נולד בחיפה ב-1972 וחלק את חייו עם ארה"ב עד גיל 10, התחנך בישיבה תיכונית "יבנה", שירת כקצין בסיירת מטכ"ל, סיים תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, נישא לגילת עימה הביא ארבעה ילדים לעולם, הפך יזם הייטק מצליח ולימים גם פוליטיקאי ימני שכיהן במספר רב של תפקידים, והחל מהיום (ראשון) הוא גם ראש הממשלה ה-13 במספר. סיכום קצר של תולדות חייו ודרכו הפוליטית (וגם העסקית) של נפתלי בנט.

ילדותו בין ישראל לארה"ב

הוריו, ג'ים ומירנה, עלו מסן פרנסיסקו לישראל בעקבות מלחמת ששת הימים ב-1967. הזוג הביאו לעולם שלושה בנים, כולם נולדו בחיפה. אביו היה מתווך ויזם נדל"ן ואימו שימשה כסמנכ"לית באגודה ליוצאי צפון אמריקה בישראל. לאחר בעיות קליטה בארץ, הזוג היגר חזרה לסן פרנסיסקו, אך אביו ג'ים חזר לארץ ב-1973 על מנת לשרת בקו החזית במלחמת יום הכיפורים כמילואימניק של חיל התותחנים. 

בנט למד בבית ספר יסודי "כרמל" בחיפה. משפחתו חזרה לארה"ב, הפעם לניו ג'רזי, בעקבות עבודה של אביו, והם שבו לחיפה בשנת 1982, כשבנט היה בן 10. בנט למד בישיבה התיכונית "יבנה" (לצד התנדבות בתנועת הנוער "בני עקיבא") מספר שנים לאחר שמשפחתו השלימה תהליך של חזרה בתשובה. לדבריו, גיבורי הילדות שלו היו מאיר הר ציון ז"ל ויוני נתניהו ז"ל, על שמו גם נקרא בנו הבכור של בנט. 

נפתלי בנט כילד (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)
נפתלי בנט כילד (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)

שירותו הצבאי

בנט התגייס לצה"ל והתנדב לסיירת מטכ"ל, בה שימש כלוחם וכמפקד. מפקדו לצוות "גיורא", גיורא לוי, סיפר עליו כי הוא ניחן ביכולת חשיבה יוצאת דופן ובכריזמה ומנהיגות טבעית, אך לא התאים לפיקוד הצוות. לאחר שיצא לקורס קצינים, שב לשרת כמפקד מחלקת הסיור של סיירת מגלן תחת פיקודו של מי שהיה לימים מפקד פיקוד דרום האלוף טל רוסו. נטען גם כי הוא חיבר את המנון היחידה.

לאחר שחרורו בדרגת סרן, המשיך לתפקד כממיין לסיירת מטכ"ל במילואים עד שנת 2013. במהלך שירותו הסדיר לחם במבצע ענבי זעם בדרום לבנון, וכמילואימניק לחם במבצע חומת מגן ובמלחמת לבנון השנייה. במהלך אחד המבצעים של סיירת מטכ"ל, נהרג חברו לצוות סא"ל עמנואל מורנו ז"ל. 

נפתלי בנט במלחמת לבנון השנייה (צילום: באדיבות המצולם)
נפתלי בנט במלחמת לבנון השנייה (צילום: באדיבות המצולם)

תקופת ההייטק

ראש הממשלה המיועד השלים תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים לצד עבודה זמנית כגנן. לאחר מכן השתלב בתעשיית ההייטק כבודק תוכנה ובמחלקת מכירות. בשנת 1999 הקים עם חבריו את הסטראטפ הראשון שלו - Cyota, ועבר עם רעייתו גילת מההתנחלות בית אריה למנהטן. 

בשנת 2005 נמכרה החברה לענקית הטכנולוגיה RSA בסכום של כ-145 מיליון דולר. בשנים שלאחר מכן עבד כיועץ למספר חברות הייטק, ואף שימש כמנכ"ל של חברת Soluto שנמכרה ב-2013 והניבה לו עוד כמה מיליונים בשל החזקותיו בה. השנה גם חברת "פיוניר" בה השקיע נמכרה – עסקה שאמורה לכלכל את בנט בעוד כמה מיליוני דולרים.

הפרק הפוליטי

בנט העיד בראיונות על כך שמה שהוביל אותו להצטרף לפוליטיקה הייתה המנהיגות הבעייתית במהלך מלחמת לבנון השנייה, ואף עמד בחזית תנועת המחאה של המילואימניקים יוצאי המלחמה. עוד לפני כן גייסה אותו לתפקיד ראש מטה יו"ר האופוזיציה של בנימין נתניהו, מי שהייתה ראש לשכתו דאז, ושותפתו של בנט כיום, איילת שקד. משנת 2005 ועד מרץ 2008 עבדו כתף אל כתף בנט ושקד במגוון תפקידים בלשכתו של נתניהו, והיו אחראיים על ניהול הקמפיין הפוליטי שלו לאחר שנחל תבוסה כיו"ר הליכוד למפלגתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, קדימה.

