בשגרה הקדחתנית של חיינו לפעמים מתחשק ברייק. שמישהו אחר ידאג לכל ואנחנו פשוט ניהנה. ואם זה בא עם טיול בנוף עוצר נשימה, אוכל טוב ובירה משובחת - אין נפלא מזה. הצפנו לנצרת ל־24 שעות של ניתוק ופינוק, וגם אחרי כל כך הרבה טיולים באזור - עברנו חוויות מהנות במקום הזה, שרבים נוטים להתייחס אליו רק בתקופת הכריסמס ושוכחים איזו אווירת חו"ל מדהימה יש בו גם בקיץ.

ולפי מה שמסתמן, גם הקיץ הזה מגוון היעדים שאליהם נוכל לטוס מוגבל, ולכן זה הזמן לחוות אזורים מוכרים בארץ בדרכים חדשות. הפעם בחרנו להיעזר במומחים שמכירים היטב את הסביבה, שגילו לנו מקומות חדשים ומרגשים.

אין דבר נהדר יותר מאשר לתת למישהו אחר לתכנן את הטיול, נכון? ככה לפחות אני מרגישה. אם כבר אני יוצאת לחופשה - פנקו אותי ותורידו ממני את האחריות לבניית המסלולים והארגונים. כשנתקלתי ב"טיול על הגריל", היה לי ברור שאני חייבת לנסות. ב"טיול על הגריל" של , מדריך טיולים מוסמך ממוצא ברזילאי, יש שילוב של מסלול טיול שמותאם לקבוצה עם ארוחה חגיגית של בשרים על האש בסיומו, בהתאם לתרבות הברזילאית.

רודריגו קרדוסו (צילום: מיטל שרעבי)
רודריגו קרדוסו (צילום: מיטל שרעבי)

את רודריגו פגשנו בפארק לאומי ציפורי (הנמצא במרחק נסיעה קצר מנצרת). התחלנו עם פק"ל קפה בטבע, כמה שעות נעימות של הליכה בין יערות, הרים ואתרים היסטוריים מלאי סיפורים ואגדות. סיימנו באזור החניון המוקצה לפיקניקים, שם חיכתה לנו ארוחת גורמה בסגנון ברזילאי. פתחנו עם קפיריניה צוננת לצד מנות פתיחה מסורתיות: "האקר פטר", טרטר בשר קליל, סלט תפוחי אדמה ברוטב מיונז ביתי (לפי מתכון סודי של משפחת קרדוסו), ירקות קלויים על האש, לחם שום אלוהי עם גבינות וסלטים מיוחדים.

לאחר מכן התחילו לזרום לשולחן נתחי בשר: אלקטרה בתיבול לימון - נתח בשר עסיסי שזכה להשריה של 24 שעות בתיבול דרום ברזילאי מסורתי, פלנק סטייק (או פרלדיניה, אם תתעקשו) ופיקניה - מלכת הבשרים הברזילאית. היה כל כך כיף לשחרר את הדאגות, להתמסר ולדעת שמישהו אחר דואג לכל, ולי נותר רק ליהנות מהנוף, מהסיפורים ומהאוכל.

פרטים נוספים על הרשמה למסלולי הטיול והארוחות של רודריגו קרדוסו ניתן למצוא בדף הפייסבוק "טיול על הגריל", או בנייד: 055-2412019.

אחרי חגיגה שכזו אין סיכוי לנסוע חזרה למרכז. החלטנו להישאר ללילה ולנצל עוד יום באזור הקסום הזה, שמעניק אווירה של חופשה בחו"ל. התארחנו במלון "גולדן קראון" נצרת (הר הקפיצה) מרשת מלונות גולדן קראון, שניצל את שנת הקורונה והסגרים לשיפוץ ולהוספת חידושים מפנקים.

הוקם אגף חדש עם 26 חדרי אירוח משפחתיים ומתחם ספא עם בריכה פנימית מחוממת ונוף עוצר נשימה של הר הקפיצה. עוד הוסיפו מרפסת שיזוף ומתקנים שהופכים כל חופשה לפאן, כגון חמאם טורקי, סאונה יבשה, חדר טיפולים וגם חדר כושר למכורים. חדר האוכל שודרג והוספו "איים" כדי לקיים פעילות פרונטלית של בישול, הכנה והגשה - מה שמעשיר את החוויה.

