מחפשים מלון לחופשת הקיץ? אוהבים לחדש? אומנם הקורונה הנחיתה מכה קשה על ענף התיירות, אך לא גדעה תהליכי פיתוח, וממש לאחרונה נפתחו ברחבי הארץ מלונות חדשים שהעבודה עליהם החלה בזמן המגיפה. נוסף לכך, בתקופה הקרובה עתידים להיפתח מלונות חדשים נוספים, ונכון לעכשיו - במצב שבו תיירים מחו"ל עדיין לא מגיעים - כולם מקווים כי הקהל הישראלי יצביע ברגליים.

"שנת הקורונה הייתה קטסטרופה", אומר אושרי דרעי, מנהל קבוצת מלונות בראון. "זו הייתה שנה מאתגרת מאוד. לא עבדנו בשנה הזו, ונאלצנו להשאיר הרבה מלונות סגורים ולהוציא עובדים לחל"ת. בשלב מסוים פתחנו חלק מהמלונות שלנו ל־Living־Co, שהיה קונספט מוצלח, וניצלנו את השנה הזאת להמשך העיסוק בפיתוח".

"פיתחנו נכסים, בהם שני בתי מלון חדשים בירושלים: בראון JLM, שנפתח בפברואר 2021, ובראון מחנה יהודה, שנפתח במרץ. לאחרונה גם נפתח מלון היוקרה Debrah Brown, בבניין שבו שכן מלון דבורה המיתולוגי, בצומת הרחובות בן יהודה וגורדון בתל אביב. בחזית המלון תיפתח בקרוב מסעדה חדשה של אחד השפים הגדולים בארץ, ויהיו בו גם מרכז ספא, חדר כושר, אולם כנסים ואולם להופעות אינטימיות", הוסיף. 

אושר דרעי (צילום: רפי דלויה)
אושר דרעי (צילום: רפי דלויה)

מה עוד צפוי בקרוב?
"שני המלונות הבאים של קולקציית בראון בתל אביב הם וילה בראון ברחוב הירקון ובראון ברוט (Brut) בבית גאון על הטיילת, שאמורים להיפתח בחודש־חודשיים הקרובים".

ודאי היה מאתגר לעסוק בפיתוח בתקופת הקורונה.
"כל המשאבים שהוקצו לטובת הפיתוח כבר היו קיימים, לכן לעובדה שלא עבדנו בקורונה לא הייתה השפעה ישירה על כך. הפיתוח התחיל עוד לפני הקורונה. אני מניח שאם הבעלים היו יודעים שתהיה קורונה, אולי לא היו יוצאים לפיתוח כזה מסיבי. בכל אופן, אנחנו מאמינים שעד סוף השנה ישראל כבר תיפתח לתיירים, ונתחיל לחזור לאט־לאט לקצב העבודה שאנחנו רגילים אליו".

עם זה, דרעי מציין שבזכות הקורונה נחשפו מלונות בראון בפני התייר הישראלי. "עד הקורונה 25% מהלקוחות שלנו היו ישראלים והשאר תיירים", הוא מספר. "עכשיו הקהל הישראלי מגלה את המלונות שלנו, שפנויים עבורו, ונהנה מהם מאוד. הישראלים מגיעים בעיקר בסופי שבוע. באמצע השבוע התפוסה די נמוכה כרגע, ואנחנו מחכים לעונה החמה. אנחנו משערים שלא הרבה ישראלים ינפשו הקיץ בחו"ל, אלא יגיעו למלונות בארץ".

לא רק כאן התרחבה לאחרונה קבוצת מלונות בראון. ביוון, לדוגמה, יש יותר מ־20 פרויקטים בשלבי הקמה שונים. כרגע פועל במרכז אתונה מלון בראון אקרופול. הוא נפתח רגע לפני הקורונה, עמד סגור עד הקיץ, פעל לתקופה קצרה ואז שוב נסגר - עד שנפתח בתחילת מאי. ב־19 במאי נפתח להרצה מלון הבוטיק וילה בראון ארמו, הכולל 51 חדרים וסוויטות, ברחוב הקניות הראשי באתונה.

"יוון נמצאת שלב אחד אחרי ישראל בהתמודדות עם הקורונה", אומר דרעי. "רק עכשיו היא מתחילה להיפתח, והם בשלב שבו חיסנו חלק גדול מהאוכלוסייה. אבל אסטרטגית אנחנו רואים ביוון יעד מצוין ומתפתחים שם עם 24 בתי מלון: חלק מהנכסים אנחנו משפצים, לאחרים עושים פתיחה מחודשת. יוון היא יעד פוטנציאלי לתיירים מכל העולם, וכמובן לתייר הישראלי".

במלונות החדשים נראה זכר כלשהו למה שעברנו בקורונה?
"כל מה שקשור להיגיינה עלה מדרגה. באופן טבעי האורחים מחפשים אלכוג'ל בכל פינה, ויש. במלונות שיש בהם מזנונים אנחנו מכוונים יותר למנות אישיות ומשלבים הגשה, מה שפעם היה נהוג פחות. אבל אם לומר את האמת, זה גם נחמד יותר כי אנשים מקבלים מוצר בוטיקי יותר".