הסיבה לעזיבתם של בנט ושקד הייתה תמוהה, אך על פי פרסומים שונים (ואף הודאות מצולמות שלהם בעצמם), הסיבה הייתה בעיות תשלום מול אשת ראש הממשלה שרה נתניהו וסכסוך מתמשך מולה. 

בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: פלאש 90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

בתחילת 2010 מונה בנט למחליפו של פנחס ולרשטיין כיו"ר מועצת יש"ע (יהודה, שומרון ועזה). הוא נשאר בתפקיד כשנתיים. במהלך כהונתו הקים עם שקד ארגון פוליטי בשם "ישראל שלי" שעודד הסברה ישראלית. אותה תנועה פוליטית התרגמה גם למפלגה בשם "הישראלים" אותה איחד עם מפלגות נוספות מהציונות הדתית על מנת להתמודד בפריימריז על ראשות המפד"ל ששינתה את שמה בעקבות האיחוד ל"בית היהודי". בנט ניצח בפריימריז את זבולון אורלב, מי שהיה ראש המפד"ל המיתולוגי, וזכה בכ-67% מהקולות. בנט נלחם על כך שיהיה ייצוג גם לחילונים ברשימה, ועודד את שקד שותפתו, אישה חילונית, להתמודד אף היא בבחירות המקדימות.

רשימת הבית היהודי בראשותו קיבלה 12 מנדטים בבחירות לכנסת ה-19. בנט כרת ברית עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שלא ייכנס לקואליציה של נתניהו בלעדיו. ההסכם הזה כונה לימים "ברית האחים" בגלל התבטאויות שונות של בנט ולפיד בתקשורת בהן כינו אחד את השני "אחי". בנט מונה לשר הכלכלה, הדתות ירושלים והתפוצות. סגנו במשרד הדתות, הרב אלי בן דהן, ניהל בפועל את המשרד. בנט השקיע בעיקר ברפורמות בתחום יוקר המחייה, תחום שהיה בראש סדר העדיפויות הציבורי לאחר מחאת קיץ 2011. במסגרת ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, בנט תפקד גם כשר בקבינט המדיני-ביטחוני. 

במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 בנט ביקר בחריפות את הקבינט, לרבות שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון על כך שהוא ונתניהו מידרו את יתר השרים מהמידע האמיתי על הלחימה בשטח. 

נפתלי בנט מקיים מסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט מקיים מסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)

בבחירות לכנסת ה-20 בנט נבחר בשנית לראשות מפלגת הבית היהודי, בניצחון מוחץ נגד שמעון אור. מפלגתו זכתה ל-8 מנדטים בלבד, לאחר שאיבדה פופולריות בשל שריון של כדורגלן העבר אלי אוחנה. נתניהו מינה את בנט במסגרת הסכם קואליציוני לשר החינוך. כשר חינוך בנט הצליח להגדיל את תקציב המשרד ל-630 מיליון ש"ח, המשרד השני המתוקצב ביותר לאחר משרד הביטחון. 

לקראת הבחירות לכנסת ה-21 פרשו בנט ושקד ממפלגת הבית היהודי, והקימו את מפלגת "הימין החדש". בבחירות האלו לא עברו את אחוז החסימה, ונתניהו פיטר את בנט מתפקידו כשר החינוך. בבחירות לכנסת ה-22, לאחר איחוד עם מפלגת "הבית היהודי" ו"האיחוד הלאומי-תקומה" לסיעת "ימינה", נכנס לכנסת במקום הרביעי ברשימה. 

לקראת פיזורה של הכנסת ה-22, נתניהו מינה את בנט לשר הביטחון. סביב המינוי הזה נוצר הד תקשורתי, כיוון שהוא הגיע בתקופה שברירית מבחינה פוליטית לנתניהו, ומפלגתו של בנט, שנדחתה מהקואליציה הקודמת, החלה במגעים עם מפלגתו של שר הביטחון בני גנץ, "כחול לבן".

נפתלי בנט, איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט, איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
 

במהלך מגפת הקורונה, בעודו שר הביטחון, בנט התבטא בחריפות נגד התנהלות הכנסת והממשלה שבעיניו לא תפקדה כראוי בטיפול בהיבט האזרחי והכלכלי של האסון. בבחירות לכנסת ה-24 התמודד בראש רשימת "ימינה" וזכה ל-7 מנדטים. בסוף המו"מ הקואליציוני המתיש, חבר ללפיד והקים את הממשלה ה-36 שצפויה להיות מושבעת היום.

ממשלת ישראל ה-36 צפויה להיות השלישית בגודלה בכל ממשלות ישראל, עם 28 שרים ועוד 6 סגני שרים. 

משפחתו הגרעינית

בנט בן ה-49 נשוי לגילת, קונדיטורית, ולהם ארבעה ילדים: יוני, אביגיל, מיכל ודוד. הם מתגוררים ברעננה, ומתכוונים להישאר לגור בביתם הנוכחי, כשהמעון הרשמי בבלפור ישמש אותם לפגישות רשמיות בלבד. ילדיו מתחנכים במערכת החינוך הממלכתית-דתית.

משפחת בנט בדרך לבית הספר (צילום: עודד קרני)
משפחת בנט בדרך לבית הספר (צילום: עודד קרני)