כמדי שנה בעונת הקיץ, המדוזות עושות את דרכן לישראל. המדוזות שמגיעות לחופי הארץ נקראות "מדוזות הסוכך" והן שייכות למערכת הצורבים. בים התיכון יש כ-10 מינים של מדוזות הסוכך. מדובר ברכיכה שהצליחה להתאים את עצמה לסביבתה באופן מדהים, וכמעט לא עברה שינוים אבולוציונים לאורך 500 מיליון שנים. לצערנו רוב המדוזות צורבות, על חלק מהאנשים הן ישפיעו בצורה אחת ועל אחרים בצורה אחרת. 
הרבה פעמים רוחצים ירגישו "מים צורבים". מדובר במצב בו המים צורבים אך לא ניתן לראות מדוזות. בפועל ישנן זרועות ציד שקופות שניתקו ונתלשו מן המדוזות.

נחילי המדוזות של הקיץ שוהים באזורנו במשך כמה שבועות, לרוב בין סוף יוני לתחילת אוגוסט. אם שמתם לב לאחרונה שישנה עלייה בכמות המדוזות בחופינו - יש לכך סיבה. 

בשנות השמונים, עם פתיחת תעלת סואץ, החלו לפלוש מינים חדשים של מדוזות והם ממשיכים מאז בפלישה. מלבד זאת, שינוי האקלים עלול להשפיע על רביית המדוזות, זיהום הים, צייד בלתי חוקי המשפיע על האויבים הטבעיים של המדוזה ועוד.

מדוזות (צילום: אינג אימג')
מדוזות (צילום: אינג אימג')

תחושת הצריבה המורגשת ממפגש עם מדוזה היא תוצאה של מגע עם תאים צורבים המכונים נמטוציטים  (Nematocyst) המצויים בזרועות המדוזה. בכל זרוע של החוטית הנודדת, מין מדוזה השכיח בחופי ארצנו, מסתתרים מיליוני תאים צורבים, שחלקם מתנתקים אל הים ובמגע עם הגוף מופעלים ומחדירים ארס. 

עקיצה של החוטית הנודדת גורמת לרוב לצריבה דמוית כוויה החולפת לאחר שעות או ימים. 

מפחדים מעקיצת מדוזה? מה עושים? 

הדרך הקלה ביותר להימנע מצריבה היא להישאר על החוף מחוץ למים, אך פתרון זה לרוב אינו ריאלי. 

הטיפול הראשוני המומלץ הוא קודם כל הסרת זרועות המדוזה הגלויות שנדבקו לעור (באמצעות מקל יבש או פינצטה) ושטיפה במים (עדיף מי ים) במשך 20 דקות כדי להסיר שאריות התאים הצורבים. 

פעולות שכדאי להימנע מהן: 

שפשוף ו/או הפעלת לחץ על אזור הפגיעה.

שימוש בשתן או אלכוהול. 

הדעות לגבי השטיפה בחומץ חלוקות: יש הטוענים כי השימוש עלול להחמיר את הכוויה.

במקרים של תגובה אלרגית חמורה או פגיעה באזור העיניים יש לפנות מיד לטיפול רפואי.

הטיפול בצריבה 

הטיפול בצריבה עצמה דומה לטיפול בכוויה קלה (דרגה ראשונה).

אם מדובר בצריבה קלה, אפשר למרוח ג'ל להרגעת העור, כגון ג'ל אלוורה "פורטה" (שואו) או "פנסטיל". שימוש בתכשיר ייעודי לכוויות קלות כדוגמת "פלאמיג'ל" יסייע בריפוי הכוויה בנוסף לאפקט הקירור ושיכוך הכאב.

הכותבת היא אחות מוסמכת מטעם חברת CWT