לאחרונה השיקה רשת מלונות פתאל את המלון החדש U SPLASH RESORT, הממוקם בכניסה לעיר אילת. במלון יש 279 חדרים מסוגים שונים, ארוחות סביב השעון (הכל כלול), ובכפר הנופש יש  פארק מים עצום, מעוצב בסגנון אינדיאנה ג'ונס. "רשת פתאל נמצאת בתקופת פיתוח רבה ביותר בישראל, שהחלה לפני הקורונה ולמעשה לא הופסקה", מספר אסף פתאל, מנהל פיתוח עסקי ברשת פתאל.
אסף פתאל (צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל)
אסף פתאל (צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל)

"בשנה האחרונה התחלנו את שלב החפירה במלון בן סירא 16 בירושלים, סיימנו את שלב בינוי השלד במלון NYX ירושלים בשוק מחנה יהודה, שהצפי לפתיחתו הוא תחילת שנת 2023. המשכנו בתוכניות להשבחת המלונות הקיימים - להרחיבם ולהוסיף להם חדרים. למשל בלאונרדו פלאזה אילת, בלאונרדו קלאב אילת, ביו בוטיק כנרת ועוד. עסקנו גם בקידום פרויקטים בתהליך כגון צובה, מלון יוקרה בים המלח, הרודס ירושלים, מלון פלטין ועוד, וכמובן פתחנו את U SPLASH RESORT באילת, מלון ופארק מים המציע קונספט חדשני וראשון מסוגו, לחוויה משפחתית כוללת".

"מלבד למלונות הקיימים באזור, התיירים הישראלים יוכלו ליהנות בקרוב ממלונות חדשים גם ביוון ובקפריסין", מוסיף רוני אלוני, מנכ"ל מלונות פתאל אגן הים התיכון. "בימים אלו אנו מתחילים בבנייתו של מלון NYX לימסול, שייפתח בקיץ 2022, בהשקעה של יותר מ־30 מיליון יורו. החברה גם מחדשת את המלון הידוע Esperia palace במרכז העיר אתונה ביוון, שיהפוך ל־NYX אתונה, בהשקעה של 18 מיליון יורו, וייפתח בקיץ 2022. וגם את מלון NYX סלוניקי, שייפתח בקיץ 2022, בהשקעה של 20 מיליון יורו. אין ספק שיש למה לחכות".

מלונות חדשים הושקו לאחרונה בכל חלקי הארץ: בחודש פברואר נפתח במבואות ירושלים מלון ליפתא בוטיק - על בסיסו של הכפר הנטוש ליפתא - במבנה עתיק בין 100 שנה שעבר שיפוץ פנימי, ויש בו שש סוויטות. "כירושלמי, אני זוכר את המקום בתור ילד. היינו מגיעים לכאן לקטוף סברסים ולהשתכשך במעיין. המלון הוא שילוב של עבר, הווה ועתיד, וכל פרט בסוויטה עוצב ברמה גבוה", מספר עודד שבתאי, מנכ"ל המלון.
מלון יו ספלאש פארק באילת (צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל)
מלון יו ספלאש פארק באילת (צילום: באדיבות רשת מלונות פתאל)

מחפשים מלונות חדשים בצפון? באפריל הושק מלון SeaShell, הנושק לחוף הים וממוקם בשדרות בת גלים בחיפה. אומנם פיתוחו של המלון, הכולל 37 חדרים, עוכב במהלך הקורונה, אך כעת, לאחר שיפוץ יסודי, הוא נפתח במתכונת מלון בוטיק ספא לזוגות ולמשפחות.

"זה לא מובן מאליו להשיק מלונות בתקופה המורכבת שבה אנו חיים. אך למרות חוסר הוודאות, עלינו להמשיך ולהסתכל קדימה ולא לעצור את התוכניות", אומר חסן ג'בארין, היזם והבעלים של קבוצת הבנייה ג'בארין אלשייח' ושותף בהקמת מלון נוסף - יוהנס פנדר - שאמור להיפתח בעוד כחודש בשדרות הציונות בחיפה.

מלון בוטיק חדש נוסף שעומד להיפתח בתקופה הקרובה הוא מלון פרא, בצומת בית המכס, למרגלות רמת הגולן. "אנחנו עתידים לפתוח בחודש יולי. בשלב הראשון יהיו במלון 27 סוויטות, ובשלב מאוחר יותר נגדיל לכ־40", אומר ישי מלכה, מבעלי המלון.
מלון פרא (צילום: איה בן עוזרי)
מלון פרא (צילום: איה בן עוזרי)

"הריזורט היוקרתי משתרע על שטח של 8 דונם, ובהקמתו הושקעו כ־15 מיליון שקל (ללא הבינוי). יהיו בו גם מסעדת שף, מרתף יין, בר לאונג', חדר אירועים פרטי, שירותי ספא, בריכת שחייה, בוסתנים ואולם לאירועים ולכנסים. את המלון בנה בעשור האחרון איש העסקים ליאו גלזר, שהחליט להפוך את מתחם בית המכס, שהיה נטוש ועזוב במשך עשרות שנים, למלון ברמה בינלאומית שבו השקיע את מיטב כספו וזמנו. אנחנו שוכרים את הנכס ונפעיל אותו כמלון".


