מאות פושעים ברחבי העולם נעצרו במבצע פשיטות בינלאומי חסר תקדים אחרי מבצע עוקץ של רשויות אכיפת החוק שנמשך שלוש שנים וכלל שימוש ביישומון פופולרי שפעל בטלפונים הניידים העולם התחתון ופיצח תכתובות מוצפנות.

מבצע המעצרים התפרש על פני 18 מדינות באסיה, בצפון אמריקה ובדרומה, אירופה ובמזרח התיכון וכלל מעצר חשודים בסחר בסמים, באחזקת נשק ובעבירות נוספות והחרמת נכסים בשווי מאות מיליוני דולרים.

באוסטרליה, שהייתה אחד המוקדים העיקריים של הפעילות המשטרתית, נמסר על 224 חשודים שנעצרו עד כה ועל מאות צווי חיפוש שבוצעו השבוע. יותר מ-3.7 טון של סמים נתפסו, בנוסף ל-104 כלי נשק, יותר מ-44 מיליון דולר במזומן ונכסים בשווי מיליוני דולרים. במשטרה ציינו כי סוכלו 21 מזימות לרצח, כולל תוכנית להרג המוני בבית קפה ורצח של חמישה בני משפחה.

על פי המשטרה, החשודים השתייכו לארגוני פשיעה, ובהם סניף מקומי של המאפיה האיטלקית, כנופיות אופנוענים, סינדיקט פשע אסייתי וארגון פשיעה מאלבניה. "זה רגע פרשת המים בהיסטוריה של אכיפת החוק באוסטרליה", אמר ראש הממשלה, סקוט מוריסון. "זה נתן מכה כבדה לפשע המאורגן, לא רק במדינה, אלא מכה שתהדהד בפשע המאורגן בכל העולם".

מבצע העוקץ החל בשנת 2018, כאשר מודיע של הבולשת הפדרלית (FBI) סיפק לסוכנים מידע על יישומון חדש בשם "ANoM", מוצר שנמכר בשוק השחור ונועד לשמש פושעים לצורך תקשורת מאובטחת בטלפונים מיוחדים שאינם מוציאים שיחות ומיילים.

בבולשת החליטו להשתלט על היישומון ויחד עם מומחים טכניים של משטרת אוסטרליה, הם עיצבו את המערכת כך שתוכל לאפשר לרשויות אכיפת החוק לעקוב אחרי כל המסרונים ולפענח אותם. לאחר מכן, המודיע העביר את היישומון למפיצים של טלפונים ניידים בשוק השחור באוסטרליה ובהדרגה המוצר הפך לפופולרי בקרב ארגוני הפשיעה.

רשויות אכיפת החוק הצליחו לקרוא מיליוני מסרונים בזמן אמת ולאסוף מידע מפליל, כל זאת ללא ידיעת הפושעים שהיו בטוחים שמדובר ביישומון מוצפן. "הם דיברו על סמים, אלימות, חיסולים, אנשים חפים מפשע שעומדים להירצח, מגוון דברים", אמר מפכ"ל משטרת אוסטרליה, ריס קרשו. "למעשה, הם אזקו אחד את השני בכך שבטחו ב-ANoM ודיברו בה בחופשיות, מבלי לדעת שאנחנו מסתכלים כל הזמן".