"מחירי הדיור ימשיכו לעלות עד סוף השנה בקצב שנתי של עשרה אחוזים, וגם ממשלת השינוי לא תצליח לבלום את המגמה הזאת, כי הנושא לא יעמוד בראש סדר עדיפויותיה", כך אמרו מומחי נדל"ן בפאנל נדל"ן בכנס אילת של לשכת רואי החשבון.

בפאנל השתתפו מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל לשעבר עדיאל שמרון, נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו, נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי ויו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר אוהד דנוס. הסיבות העיקריות שמנו המשתתפים להמשך העליות הן הירידה בהיקף התחרות בבנייה וסיומה של התוכנית מחיר למשתכן.

מימין לשמאל עדיאל שמרון, ראול סטרוגו, אוהד דנוס ואחרון משמאל ירון גינדי (צילום: ניב קנטור)
מימין לשמאל עדיאל שמרון, ראול סטרוגו, אוהד דנוס ואחרון משמאל ירון גינדי (צילום: ניב קנטור)


גינדי הוסיף כסיבות נוספות את הקשיים הרגולטוריים (עד 12 שנים להשלמת בנייה בפרויקט התחדשות עירונית) ואת נטל המס הכבד המגיע לעתים ל־70% מעלותה של דירה (הסיבה לכך היא המע"מ, כפל מס רכישה והיטלים נוספים).

שמרון אמר: "אין ספק כי בחצי השנה האחרונה תחום הנדל"ן לא זכה לתשומת לב ולא היה על הפרק מבחינת המפלגות. אני פסימי גם ביחס להמשך הדרך, ומביע ספק ביכולתה של הממשלה הנוכחית לטפל בשוק הדיור". הוא הודה כי מכרזי הרשות אכן נעשו על מנת להשיג מחיר גבוה ככל האפשר.

סטרוגו: "המחירים יטוסו כלפי מעלה. מחיר למשתכן הצליח להשיג את יעדו בכך שהצליח לספק דיור בר־השגה לכ־40 אלף זוגות צעירים. בהיבט של פתרון מוחלט של משבר הדיור, התוכנית לא הצליחה ו־100־150 אלף זוגות צעירים נותרו ללא דיור".

לדבריו, "כל אלה שיצאו מהשוק, כולל המשקיעים, חזרו לשוק. המחירים לא רק עולים, אלא שלפי התוצאות מכרזי המקרקעין נגמרים ב־50% מעל השווי בערים כמו באר יעקב, רמת השרון ותל אביב. השוק לא רותח אלא בוער".

דנוס אמר כי הציפייה של הציבור היא לעליות מחירים ובסופו של דבר גם זה יקרה. להערכתו, גם המחירים בפריפריה יעלו, ולפי התוכניות של הקואליציה החדשה לא נראה לדעתו שבשנתיים הקרובות הם יצליחו לטפל במשבר.