לא עוצרים בקורונה


מלכה, שהוא גם מבעלי מלון אלגרה בעין כרם, מציין: "מלונות שהיו בשנה וחצי האחרונות בתהליכי פתיחה או בנייה לא עצרו את התהליכים האלה בגלל הקורונה. בניית מלון היא תהליך ארוך מאוד, וההסתכלות היא ארוכת טווח. במקומות קטנים ופריפריאליים, שאין להם גב של רשת בינלאומית, ההסתכלות צריכה להיות כל הזמן קדימה. אנחנו רואים במלון פרא מעין אייקון ברמת הגולן, גם מבחינת ההשקעה וגם מבחינת המורשת שלו והיותו נכס היסטורי".

מיהו קהל היעד שלכם?
"כפי שזה נראה כרגע, בשנה־שנתיים הקרובות כל מלונות הבוטיק יעבדו יותר על קהל מקומי, עד שתיירות החוץ תחזור. אני מניח שתיירות העסקים תחזור ראשונה ותהיה מוטה יותר לכיוון תל אביב וירושלים, ולאט־לאט זה יזלוג גם לפריפריה. אבל בזמן הקרוב כולנו נהנה מתיירות פנים, עד שהתיירים יחזרו".

לדברי מלכה, המלון מיועד לזוגות בלבד (ללא ילדים), ומחירי ההשקה יתחילו ב־1,800 שקל ללילה באמצע השבוע. מחיר ללילה בסוף השבוע יתחיל ב־2,200 שקל. "לישראלים יש תשוקה למלונות חדשים", הוא מסכם.

"הם סקרנים מאוד גם בנוגע למוצרים חדשים שנפתחים בחו"ל וגם למלונות חדשים שנפתחים בארץ. יש להם רצון לחוות, לטעום מקומות חדשים. אחרי תקופה שבה המשק היה סגור וכולם היו בסוג של תרדמת, אני חושב שזה נכון לפתוח מקומות חדשים כי יש ביקוש. מובן שכרגע ההסתכלות היא לא כלכלית. ענף התיירות היה הראשון להיפגע מהמשבר והאחרון שייצא ממנו. לכן אני לא מסתכל על הטווח הקצר, ולטווח הארוך אין לי ספק שזה יוכיח עצמו".

ישי מלכה (צילום: אסף לב)
ישי מלכה (צילום: אסף לב)

במעבר חד דרומה. לאחרונה הושק במצפה רמון מלון הבוטיק אבן דרך, הצופה למכתש, ובו 40 חדרים שמתאימים בעיקר לזוגות. המלון החדש מצטרף לחמישה בתי מלון נוספים של רשת Smart Hotels: מונטיפיורי, אייל וג'רוזלם אין בירושלים, מלון לאגו בטבריה וסוויטות רמון במצפה רמון. "יש ביקוש למלונות במצפה רמון. את המחשבה על הקמת מלון אבן דרך התחלנו מזמן, ובנייתו החלה עם הקורונה", מספר עמית אזולאי, מבעלי הרשת.

"כיום כל בתי המלון של הרשת ברחבי הארץ פתוחים, אף שהתפוסות נמוכות יחסית ואין תיירות נכנסת. אבל אנחנו מנסים לשמור על העובדים ועל המערכת. אני כמובן לא יכול להישען רק על תיירות פנים, אבל במצב הנוכחי כדאי לי יותר להשאיר את הכרכרה נעה מאשר לסגור את כל בתי המלון".
מלון אבן דרך (צילום: שירלי קדוש )
מלון אבן דרך (צילום: שירלי קדוש )

על המלון החדש במצפה רמון אזולאי מציין: "כרגע תיירות פנים מספיקה כדי להתחיל להניע אותו. בכל מקרה, למלון יש תהליך של הרצה, ואני מעדיף להתחיל את התהליך עכשיו, וכשהכל ייפתח - כבר נהיה מוכנים. לפני ארבעה חודשים פתחנו את המלון, וההשקה הרשמית הייתה ממש לאחרונה. אני כבר רואה הבדל בין מספר ההזמנות שהיו כשרק פתחנו לעומת עכשיו. ישראלים מטיילים הרבה, ואולי זו גם תוצאה של כך שלא טסו לחו"ל בזמן הקורונה. מגיע אלינו קהל איכותי מאוד: רוכבי אופניים, מטיילים למיניהם. אני מייחל לתיירות חוץ, אבל גם מודה על התיירים הישראלים שעוזרים לנו לעמוד על הרגליים ומבקרים לא מעט במצפה רמון".