בריכה גולדן קראון נצרת  (צילום: איתי סיקולסקי)
בריכה גולדן קראון נצרת (צילום: איתי סיקולסקי)

מיקום המלון הוא קריטי בעיניי, בטח בטיולים קצרים של 24 או 48 שעות. המיקום הנוח שלו מאפשר טיול כוכב באזור מלא האטרקציות, מעמק יזרעאל הסמוך ועד לאתרים ההיסטוריים של הגליל וצפון הארץ.

גם מי שיבחרו להישאר במקום יכולים ליהנות מהמון חוויות נפלאות שיש לנצרת להציע, גם בקיץ ולא רק בתקופת הכריסמס. הדרך הכי טובה להכיר את נצרת, על סמטאותיה הצפופות, היא לצאת לסיור מודרך. גם בחו"ל וגם בארץ אני אוהבת לבחור בסיורים של מורי דרך מקומיים, כי הסיפורים שלהם מוסיפים ערך רב לטיול ולרוב הם מגלים פינות חמד שקרוב לוודאי שלא נמצא אותן אם נסתובב לבד.

נצרת עשירה במורי דרך ובמספרי סיפורים מרתקים, אחד מהם הוא בסאם חכים, צעיר נצרתי שעוסק בענף התיירות המקומי כ־13 שנים. בסאם, שגדל בנצרת ומכיר כל פינה בה, מפגיש את המסיירים עם האנשים שמאחורי התיירות המקומית, מאפשר לראות את העיר מזווית קצת אחרת, ומספר סיפורים מרתקים תוך הליכה דרך הסמטאות והרחובות הפחות מוכרים של העיר.

לפרטים נוספים על הסיורים בהובלת בסאם חכים: 054-9436120.

אם בא לכם לטייל לבד, קבלו המלצה שלי על שני מקומות שאסור לכם לפספס בנצרת. הראשון הוא כמובן שומשומיית נצרת האסלית - חנות קטנה הממוקמת במרכז העיר, שבה ואליד אבו סיני מייצר ממתקי שומשום טבעיים, לא מתועשים וללא חומרים משמרים. את המתכון הסודי שמועבר במשפחה כבר שמונה דורות ירש מבן דודו.

משפחתו עוסקת בתחום כבר יותר מ־100 שנה, והוא עצמו מייצר את הממתקים יותר מ־30 שנה ומוכר אותם כאן. אנחנו הגענו בדיוק בזמן לצפות במלאכת ההכנה - ואין ספק שזה מרתק ובעיקר טעים.

שומשומיית נצרת האסלית: איכסל 2, שני־שבת 9:00־18:00, מומלץ להתקשר קודם ולברר אם ואליד במקום: 052-7416790.

המקום השני הוא מבשלת נצרת הנהדרת, העונה לשם "בירה נצרת". את המבשלה הקימו ב־2016 שני שותפים, אמיר עילוטי ובאסל מסאד. השניים למדו יחדיו הנדסת חשמל בטכניון וכבר אז, במהלך הבילויים המשותפים, נחשפו לעולם השתייה והבירה. עם סיום הלימודים החלו לעבוד יחד כמהנדסים באותה החברה וחיפשו תחביב שיאפשר להם "לראות עולם" מעבר למסכי המחשב.

בעקבות קורס לבישול בירה, הם גילו שההתעניינות שלהם בתחום גדולה משחשבו, נכנסו בעובי הקורה והחלו להכין בירה ביתית. עם השנים ביקרו במבשלות בירה אירופיות, ואז גמלה בלבם ההחלטה להפוך את התחביב למקצוע של ממש.

הכנת ממתקי שומשום בנצרת  (צילום: מיטל שרעבי)
הכנת ממתקי שומשום בנצרת (צילום: מיטל שרעבי)

בתחילה הוקמה מבשלה שיועדה לייצור בירה בנפח של 100 ליטר, ותוך שלוש שנים בלבד, בעקבות הביקוש הרב, הוחלט להגדיל את הנפח לפי עשרה, ל־1,000 ליטר. המבשלה שהחלה את דרכה בחלל זעיר בשכונת אל־מוטראן בעיר, שוכנת היום בשכונה הסלזיאנית, מול הנוף המרהיב של כיפת כנסיית הבשורה - כך שזו הזדמנות לשבת לשתות בכיף ולצאת לטייל בשכונה היפהפייה. במקום גם מתקיימים סיורים מודרכים בתיאום מראש ובעלות של 35 שקלים, כולל טעימות.

מבשלת בירה נצרת – רחוב 6122, נצרת. פתוחה בשישי ובשבת בשעות 12:00־18:00. מומלץ לתאם את הביקור מראש ולהתעדכן בטלפון: 054־5907696.