הממשל האמריקאי פתח בחקירה לבירור ההדלפה שחשפה כי האנשים העשירים ביותר בארה"ב, ובהם ג'ף בזוס ואלון מאסק, שילמו סכום זעום של מיסים בעוד ההון שלהם המשיך לצמוח.

אתר פרו-פאבליקה ציטט מידע מסווג של רשות המסים האמריקאית על אלפי עשירים אמריקאים, וממנו עולה כי 25 האנשים העשירים ביותר שילמו מס הכנסה בגובה של 3.4% בשנים 2014 עד 2018, כאשר מדובר על  סכום כולל של  13.6 מיליארד דולרים וזאת על אף שההון המשותף שלהם עלה ב-401 מיליארד דולרים בתקופה המקבילה.

לשם השוואה, משק בית ממוצע בארה"ב באותן שנים הרוויח כ-70 אלף דולרים בכל שנה ושילם מסים פדרליים בגובה של 14%. זוגות במדרגת המס הגבוהה ביותר שילמו מס בשיעור של 37% על הכנסות שהיו גבוהות מ-628,300 דולרים.

על פי הנתונים של התחקיר, בזוס, המייסד של אמזון והאיש העשיר בעולם כיום, שילם מס בשיעור של פחות מאחוז על אף שההון שלו צמח ב-99 מיליארד דולרים בחמש השנים שלגביהן פורסם המידע. אלון מאסק, מייסד טסלה והשני בעושרו בעולם, שילם 455 מיליון דולרים במסים על הון שצמח ב-13.9 מיליארד דוליפר, ובשנת 2018 הוא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי.

וורן באפט, מנכ"ל ברקשייר האת'וויי, שילם מס של 0.1% בלבד על גידול של 24.3 מיליארד דולרים בהון שלו, בעוד שמייקל בלומברג שילם מס של 1.3% והמשקיע ג'ורג' סורוס לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי בין 2016 ל-2018.

בפרו-פבליקה ציינו כי הם בחנו את המידע לעומק ופעלו לאשר אותו במלואו. לפי האתר, הממצאים מראים כיצד האנשים העשירים בעולם משתמשים בטכניקות שונות כדי לצמצם תשלומי המסים שלהם, כולל ניצול של חורים בתקנות ולקיחת הלוואות גדולות שאינן חייבות במס.

בממשל האמריקאי לא אהבו את הפרסום והזהירו כי חשיפת מידע פרטי על תשלומי מסים עלול להוביל להליכים פליליים. "אנחנו מתייחסים לכך ברצינות", אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, בעוד שמשרד האוצר הודיע כי הטיפול בסוגיה הועבר בין השאר לבולשת הפדרלית ולתובע הפדרלי של מחוז קולומביה.