחן או הדת. אני שומע על המורכבויות והקשיים, ועדיין סבור כי יש להעלות את ההחלטה לדרג המדיני בשל חשיבותה. "להיות עם חופשי בארצנו" לא יכולה להשאר שורה מהמנון. שוחחתי עם רה"מ, ובכוונתו לקיים דיון בנושא".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, ממארגני האירוע, הגיב לדבריו: "הבנו שמעתה אם רוצים לארגן אירוע עם דגלי ישראל בירושלים העתיקה, נצטרך לתאם לא עם משטרת ישראל אלא מול עזה ומול וושינגטון שהופכים לנגד עינינו לכתובת עבור אזרחי ישראל המבקשים לשמוח ברחובות הבירה. וזאת ימים ספורים אחרי מצעד דגלי הקשת בירושלים ומצעד דגלי פלסטין בתל אביב שעברו ללא מפריע למרות שללא ספק עיצבנו כמה וכמה מאזרחי ישראל. יש כאן החלטה קשה ביותר שמשמעותה לא להתמודד עם האלימות הערבית אלא להיכנע לה. והדבר חמור שבעתיים כאשר מדובר על ירושלים, עיר הבירה של כולנו".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בהמשך לפרסומים שגויים בנוגע למצעד הדגלים ברצוננו להבהיר כי  אמש בסיום הערכת מצב ובפגישה שנערכה הבוקר, שוחחו נציגי משטרת ישראל עם המארגנים, והודיעו להם כי מועד ומתווה הצעדה יתואמו בין הגורמים. ולאחר שאלו יסוכמו בין הצדדים, משטרת ישראל תעביר את המלצתה לדרג המדיני בהתאם.  כפי שהובהר כבר אמש, במתווה הנוכחי ובתאריך שהוצג, האירוע אינו מאושר. במידה ויוחלט על ידי המארגנים לשנות את המתווה ו/או מועד הצעדה, הנושא ייבחן כמקובל".