נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פתח היום (חמישי) באופן רשמי את המסע הראשון שלו בחו"ל מאז נכנס לתפקידו: בששת הימים הקרובים הוא ייפגש עם מנהיגי בעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב, אולם עיקר תשומת הלב תופנה לפסגה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביום רביעי הבא.

ארבע שנות הכהונה של ממשל טראמפ התאפיינו לא פעם במתיחות מול רבות מבעלות הברית המרכזיות של ארה"ב. ביידן, אחד הפוליטיקאים האמריקאים המנוסים ביותר בתחום מדיניות החוץ, ינסה לנצל את הביקור כדי לשקם את היחסים ולגייס את עמיתיו למאבק משותף באתגרים המרכזיים, החל ממגפת הקורונה ושינויי האקלים ועד עמידה משותפת מול רוסיה וסין.

"בעידן של אי ודאות עולמית, כאשר העולם עדיין מתמודד עם מגפה של פעם במאה, המסע הזה נועד להגשים את המחויבות המחודשת של אמריקה לבעלות בריתנו ולשותפות שלנו, ולהפגין את היכולת של הדמוקרטיות לעמוד באתגרים ולהרתיע את האיום של העידן החדש הזה", כתב ביידן במאמר שפרסם בסוף השבוע בוושינגטון פוסט.

היום ייפגש ביידן, שנחת אמש בלונדון, עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, והם צפויים לשוחח על היחסים האסטרטגיים בין השותפות הוותיקות וקידום הסכם סחר ביניהן ועל המאבק בשינויי האקלים. ביידן, קתולי ובן למשפחה ממוצא אירי, צפוי גם להביע את חששו כי המחלוקות בין בריטניה לבין האיחוד האירופי סביב צפון אירלנד בעקבות הברקזיט עלולים לפגוע ביציבות החבל ולדרדר אותו מחדש לאלימות.

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

מחר יחלו בקורונוול יומיים של פסגת מנהיגי ה-G-7, הראשונה מאז פרוץ הקורונה, כאשר על סדר היום נמצא המאבק המשותף בקורונה ובשינויי האקלים וביידן ינסה לעודד את עמיתיו להשקיע יותר בשני התחומים. המנהיגים גם צפויים לשוחח על מתקפות הסייבר האחרונות, כולל נגד צינור הנפט בארה"ב, ועל קביעת מס מינימלי עולמי.

ביום ראשון, יתארחו הנשיא ורעייתו, ד"ר ג'יל ביידן, אצל המלכה אליזבת השנייה בטירת ווינדזור, הנשיא האמריקאי ה-13 שהיא פוגשת ב-69 שנות מלוכתה. ביידן והמלכה כבר נפגשו בשנת 1982, כאשר הנשיא הייתה סנאטור מטעם דלוואר.

למחרת, יגיע הנשיא לבריסל, לפסגה הראשונה של מנהיגי מדינות נאט"ו מזה שלוש שנים שבה הם ידונו באתגרים המשותפים של הברית, ובראשם רוסיה. ביידן יקיים פגישות בשולי הפסגה, כולל שיחה שצפויה להיות קשה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הראשונה מאז הכרתו של ביידן ברצח העם הארמני.

ביום שלישי, ייפגש ביידן עם מנהיגי האיחוד האירופי שיעסקו בסוגיות מורכבות שנותרו מימי טראמפ, ובהן המכסים על מוצרי פלדה ואלומיניום והמחלוקות סביב סובסידיות לאיירבוס ולבואינג.

המפגש המסקרן ביותר יתקיים ביום רביעי, כאשר ביידן יפגוש את הנשיא פוטין בז'נבה, פגישה ראשונה בין השניים אחרי סדרה של סנקציות שהטיל הממשל האמריקאי על רוסיה ולאחר שביידן כינה את עמיתו "רוצח". ביידן צפוי להעלות את הסוגיות של אוקראינה, מעצרו של אלכסיי נבלני, ההתערבות הרוסית בבחירות במערב והתקפות הסייבר שהגיעו מרוסיה.

על אף שגורמים בממשל הודו כי לא הייתה הסכמה לגבי היעילות של הפגישה בעיתוי הנוכחי, הנשיא החליט לקיים אותה למרות הסיכויים הנמוכים שהיא תשפיע על המתיחות בין המדינות. "הפגישה הזו אינה פרס עבור פוטין", הדגיש היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן. "ביידן לא נפגש עם פוטין על אף המחלוקות, אלא נפגש עמו בגלל חילוקי הדעות".