שלושה ימים לפני השבעת הממשלה החדשה - ומפלס האופטימיות בליכוד ממשיך לרדת. רוב חברי הסיעה נשמעים כמי שהשלימו עם העובדה שהם בדרך לאופוזיציה ולא תולים תקוות בהפתעות מרעישות.

גורמים בליכוד אומרים: "אנחנו עדיין מנסים לגייס עריקים שאולי יימנעו בהצבעה או יתנגדו לממשלת בנט־לפיד, אבל גם אם יימצאו כאלה, לגוש השינוי יש רשת ביטחון מתוך הרשימה המשותפת". בקבוצות פעילי הליכוד נמשך שיח ער סביב השאלה אם נותרו בידי נתניהו כלים לעצור את הקמת ממשלת בנט־לפיד.

"ייתכן תרחיש שנתניהו יתפטר לפני ההשבעה", כתב חבר המרכז בקבוצת הפעילים. "יש לבחון מצב של ממשלת מעבר שבה אין יוצא ואין נכנס". אותו חבר מרכז מכוון לתרחיש שהועלה בפני נתניהו כמה פעמים, שלפיו הוא יכריז על נבצרות ובני גנץ יתמנה לראש הממשלה במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם בשעתו בין הליכוד לכחול לבן. לפי אותו תרחיש, בתוך זמן קצר השניים יחתמו על הסכם קואליציוני חדש ויקימו ממשלה.

גורמים בליכוד אומרים: “האפשרות הזאת עלתה כמה פעמים. תחילה נתניהו דחה אותה, ומאוחר יותר הביע נכונותו לבדוק את הנושא מול גנץ. אלא שגנץ השיב בשלילה והבהיר לשליחים מטעם נתניהו שאין לו שמץ של אמון בהבטחות של נתניהו”.

בקבוצות חברי מרכז הליכוד כבר עולות השאלות הקשורות לעתיד התנועה. הפעילים מחולקים לשתי קבוצות מרכזיות: אלה הסבורים שנתניהו צריך להישאר יו”ר הליכוד ויו”ר האופוזיציה, משום ש”ממשלת השעטנז תקרוס במהרה והליכוד יחזור לשלטון”. מנגד סבורים חברים בקבוצה אחרת כי על נתניהו לעזוב את החיים הפוליטיים: "נתניהו צריך להקריב את עצמו למען המפלגה, למען המחנה ולמען העם”.

גורמים בליכוד סבורים כי בניגוד להערכות, נתניהו לא ימהר לערוך בחירות לראשות התנועה, משום שאם הוא לא יתמודד ובכיר אחר יתמנה לראשות הליכוד ולראשות האופוזיציה - תיפתח האפשרות להעביר בכנסת הצבעת אי־אמון קונסטרוקטיבי, שמשמעותו היא הקמת ממשלה חדשה במסגרת הכנסת המכהנת.

יש לציין כי משנת 2014, כחלק מ"חוקי המשילות", הצבעת האי־אמון השתנתה לאי־אמון קונסטרוקטיבי, שבו הכנסת רשאית ברוב חבריה להביע אמון בממשלה חלופית לממשלה הקיימת.

במקרה כזה, הממשלה הנוכחית מסיימת את תפקידה והממשלה החלופית מתחילה לפעול מאותה שעה שהביעו בה אמון. כך שמבחינת נתניהו, אם הוא יחליט להתפטר ויו”ר ליכוד אחר יכהן במקומו, זה יעודד כמה ממפלגות הקואליציה להצביע בעד אי־אמון קונסטרוקטיבי ולהרים ממשלת ימין עם הליכוד, ללא נתניהו.

“נתניהו נחוש להישאר בתוך המשחק”, אומרים בליכוד. "כמו ששרון אמר: ‘להישאר על הגלגל’. הוא לא ילך ולא ייקח פסק זמן. הוא יהיה ראש האופוזיציה”.

עם זאת, מעבר לאופוזיציה מסמן עידן חדש וחזרת המחנאות בתנועה. כבר כעת מסתמנות קבוצות ברורות התומכות בישראל כ”ץ, בניר ברקת וביולי אדלשטיין. על פי הערכות, בכירי הליכוד שכיהנו כשרים צפוים לחבור למחנה ישראל כ”ץ, שהבהיר כי בכוונתו להתמודד לראשות הליכוד “רק אחרי נתניהו ולא מולו”. אדלשטיין, שלא מרבה להתבטא בפומבי, נוטה להתמודד בפריימריז לראשות הליכוד, לכשיתקיימו, גם אם נתניהו יתמודד בהן.

על פי חוקת הליכוד, ועידת התנועה מתכנסת ועורכת בחירות להרכב מרכז הליכוד בשנה שבה לא מתקיימות בחירות לכנסת או בחירות מוניציפליות. כך שאם בשנת 2022 לא יהיו בחירות מוקדמות לכנסת, ועידת הליכוד תכונס וייתכן כי ההרכב החדש של מרכז התנועה יהיה שונה מהקיים, פחות אחיד ופחות נוח לנתניהו.